Erotiek in reclame heeft positief effect op consument

21 mei 2004, 06:59

Een groep van Australische en Nieuw-Zeelandse onderzoekers heeft een studie gedaan naar het gebruik van erotiek in reclame. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat licht erotische advertenties geprefereerd worden boven niet-erotische advertenties.

De onderzoekers vermoeden dat door het schokeffect van erotische advertenties de consument eerder geneigd is om de portemonnee te trekken. Ook stellen de onderzoekers dat het gebruik van erotiek in advertenties een positief effect heeft op het imago van een (non-profit) organisatie, maar dan alleen als het doel waar zij zich voor inzet een zeker congruentie heeft met erotiek. Dit speelt bijvoorbeeld bij aids-campagnes een belangrijke rol. Bij bedrijven met een winstoogmerk wordt erotische reclame echter vooral gezien als een goedkope manier van adverteren. Daarnaast blijkt dat vrouwen minder moeite hebben met bloot in een reclame voor een goed doel dan mannen. Mannen hebben grote moeite met mannelijk naakt in advertenties en laten zich tijdens een dergelijke reclame afleiden door de visuele kanten er van. Vrouwen hebben hier minder moeite mee en letten meer op het doel van een reclame.

Bron : Journal of Advertising nr. 1, p. 69, 13,3 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!