Experience marketing zorgt voor sterke merkbeleving
Experience marketing is een zeer dure vorm van reclame maken, maar de opdrachtgever krijgt wel waar voor zijn geld. Dat blijkt uit verschillende experience-marketingcampagnes.
Zo maakte BMW enige tijd geleden eigen films die werden geregisseerd door topregisseurs. `De filmpjes van 8 minuten hebben een enorm effect`, stelt Joost Driessen van iMediate. `De filmpjes op bmwmovies.com zijn zo`n 2,5 miljoen keer gedownload van internet en, dat is nog het mooiste, 96% daarvan is ook nog eens doorgestuurd naar kennissen.`
Naast BMW doet ook Heineken aan experience marketing. De `Heineken Experience` is een groot succes. Op een topdag zijn er 1.500 bezoekers, die voor veel mond-tot-mondreclame zorgen. `De kern van experience marketing is dat mensen zelf een ervaring doormaken`, weet Meint van Kuiken van Heineken. Die unieke ervaring zorgt voor een sterke merkbeleving en een onuitwisbare indruk.
Het belangrijkste is dat voor de producten een eigen omgeving wordt gecreeerd. Een nadeel is echter, naast de hoge kosten, de beperkte doelgroep. Volgens Dick Buschman van Lost Boys is 70% van de experience marketing op jongeren gericht. `De vraag die nu speelt, is hoe we die aanpak kunnen uitbreiden naar andere doelgroepen.`
Bron:
Telecommerce