Facebook sluit API van Instagram af: wat betekent dit?

5 april 2018, 13:00

Facebook heeft woensdagavond zonder enige waarschuwing de API van Instagram afgesloten voor alle zogenaamde ‘third party apps’ – met uitzondering van een handjevol Facebook Marketing Partners. Dit heeft flink wat gevolgen voor het monitoren en opzoeken van social media-gebruikers en -data.

Een API (application programming interface) is een soort set met afspraken waarmee programma’s onderling met elkaar kunnen communiceren. De API geeft andere programma’s toegang tot bepaalde functionaliteiten en informatie, zonder dat ontwikkelaars precies hoeven te weten hoe het programma werkt. Op deze manier kunnen verschillende programma’s met elkaar praten.

Een third party app is een programma ontwikkeld door een ander bedrijf of persoon die gebruik maakt van de gegevens van het betreffende platform. Daarvoor hebben ze dus een API-sleutel nodig. Dat betekent in dit geval bijvoorbeeld jouw monitoring-tool die wil communiceren met Instagram. Dat kunnen ze alleen met de informatie die Instagram met ze wil delen via de API.

Afgesloten data

De volgende data kunnen vanaf nu niet meer worden opgevraagd door andere apps dan Instagram zelf:

  • Follower-list: om de lijst van volgers en gevolgd-door van gebruikers te kunnen bekijken
  • Relationships: om accounts te volgen of ontvolgen namens de gebruiker
  • Commenting on public content: om reacties te posten of te verwijderen namens de gebruiker
  • Likes: het liken en unliken van media namens de gebruiker
  • Subscriptions: het ontvangen van notificaties wanneer media zijn geplaatst
  • User information: het zoeken naar en bekijken van publieke informatie van gebruikers
  • Losse informatie rondom het zoeken op hashtags en locaties: naam, biografie, reacties, reageerders, het aantal volgers, het aantal volgend, aantal posts en profielfoto

Daar komt nog eens bij dat alle gegevens die nu nog wél uitgelezen worden, zoals publieke content en alle basisinformatie, op termijn ook niet meer opgevraagd kunnen worden.

De gevolgen

Voor bedrijven en bureaus die veel werken met social media-campagnes en influencers heeft deze aanpassing zeker gevolgen. Je kunt niet langer monitoren op posts die op Instagram zijn geplaatst. Daarnaast krijg je ook geen compleet beeld meer, als je zoekt op bijvoorbeeld hashtags of relevante onderwerpen, omdat Instagram-posts missen in de zoekresultaten.

Het heeft veel gevolgen voor programma’s die Instagram inladen, zoals monitoring-tools voor social media en influencerplatforms. Influencerplatforms zijn niet langer bruikbaar, omdat gegevens als followers, comments, likes en gebruikersinformatie vanuit Instagram niet meer worden doorgegeven. De gegevens op profielen kloppen niet meer.

“Voor bedrijven en bureaus die veel werken met social media-campagnes en influencers heeft deze aanpassing door Facebook zeker gevolgen”

Ook voor social media-monitoring heeft het gevolgen: zoeken op hashtags uit Instagram in andere tools kan niet meer en ook posts worden (vooralsnog) niet langer ingeladen. Daarnaast is het niet meer mogelijk om statistieken van je Instagram-account bij te houden in deze programma’s: je kunt niet langer met andere programma’s zien hoeveel volgers je erbij hebt gekregen en hoe je account zich ontwikkelt.

Het is nog even afwachten wat het in de praktijk gaat betekenen en hoe het gaat verlopen. Wellicht dat er een alternatieve werkwijze kan worden gevonden door sommige tools, maar het lijkt erop dat we alleen maar minder data gaan krijgen, in plaats van meer. Wellicht komen de platformen zelf met een betere monitoringoptie?

Judith van der Rijt
Digital PR Consultant bij Coopr

Een Digital & Social Savvy, zo omschrijft ze zichzelf. Je hoeft Judith niet wakker te maken voor social media: dat doen haar Twittermeldingen vanzelf wel. Met een achtergrond in de communicatie en werkervaring in de wereld van marketing, communicatie en social media bouwt ze graag aan merkambassadeurs.

Categorie
Tags

6 Reacties

    patrick

    Het is eigenlijk de waanzin dat het onder het mom van veiligheid gaat maar wel bepaalde partners toelaat ??? en laten nou net ook die partners een aantal weken geleden toegang hebben gekregen om via hun ook op insta te kunnen posten en de rest niet ???het argument is volgens mij we nemen de controlle terug voor de veiligheid wat geen probleem is maar ga dan ook niet met partners werken want dan heeft het niets met veiligheid te maken


    5 april 2018 om 18:02
    Lucas

    Als we kijken naar GDPR/ AVG, lijkt het mij sterk dat (een deel van) de opsomming van data onder ‘persoonsgegevens’ valt. Veiliger maken oke, maar het volledig afsluiten van third party apps?? Overigens heeft Facebook de Instagram API limieten teruggebracht van 5000 naar 200 requests per gebruiker per uur. Daar kom je al vrij snel aan, wat dus het initiële probleem veroorzaakt. Instagram is verder stil over dit hele fiasco, wat alleen maar meer vraagtekens oplevert. We gaan het zien!


    6 april 2018 om 08:30
    Marten

    Ondanks dat dit allemaal niet mogelijk is met veel programma’s, werkt het nog steeds prima met Massplanner 3. 😉


    6 april 2018 om 11:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief