Do’s voor groene apps

Hoe effectief zijn groene apps? Welke factoren maken een groene app aantrekkelijk voor gebruik?

24 april 2023, 07:43 1147 x gelezen

Het belang van duurzaamheid is steeds duidelijker voor consumenten, maar toch is duurzaam gedrag vertonen niet altijd makkelijk. Er worden steeds meer digitale tools ingezet om duurzaam gedrag te stimuleren, zo ook groene apps. Maar hoe effectief zijn deze?

Waar gaat dit artikel over?

  • Er komen steeds meer groene apps op de markt, van too-good-to-go, tot beat-the-microbead 
  • Het idee van groene apps is vaak om consumenten te helpen zich duurzamer te gedragen, bijvoorbeeld door kennis te vergroten. 
  • Maar kunnen groene apps ook daadwerkelijk helpen bij het stimuleren van duurzaam gedrag?  
  • En welke factoren maken een groene app nou aantrekkelijk om te gebruiken?

Het onderzoek

We onderzochten of het gebruiken van een groene app (in dit geval de MilieuCentraal Afvalscheidingswijzer) mensen kan helpen bij het beter scheiden van hun afval. Als een app effectief wil zijn, moeten mensen de app ook daadwerkelijk gebruiken. Daarom onderzochten we ook wat ervoor zorgt dat mensen de groene app ook willen gebruiken.  

Voor het recyclen van afval is het belangrijk dat mensen het afval goed scheiden (bijvoorbeeld, geen plastic bij het GFT afval), want alleen dan kan het afval gerecycled worden. Maar plastic wordt bijvoorbeeld maar 59% van de keren goed gescheiden. We vroegen ons dan ook af of het gebruiken van een groene app mensen kan helpen hun kennis van afval scheiden op peil te houden, en of het ze helpt meer afval te gaan scheiden. We vroegen 118 mensen twee weken lang dagelijks naar hun afvalscheidingsgedrag. Na de eerste week installeerden mensen de Afvalscheidingswijzer app op hun telefoon en probeerde deze uit. Daarnaast stelden we zowel voor en na het downloaden van de app kennisvragen over het scheiden van afval. En vroegen we ze hoe makkelijk, nuttig, leuk, en sociaal wenselijk ze het gebruik van de app vonden. 

De resultaten

  • Mensen gingen meer afval scheiden na het downloaden van de groene app.  
  • Een groene app kan dus helpen duurzaam gedrag te stimuleren. 
  • De kennis over hoe goed afval te scheiden nam al na één keer de app gebruikt te hebben toe. 
  • Mensen wilden vooral graag de app gebruiken als ze deze nuttig en leuk vonden 

Kortom

Wil je een groene app lanceren? Zeker doen! Het kan mensen helpen meer te leren over duurzaamheid en hun duurzame gedrag stimuleren. Voor een groene app is het volgens ons onderzoek vooral belangrijk dat de app leuk en nuttig gevonden wordt. Kantekening daarbij is wel dat de app die we voor ons onderzoek gebruikten vrij makkelijk in gebruik was, dus dat is wellicht een belangrijke voorwaarde.  

Over de auteur

Marijn Meijers werkt als universitair docent Persuasieve Communicatie aan de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR) aan de Universiteit van Amsterdam. In 2014 promoveerde ze op de paradoxale, negatieve effecten van groene communicatieframes op consumentengedrag.

Dit artikel verscheen eerder op de website van SWOCC.

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties, het organiseren van lezingen en het schrijven van blogposts: via dit account zullen onderzoekers, docenten en andere schrijvers hun kennis over marketing delen. De stichting is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen en is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Meer SWOCC? Ga naar swocc.nl of volg ons via @SWOCC_NL

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!