Dít zou pas een goed verhaal van Amazon, Google, Facebook en Apple zijn

1 augustus 2020, 08:16

With great power comes great responsibility

Het kan natuurlijk niet uitblijven dat bedrijven zoals de vier techreuzen Amazon, Google, Facebook en Apple ter verantwoording worden geroepen over hun machtspositie en rol in de samenleving. Steeds duidelijker wordt ook dat bedrijven ook een maatschappelijke rol vervullen.

Opvallend is dat de CEO’s van deze techreuzen, na (of juist door) het succes wat hen ten deel is gevallen, nu in de verdediging schieten voor de onderzoekscommissie van Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. En daar slagen ze eigenlijk nauwelijks in. De American Dream, het bieden van werkgelegenheid, het leveren van de beste spullen of gemak voor klanten zijn niet voldoende om hun positie te verdedigen.

Het MKB creëert misschien wel meer waarde door zijn bijdrage aan lokale gemeenschappen

Het idee dat de VS volgens Jeff Bezos van Amazon gebaat is bij grote ondernemingen die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, klinkt op het eerste gezicht misschien goed. Maar dat geldt ook voor het MKB dat verantwoord onderneemt en misschien wel meer waarde creëert door zijn bijdrage aan lokale gemeenschappen. Mark Zuckerberg kan weliswaar vertellen dat Facebook veel geld doneert aan goede doelen, maar dat kan en mag geen bliksemafleider zijn voor steken die het in zijn kernprocessen (denk aan privacy, discriminerende content et cetera.) laat vallen.

Het gaat erom dat je goed omgaat met al je stakeholders en om de totale impact die je als bedrijf op de samenleving hebt.

Sustainable Development Goals

Hoe gaaf zou het geweest zijn als deze CEO’s hun betoog waren gestart met de opmerking dat we in deze wereld 17 SDG’s (Sustainable Development Goals) hebben geformuleerd en vol overtuiging hadden kunnen vertellen dat ze met hun business wezenlijk aan die doelen hebben bijgedragen. Keurig geobjectiveerd met prestaties en cijfers. En dat ze zodoende een netto positieve impact op de maatschappij hadden. Dat zou een sterk verhaal zijn.

Bart Bruggenwirth
founding partner bij b-open

Bart Bruggenwirth is een marketeer met een missie: om sterkere merken voor een betere wereld te creëren. Als oprichter van b-open en associate consultant bij MarketReponse helpt hij bedrijven bij de ontwikkeling van hun purpose en hun MVO- of duurzaamheidsbeleid en bij doorvertaling daarvan in hun positionering, marketing, innovatie en communicatie. Effectiviteit, authenticiteit en geloofwaardigheid staan daarbij centraal. Geeft regelmatig presentaties en gastcolleges en is auteur van het boek ‘Sterke merken, betere wereld’.

COMMUNITY
Categorie
Tags

4 Reacties

    Martin de Munnik

    Waarom toch altijd de pik hebben op deze bedrijven? Waar hadden we gestaan zonder hun innoverend vermogen of hun eigen vermogen om innovaties te kopen en te versnellen desnoods versneld kunnen afschrijven? Hadden we apps gehad, met alle geweldige spinoffs van dien? de cloud? Zoom? En waarom hoor ik niemand over de top 5 onder de top 5? Zou Exxon zo zoetjes aan niet eens wat moeten doen? Vinden we Alibaba (nomen est omen) zo’n keurig bedrijf? Zijn we ineens de bedenkelijke rol van JP Morgan tijdens de kredietcrisis vergeten? Kom zeg, niet hypocriet zijn. Wie het eens is met het betoog hierboven kan stemmen met zijn portemonnee; zijn iPhone wegdoen en zeker geen Huawei ervoor in de plaats kopen, stoppen met benzine tanken en gewoon weer koffie zetten met een Melita filterzakje. Misschien wil iemand nog wat zeggen over Banco do Venezuela die tegen de top 10 grootste bedrijven ter wereld aanschurkt?


    1 augustus 2020 om 19:26
    Lena

    Thanks designed for sharing such a pleasant idea, arrticle iss fastidious, that why

    i have read it entirely

    анаболики украина website магазин стероидов украина


    10 augustus 2020 om 09:57
    Staci

    I’m really enjoying the design and layout of

    your website. It’s a very easy onn tthe eyes which

    makles it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a developer

    to create your theme? Superb work!

    Sport onbline homepage ставки на матчі


    10 augustus 2020 om 12:21
    Hans Snel

    @Martin: daar gaat het toch helemaal niet om? Ik lees in de column van Bart helemaal niet dat hij de pik heeft op deze bedrijven. Wat ik eruit haal, is dat het het begrijpelijk is dat deze bedrijven, die door hun grootte, door hun continent-overstijgende aanwezigheid en door hun gedrag, tot verantwoording worden geroepen en dat ze daarop nog niet het juiste antwoord hebben gevonden, ook niet in marketingtermen. Wat gaan de marketeers van deze bedrijven doen om de reputatie van hun werkgever op te vijzelen? En Bart reikt een suggestie aan. Die mij overigens zeer aanspreekt.


    12 augustus 2020 om 06:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief