De week op social: Instagram krijgt deelknop, Snapchat lanceert event-lenzen en Twitter blijft kort

De week op social: Instagram krijgt deelknop, Snapchat lanceert event-lenzen en Twitter blijft kort

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: tweets blijven kort ondanks de introductie van 280 karakters, Instagram krijgt Cinemagraph-feature en 'regram-knop', Snapchat biedt event-specifieke gezichtslenzen en webwinkels kunnen collecties verkopen op Instagram.

Tweets blijven beknopt, ondanks 280 karakters

Eind 2017 rolde Twitter officieel haar update uit met een verdubbeling van het aantal karakters in tweets. De verwachting was dat de beknoptheid van tweets overeind zou blijven. Tests met verdubbeling van het aantal karakters naar 280 wezen uit dat de meesten daar geen gebruik van maakten. 

In een door sommigen omschreven als informele opmerking, bevestigde CEO Jack Dorsey van Twitter dat de lengte van tweets inderdaad niet is veranderd na introductie van de 280 tekens. Volgens Twitter zijn het vooral tweets die de grens van 140 tekens bijna bereikten, die langer zijn geworden. 

"One of the things we were watching for is to see if the average tweet size would go up as a result, and it has not", aldus Dorsey. "People do have the room — we’re seeing less abandonment of tweets. But we’re also seeing a lot more engagement. We’re also seeing more retweets, and we’re seeing a lot more mentions. And we’re also seeing people get more followers and return more often."

Bron: TheVerge 

Cinemagraph-feature gespot op Instagram

Matt Navarra, CEO van The Next Web, heeft een nieuwe Story-feature gespot op Instagram. De feature is bekend onder de naam Cinemagraph en is een combinatie van foto en video. In een cinema(to)grafie zie je een deel van de foto bewegen terwijl de rest bevroren blijft. Volgens Navarra test Instagram de feature momenteel in Stories.

De Cinemagraph-feature voegt een nieuw creatief element toe aan het palet van verhalenvertellers en kunstenaars op Instagram. Voor inspirerende voorbeelden kun je terecht bij Cinemagraphs.

Bron: Matt Navarra, TheNextWeb

Webwinkels kunnen collecties verkopen op Instagram

De mobiele telefoon verandert de manier waarop mensen producten zoeken, ontdekken en kopen. Zeker nu mensen steeds meer tijd op hun telefoon doorbrengen. Reden voor Instagram om het succes van collectie-advertenties toe te passen op het platform. Dit type advertenties presenteert een reeks producten in een snelle toepassing.

Collectie-advertenties bieden adverteerders een grid met een hoofdafbeelding en vier kleinere afbeeldingen daaronder. Een aantrekkelijke advertentievorm om de beste items uit je nieuwe collectie te presenteren.

Als een item uit de collectie je aanspreekt, kun je het direct kopen met een simpele klik op de koopknop. Phillip Huynh, paid social director van 360i heeft hoge verwachtingen van deze collectie-tool:

"They bring together video and direct-response in a compelling way that leads to better results across the board.”  

Facebook rolde collectie-advertenties al eerder uit op zijn platform en geeft e-commerce-bedrijven nu meer mogelijkheden om hun collecties te verkopen op Instagram.

Bron: AdAge  

Instagram voegt regram-knop toe

Als video- en foto-app heeft Instagram veel interessante features voor contentmakers, maar één feature ontbrak nog: de deelknop. Hoewel Instagram eind 2017 een lang gekoesterde wens van gebruikers leek te vervullen door het testen van een 'regram-knop', is de deelknop niet officieel uitgerold.  

Voor contentverzamelaars en -delers is er nu hoopvol nieuws. Instagram test momenteel een deelknop waarmee je berichten van anderen kunt delen in je Story. Wil je voorkomen dat anderen je bericht delen in hun Story, dan kun je dat aangeven in je privacy-instellingen.

In de volgende video zie je hoe de regram-feature voor Stories werkt:

Snapchat biedt event-specifieke gezichtslenzen

Gezichtslenzen zijn enorm populair op Snapchat. Je kent ze wel: de lenzen waarbij je tong verandert in een regenboog, of je gezicht transformeert in een oud omaatje met knot. Vorig jaar gaf Snapchat iedereen al toegang tot het maken van lenzen met de introductie van Lens Studio. Nu gaat Snap een stap verder met de toevoeging van event-specifieke lenzen.

Met 150 templates kun je nu iemand verrassen met een verjaardaglens die tijdelijk beschikbaar is en locatiegebonden. De op maat gemaakte gezichtslenzen zijn niet gratis. De eerste gezichtslenzen zijn beschikbaar in de Verenigde Staten met een prijs vanaf 9,99 dollar. Op dit moment is onbekend wanneer de rest van de wereld deze lenzen krijgt, maar dat zal naar verwachting niet lang duren.

Bron: TheNextWeb

Credits afbeelding: Pexels.com, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.