Gouden @penstaart niet voor commerciële sites?
Wat is een goede website voor kinderen? Dat is de inzet van de Gouden Apenstaart, verkiezing van de beste kinder-site van het jaar, georganiseerd door de stichting Mijn Kind Online, maker van onder andere de kinderbrowser MyBee. Tot maandag 1 december kunnen sites nog worden aangemeld. De inzendingen tot nu toe laten één opvallend resultaat zien: er worden relatief weinig commerciële kinder-sites ingezonden.
Zijn er misschien niet zoveel goede commerciële sites voor kinderen tot twaalf jaar? Ik weet zeker dat ze er wèl zijn. Neem de Nederlandse website van Playmobil. Bedoeld om omzet te verhogen en kinderen voor het merk Playmobil te winnen. Een goede website. Zo zijn er genoeg voorbeelden.
Onbekendheid?
Wellicht weten marketeers niet van de prijs af. In 1999 werd de Gouden Apenstaart in het leven geroepen, opgezet door onder meer Waag Society. In 2004 hield de verkiezing op wegens een tekort aan geld, in 2007 werd de Apenstaart nieuw leven in geblazen door Mijn Kind Online. Doelstelling is om met de verkiezing aandacht te vragen voor ‘online vakmanschap’ en een ‘voortdurend gesprek over digitale kwaliteit voor kinderen’ aan te moedigen. De eerste Gouden Apenstaart-nieuwe stijl werd gevonden door de KRO, met zijn website Kindertijd. In de categorie ‘sites gemaakt dóor kinderen’ won een 13-jarige met de site Naar de Brugklas.
Afzender
Zeker is dat sommige commerciëlen een ongunstig beeld hebben van de afzender van de verkiezing: Mijn Kind Online. ‘Dat is een club voor ouders die niets moet hebben van commercie, ook al wordt het gesponsord door KPN. Ouders Online zit er ook in en die doen over alles moeilijk’.
Twee vertegenwoordigers van commerciële organisaties, die ik vroeg naar hun mening over de verkiezing, gaven aan dat Mijn Kind Online zó kritisch is over online commercie voor kinderen, dat meedoen zinloos wordt gevonden. Dat de jury bestaat uit onafhankelijke professionals, waar ook commerciëlen bij zitten, nam de vrees niet weg.
Strenge criteria?
Mijn Kind Online zou volgend jaar dus niet meer de enige afzender moeten zijn, is mijn conclusie. Ook commerciële organisaties moeten meedoen als ‘eigenaar’ van de prijs, organisaties die het vertrouwen genieten van bedrijven die via internet mikken op kinderen jonger dan twaalf. Een breed platform van organisaties moet zorgen dat de Gouden Apenstaart ook een vakprijs is voor commerciële makers van sites voor kinderen.
De grote vraag zal dan wel zijn of zij zich in de criteria voor goede kindersites kunnen vinden, die uitgangspunt zijn van de verkiezing.
Ik noem twee van de criteria:
“De website staat niet vol buttons en banners waardoor de site vooral een reclamezuil is.”
“Commerciële doelstelling is duidelijk en reclameboodschappen zijn als zodanig herkenbaar.”
Te streng? Kom maar op! Uitwisseling is het doel van de Gouden Apenstaart: een doorlopend gesprek over wat we verstaan onder kwaliteit voor kinderen op internet. Daar heeft iedereen iets aan.