Future Port Prague 2019 brengt digitale toekomst dichtbij

Future Port Prague 2019 brengt digitale toekomst dichtbij

De wereld gaat disruptief veranderen, dat weten we allemaal. Maar hoe dan precies? Eerder deze maand probeerde Future Port Prague antwoord te geven op die vraag. Niet alleen door het over digital en tech te hebben, maar ook door uitstapjes te maken naar zeer uiteenlopende sectoren, van food en recruitment tot de medische wetenschap. “Think about significante, not about success.”

Een reusachtige replica van de maan staat prominent in de grote congreshal van Future Port Prague. “The elephant in the room”, zo noemt festivalorganisator Martin Holeckohet nagemaakte hemellichaam, liefkozend niet dreigend. “Deze maan vertegenwoordigt het gekste project dat de mensheid ooit heeft uitgevoerd.” Hij verwijst naar president John F. Kennedy, die zijn kosmische ambities subliem concretiseerde: de Nasa kreeg niet de algemene doelstelling mee om baanbrekend te zijn in de ruimtevaart, nee, de VS moest als eerste voet aan de grond krijgen op de maan. En zo geschiede. “Stel een onmogelijk doel dat stiekem toch niet helemaal onmogelijk is, en ga ervoor.”

"Maanlanding is gekste project ooit"

Future Port Prague vond al twee keer eerder plaats. Ditmaal is ‘The Largest International Futuristic Event in Central Europe’ wederom goed bezocht met een behoorlijk internationaal publiek. Ook de sprekers zijn ingevlogen uit alle delen van de wereld. Eén Nederlander staat op de programmering: Yuri van Geest, met wie ik nog heb samengewerkt toen ik redactiechef was van Emerce. Indertijd legde hij de basis voor de Singularity University, die ook actief betrokken is bij dit evenement. 

The Future of Work

Namens die singularity-beweging staat Gary Bolles meteen als eerste spreker op het podium. Zijn thema luidt: ‘The Future of Work’, maar hij gebruikt HRM en recruitment vooral als basis om de razendsnelle digitale transformatie van onze maatschappij te duiden. “We zijn altijd op reis geweest om dingen te ontdekken, maar we moeten ons schip upgraden. Ook moeten we een duidelijk reisplan maken, anders komen we nergens.”

Hoewel Bolles een pleitbezorger is van digitalisering, hamert hij herhaaldelijk op de afleidende rol van smartphones, die hij ‘digital destraction devices’ noemt. “We zullen hier straks om lachen. Laat het los, het draait allemaal om écht contact. We moeten de techniek voor ons laten werken,  niet andersom.”

Machines met een ziel

Prikkelend was de presentatie van Rachael Rekart, vice-president Customer Success van de Nieuw-Zeelandse techbedrijf Soul Machines. Refererend aan de tv-serie ‘Black Mirror’, die ons een Orwelliaanse toekomst voorspiegelt, belichtte zij de toenemende rol van robots, machines en andere artificële intelligentie. Rekart gelooft in machines met een ziel, sterker nog: Soul Machines bouwt ze zelf ook echt. Op het podium ging ze in gesprek met een virtuele assistent (zie video) die niet alleen gericht kan reageren op wat je zegt, maar ook echt gezichtsuitdrukkingen (en emoties) toont die aangeven hoe ze de interactie ervaart.

“Dit zijn de digitale mensen van de toekomst”, zegt Rekart. “Doel is niet om mensen te misleiden, maar om het contact beter tot stand te brengen.” Dat kan op allerlei fronten: ook soldaten met Post-Traumatisch Stress-syndroom (PTSS) hebben volgens Rekart soms echt aantoonbaar baat met een digitale gesprekspartner. “Je voelt je dan niet beoordeeld. Om misverstanden over echtheid te voorkomen hebben we onze virtuele gesprekspartners wel paarse ogen gegeven, zodat je direct ziet dat ze nep zijn.”

"Dit zijn de digitale mensen van de toekomst: met paarse ogen maar echte emoties"

Terugblikkend op twee dagen lang naar de toekomst kijken, valt op dat de twijfel overheerst. Er zijn volop goede idee en hemelbestormende ambities, maar tegelijk zijn we afhankelijk van wat praktisch haalbaar is. Is de wereld er klaar voor? Staan richtlijnen bepaalde innovaties niet in de weg? Hapt de consument wel echt toe? Al die zaken gaan bepalen hoe snel we digitaal kunnen transformeren. 

Marketingfacts was als enig Nederlands vakmedium aanwezig op Future Port Prague, op uitnodiging van Czech Tourism. 

Credits afbeelding: Jeroen Mirck, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.