Het is tijd om weer verliefd te worden op Facebook

19 mei 2018, 08:00

Ieder jaar houdt Facebook een feestje, speciaal voor bedrijven en developers: de F8 Conference. Daar verkondigt het grootste social mediaplatform van de wereld zijn visie en de nieuwste tech, producten en features. De belangrijke aankondiging dit jaar zorgt voor een terugkeer van de warme gevoelens voor Facebook.

Het was niet het beste moment voor een grote persconferentie van Facebook, gezien de situatie met Cambridge Analytica. Toch deed topman Mark Zuckerberg zijn best om het publiek enthousiast te krijgen. Zo was er de meeste aandacht voor:

  • VR-headset Oculus Go (nu te koop voor 199 dollar)
  • Videogesprekken in WhatsApp-groepen
  • AR-facefilters in Instagram Stories voor merken en influencers
  • Third-party integraties van Instagram Stories
  • Revamp van Facebook Messenger

Facebook Dating

In deze lijst met aankondigingen is er een vreemde eend in de bijt: Facebook Dating. De timing is op z’n minst merkwaardig, gezien de hoeveelheid persoonlijke en gevoelige data die hiermee gemoeid gaat. Of zou Facebook alleen gespecialiseerd zijn in Russisch-Amerikaanse relaties?

“Facebook Dating past prima binnen de langetermijnvisie van Facebook: building meaningful relationships”

De move van Facebook om zich met ons liefdesleven te bemoeien, transformeert het imago van het platform misschien, in de ogen van de gemiddelde consument. Maar het past prima binnen de langetermijnvisie van Facebook: “building meaningful relationships.” De tijd van alleen bestaande relaties onderhouden op Facebook is voorbij. Binnenkort ontwikkel je er ook nieuwe.

“This is going to be for building real, long-term relationships — not just for hookups.” – Mark Zuckerberg

Op de sorry-tour

Uit de cijfers kunnen we concluderen dat het goed gaat met het platform. Facebook groeit nog steeds en brak in het eerste kwartaal van dit jaar het record voor advertentie-inkomsten. Maar liefst 11,97 miljard dollar kwam er in het laatje. #DeleteFacebook en de lokale actie van Arjen Lubach, hoe goed bedoeld ook, hebben nauwelijks effect gehad. Conclusie: de sorry-tour van Zuckerberg slaat aan.

Dat het Cambridge Analytica-schandaal het vertrouwen van de gebruiker in Facebook heeft geschaad, staat vast. Dat beeld schetst Reuters hieronder in een recent onderzoek. Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Zuckerberg weet dat hij keihard moet werken om de harten van de mensen weer te winnen.

Bron: Reuters

Love is the answer

Facebook treft talloze maatregelen om het platform veiliger en betrouwbaarder te maken. Algoritmes worden gewijzigd en privacyregels worden transparanter gemaakt. Maar het meest impactvolle besluit is toch wel het aannemen van 10.000 Security & Content Reviewers, voor eind 2018.

“Alle initiatieven samen moeten er voor zorgen dat Facebook weer vertrouwd en veilig gaat voelen”

Om dat even in perspectief te zetten: eind 2017 werkten er in totaal 25.105 mensen fulltime bij Facebook, waarvan ongeveer 10.000 Security & Content Reviewers. Daar komen er dus nog eens 10.000 bij. En die hebben best een heftige job. Alle initiatieven samen moeten er voor zorgen dat Facebook weer vertrouwd en veilig gaat voelen voor gebruikers.

In de waan van de dag gaat Facebook rustig verder met zijn nieuwste probeersel: Facebook Dating. En zo krijgen we, ondanks alles, toch een steeds intiemere band met de media-mastodont. Facebook is flink wat goodwill kwijtgeraakt onder zijn gebruikers en om dat probleem op te lossen is liefde misschien wel het meest gewiekste antwoord.

Willem Berings
Media, data & tech consultant bij SOCIAL.INC

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!