GDPR is goed, blockchain is beter

22 mei 2018, 06:00

In marketing en sales zijn twee elementen essentieel: aandacht en vertrouwen. Aandacht van klanten is steeds lastiger te krijgen, en klanten vragen zich op hun beurt af of bedrijven nog wel te vertrouwen zijn met hun gegevens. Waarom zouden anders grootschalige GDPR-acties nodig zijn? Er is een oplossing: door ontwikkelingen op het gebied van blockchain kunnen klanten steeds beter het heft in eigen hand nemen voor de controle en bescherming van hun data.

Koop geen mailadressen, koop interactie

Wat is de waarde van aandacht? Een vraag die door e-mailmarketeers en ook in toenemende mate door de ontvangers van commerciële e-mails wordt gesteld. Aandacht is waardevol en blockchain stelt ontvangers van berichten in staat de waarde van hun aandacht te gelde te maken.

Serviceproviders zoals Earn.com gebruiken blockchain-technologie om marketeers aandacht van klanten te laten kopen, in plaats van lijsten met e-mailadressen. Wanneer een ontvanger een bericht beantwoordt, triggert dit automatisch een kleine transactie in het voordeel van de ontvanger. Ontvangers kunnen aangegeven voor welke type vragen ze openstaan, en wat de prijs hiervoor zal zijn. De verzender betaalt in dit scenario alleen voor de berichten die worden beantwoord. Ook voor marktonderzoek kan deze toepassing een interessante optie zijn.

“Met blockchain kunnen ontvangers van berichten de waarde van hun aandacht te gelde maken”

Hier is wat je zoekt

Elke zoekopdracht die je uitvoert, creëert waarde voor de Googles, Amazons en Facebooks van deze wereld. Zij bepalen welke antwoorden je te zien krijgt. Het punt daarbij is dat je profiel wordt verkocht en doorverkocht, zonder dat je daar enige controle over hebt of een vergoeding voor krijgt. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt voor informatie. Of kan het toch anders?

BitClave is een decentrale zoekmachine (niet centraal beheerd door één bedrijf zoals Google) die gebruik maakt van blockchain. Gebruikers kunnen aangeven welke persoonlijke gegevens ze willen delen met welke adverteerders en worden daarvoor gecompenseerd. Deze directe relatie (zonder tussenpersonen) kan een potentieel meer relevante en dus waardevolle interactie opleveren voor zowel klanten als adverteerders.

Jouw app, mijn data

Een belangrijke reden om je gegevens met serviceproviders te delen, is de noodzaak jezelf te identificeren. Terwijl je dat doet, word je vaak gepusht om meer gegevens en machtigingen te geven dan strikt noodzakelijk voor de site of app waarop je inlogt. Inloggen met je Facebook- of LinkedIn-account maakt identificatie makkelijker, maar heeft ook tot gevolg dat nog meer bedrijven dan noodzakelijk je persoonlijke activiteiten registreren.

Met een applicatie zoals Blockstack beheren gebruikers hun persoonlijke data en gebruiksdata gecodeerd op hun eigen computer of smartphone. Ze kunnen via een browser inloggen op hun favoriete apps en zich identificeren met een unieke ID die is opgeslagen op de blockchain. Met deze ID kunnen ze ook aangeven wie toegang mag hebben tot welke gegevens.

Dit type toepassingen heeft ook voor bedrijven potentiële voordelen zoals:

  • het kunnen aanbieden van een betere ‘user experience’
  • minder noodzaak om gevoelige gebruikersdata te moeten beheren op eigen servers, met alle data- en veiligheidsrisico’s van dien

“Klanten die ervoor kiezen om hun gegevens met je te delen, zijn oprecht geïnteresseerd in interactie”

Hoewel de meeste gerelateerde blockchain-applicaties nog in de eerste fasen van ontwikkeling zijn, is het goed om nu te overwegen wat dit type blockchain-toepassingen kan betekenen voor klantrelaties. Het zal bijvoorbeeld voor klanten nog eenvoudiger worden om van aanbieder te veranderen en tegelijkertijd al hun gegevens én geschiedenis mee te nemen. Aan de andere kant zijn klanten die ervoor kiezen om hun gegevens met je te delen, oprecht geïnteresseerd in interactie. En dat is ook wat waard.

Een blockchain is een systeem dat gebruikt kan worden om gegevens vast te leggen en te delen. Dit kunnen bijvoorbeeld betalingen met een digitale munt zoals Bitcoin betreffen, maar ook contracten of persoonlijke gegevens. Het bijzondere aan blockchain is dat dit mogelijk is zonder één centrale eigenaar of beheerder van de betreffende database, maar dat kopieën van dezelfde database beschikbaar zijn op een groot aantal knooppunten (nodes) in het netwerk.

Reinier Willems MBA RM
Managing Partner bij ValueSparks

Reinier Willems heeft een brede achtergrond in B2B Marketing en management opgedaan bij onder andere KPN, Razorfish, Inmarsat en LeasePlan waar hij als Global Marketing Director lid was van het internationaal management team. Met ValueSparks helpt Reinier (internationale) organisaties in het winnen en op winstgevende manier behouden, van grote strategische klanten. Een belangrijk element daarbij is het versterken van de perceptie van geleverde waarde bij relevante beslissers en beïnvloeders. Naast zijn werk is Reinier actief als gastdocent B2B Marketing aan de Rotterdam School of Management en bestuurslid van de NIMA B2B Marketing Community.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!