Een positieve kijk op je medemens

15 november 2019, 12:00

Boekrecensie ‘De meeste mensen deugen’

Welke boeken zijn interessant voor marketingprofessionals? Register Marketeers van NIMA recenseren de meest uiteenlopende vakliteratuur. Ditmaal: ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman, een managementboek waarbij de geschiedenis aantoont of de meeste mensen inderdaad deugen.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Als een positief ingesteld mens daagt de titel van dit boek – ‘De meeste mensen deugen’ – mij uit: ik wil graag bevestigd worden in mijn positieve gedachte over de medemens. Maar toen lag dit boek voor me. Met meer dan vijfhonderd pagina’s leek het een uitdaging om me doorheen te worstelen. Toch heeft het me geen enkele moeite gekost: de inhoud boeide me pagina voor pagina en eigenlijk vond ik het jammer dat ik het op een gegeven moment uit had.

De aard van het beestje

De auteur van het boek gaat ver terug in de geschiedenis van de mensheid: hoe wij ontstaan zijn en hoe ons gedrag in de loop der jaren veranderde. Onderzoeken naar onze aard komen aan bod. Vele daarvan zijn beroemd, zoals de klas die verdeeld werd in twee groepen, gevangenen en bewakers. Ik kende het onderzoek als zijnde dat de bewakers zich ontpopten tot sadisten en het onderzoek daardoor moest worden gestaakt.

“De geschiedenis toont aan dat, inderdaad, de meeste mensen deugen”

De auteur heeft bij dergelijke onderzoeken de manuscripten en rapportages uitvoerig geanalyseerd en toont aan dat het gedrag van de deelnemers sterk beïnvloed werd, omdat in eerste instantie het tegenovergestelde gebeurde. Door interventies heeft men de deelnemers tot slecht gedrag aangezet. Ik vond het schokkend bij hoeveel onderzoeken hier sprake van was.

Een mooi voorbeeld wat betreft de weinige kennis die we hebben over ons gedrag komt uit de tweede Wereldoorlog. De Duitsers dachten het moreel van de Britten te breken door Londen herhaaldelijk te bombarderen. Het tegenovergestelde bleek waar. Het moreel steeg zelfs. De Britten dachten dat dit gedrag typisch Brits was en begonnen Duitse steden te bombarderen, maar ook daar zag je hetzelfde effect: het moreel steeg.

Indrukwekkend, maar zo onbekend is het verhaal van Kerst 1914. De eerste Wereldoorlog was uitgemond in een bloederige loopgravenoorlog. Op kerstavond aan het front hoorden de Britten de Duitsers kerstliedjes zingen. Ze beantwoorden deze met hun eigen kerstliedjes. Ze kropen beiden uit hun loopgraven en vierden samen Kerst, om daarna hun posities weer in te nemen. Het jaar daarop besloten de hogere superieuren tijdens Kerst het front veelvuldig te bestoken, zodat dergelijke uitingen van medemenselijkheid niet meer zouden voorkomen.

Het goede is met meer

Uit mijn eigen geschiedenislessen herinner ik me met name nog de negatieve gebeurtenissen, zoals de oorlogen, veldslagen, moorden en dergelijke. De positieve gebeurtenissen zijn wat weggedrukt. De auteur zegt daarover: “Het kwade is sterker, maar het goede is met meer”. In het verlengde hiervan toont hij aan dat vertrouwen geven in de medemens het beste bij hem naar boven brengt.

“Als marketeers mogen we wel wat meer uitgaan van het goede van de mens”

Als marketeers mogen we ook wel wat meer uitgaan van het goede van de mens, in plaats van alles willen regisseren of proberen alles dicht te timmeren.

Het boek geeft je een aardige kijk op een aantal historische feiten en leert je uit te gaan van het positieve van de medemens. Voor mij is het toch vooral een managementboek, waarbij de geschiedenis gebruikt wordt om aan te tonen dat, inderdaad, de meeste mensen deugen.

De meeste mensen deugen

Auteurs: Rutger Bregman

ISBN: 9789082942187

Uitgever: De Correspondent

Druk: Eerste druk 2019

Trefwoorden: mens, humaan, vertrouwen, consument

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!