Geen woorden maar plaatjes; over recruitment met beelden.

16 oktober 2012, 13:20

“Geen woorden maar plaatjes.” die zin speelt steeds vaker in mijn hoofd wanneer ik iets hoor over Pinterest, Youtube, Infographics en games i.c.m. recruitment of over de groei van fotonetwerken in het algemeen.

En dat is de laatste tijd regelmatig, steeds vaker zelfs.

En dat doet me denken: is recruitment met plaatjes werkelijk beter (sneller, goedkoper, handiger) of is er een andere reden?

Het is beter

Want een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Maar is tegelijkertijd ook multi interpretabel; daar moet je dus bewust van zijn.

Wat zie je? Een oude of een jonge vrouw?Wat zie je? Een oude of jonge vrouw?

Want de huidige generatie is gewend aan snelle communicatie. (kenmerken generatie Y)

En het bekijken van een plaatje of infographic kost nu eenmaal minder tijd dan het lezen van een uitgebreide vacaturetekst.

Want je weet dat jouw doelgroep graag doet i.p.v. leest. Dat lijkt me een onderbouwde en prima reden om beeld in te zetten in je HRMarketingmix.

Want met beeld versterk je het verhaal dat je met het Employer Brand in woorden vertelt. Zo blijft het extra goed hangen.

Want iedereen doet het. Kijk maar eens naar de groei in gebruik van Pinterest, Slideshare en infographics. Maar behalve een aantal leuke vacatures in de vorm van een infographic heb ik nog geen bedrijven in Nederland gezien die alleen beeld inzetten voor werving. Iedereen gebruikt het ondersteunend en dat lijkt me de juiste mix.

Er is een andere reden

Want het plaatsen van een leuk plaatje is gewoon gemakkelijker dan het schrijven van een vacaturetekst. Maar of het werkt….? Het schrijven van een goede vacaturetekst die de doelgroep aanspreekt & activeert, waarin je Employer Brand herkenbaar is en die ook gevonden wordt in Google, is inderdaad een skill die niet iedereen beheerst.

Want het inzetten van beeld in recruitment vraagt om andere skills van recruiters. Die je dus moet hebben, ontwikkelen of aantrekken in je organisatie voordat je beeld toevoegt aan je HRMarketingmix.

Met andere woorden:

beeld in recruitment biedt kansen en 'bezint eer ge begint'

Daphne van Lit
senior adviseur HRMarketing bij Milestone hrm

Kijken naar recruitment door de bril van een marketeer. Dat is in een notendop mijn passie, uitdaging en functie bij Milestone hrm. Specialismen: recruitment (e-recruitment en traditioneel), hrmarketing, recruitmentmarketing. Netwerker en verbinder, interesse in mensen en wat hen beweegt, social media en social recruitment, workshop, training, advies social/e-recruitment. Organisator bijeenkomsten VMC, locatie- en sponsormanager SMC030.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!