Video: Hoe ben je optimaal voorbereid op de komst van Amazon?

3 oktober 2019, 11:00

Als Amazon eindelijk naar Nederland komt, moet je daar als bedrijf wel klaar voor zijn. Hoe kun je jezelf daar nu al optimaal op voorbereiden? SDIM behandelt deze vraag in de nieuwe video-rubriek op Marketingfacts over de laatste ontwikkelingen in online marketing en hoe bedrijven daar hun voordeel mee kunnen doen.

Amazon is een wereldwijde speler die vooral groot is geworden met het (door)verkopen van producten. De verwachting is dat Amazon later dit jaar definitief zijn deuren opent in Nederland. Dit biedt kansen voor Nederlandse webshops.

Waarom moet je er iets mee?

Aangezien het een kwestie van tijd is voordat Amazon zich in Nederland vestigt, is het belangrijk dat je je hier als webshop of marketeer op gaat voorbereiden. Dit biedt een hoop kansen maar kan ook zeker een bedreiging zijn als je niet op tijd acteert.

Wat is de best practice?

Veruit het populairste product van Amazon is het doorplaatsen van producten. Dat werkt simpel: zorg ervoor dat jij een productfeed bij Amazon aanlevert die voldoet aan de specificaties.

Hoewel je producten nu op Amazon staan is het aan te raden om daarnaast aan de slag te gaan met Amazon Sponsored Products. Het algoritme van Amazon gaat pas goed werken wanneer je product veel volume krijgt en uiteraard heeft Amazon daar, in de vorm van Sponsored Products, een extra advertentiemogelijkheid voor bedacht.

Met Sponsored Products kun je adverteren op basis van zoekwoorden en komen producten bovenaan de zoekresultaten te staan. Dat kan door middel van een geautomatiseerde campagne, maar je kunt handmatig ook een campagne opzetten.

“Sponsored Products kunnen je verkopen via Amazon een behoorlijke boost geven”

Ons advies: begin met een automatische campagne voor een aantal van je best verkopende producten waar je voldoende marge op maakt. Gebruik de automatische campagne om een week of twee aan data te verzamelen en begin daarna de zoektermen met hoge volumes in een handmatige campagne te optimaliseren.

Uiteindelijk zul je een steeds grotere handmatige campagne krijgen die wordt ondersteund door een automatische campagne voor dataverzameling. Sponsored Products kunnen je verkopen via Amazon uiteindelijk een behoorlijke boost geven en zijn dus zeker aan te raden.

Takeaways van deze video

Het lijkt een kwestie van tijd voordat Amazon naar Nederland komt. Zorg dat je als e-commerce-marketeer of webshop-eigenaar klaar bent en direct aan de slag kunt met verkopen in Nederland.

Deze video-rubriek verschijnt eens in de twee weken op Marketingfacts.

Menno Goossens
Digital Advertising Consultant bij SDIM

Ruim 4,5 jaar werkzaam als Digital Advertising Consultant bij S&D Interactive Media. In deze rol adviseer ik bedrijven (klein & groot) bij het optimaal inzetten van de online (advertising) kanalen. Van het optimaal inzetten van search campagnes tot het goed inrichten van DMP's & CDP's ter verbetering van de online campagnes.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!