De week op social: meer livevideo op Facebook en Instagram, Apple richt pijlen op Snapchat
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: nieuwe opties voor Facebook livevideos, reactie’s en mentions in Messenger, Instagram livevideo nu met ‘save’ feature, Hootsuite neemt Snapchat analysetool Naritiv over, Google introduceert nieuw design mobiele app en website en Apple lanceert nieuwe videoapp.
Facebook rolt nieuwe opties voor livevideo wereldwijd uit
Facebook zet vol in op livevideo. Deze week rolt livevideo via je desktop of laptop wereldwijd uit. Dit biedt videomakers een stabielere camera-opstelling die meer mogelijkheden biedt voor live uitzendingen op Facebook.
Facebook introduceert daarnaast een nieuwe feature om live te gaan op een desktop of laptop via je profiel. Deze optie was al beschikbaar voor bedrijvenpagina’s. Livestreaming via je profiel opent nieuwe mogelijkheden voor live uitzendingen in Facebookgroepen, events of het streamen van je games om te delen met vrienden.
Voor een uitgebreide instructie ga je naar hoe gebruik je livevideo streamingsoftware op Facebook.
Bron: Facebook
Facebook introduceert Reactions en Mentions voor Messenger
De berichtenapp Messenger is enorm populair met meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers. Deze week rolt Facebook twee nieuwe features uit om groepchats leuker en nuttiger te maken.
Met Reactie’s, de eerste feature, kun je direct met een emoji reageren op een privébericht. Om een reactie te plaatsen, druk je op een bericht en wacht je totdat de emoji’s verschijnen. Je kunt reageren met liefde, glimlach, wow, verdrietig, boos en ja en nee emoji’s. Je kunt tevens zien hoeveel mensen hebben gereageerd met welke emoji.
Mentions, de tweede feature, is een manier om iemand een notificatie te sturen als die persoon genoemd is in een bericht. Om iemand een notificatie te sturen type je het @-symbool of de eerste letters van iemands naam of bijnaam. Dit genereert een lijst met namen waar je vervolgens uit kunt kiezen.
Bron: Facebook
Instagram biedt optie om livevideo’s op te slaan
Alle grote sociale platforms geven vol aandacht aan visuele content en livevideo. Instagram livevideo’s zijn aantrekkelijk voor marketeers, maar tot nu toe ontbrak de optie om ze op te slaan. Daar maakt Instagram nu een einde aan met de toevoeging van de Save feature. Hoewel de livevideo’s nog steeds verdwijnen na 24 uur, kun je de content opslaan aan het einde van je live uitzending.
Bron: TheVerge
Hootsuite neemt Snapchat analysetool Naritiv over
Hootsuite, een platform voor het managen van social media, is de laatste tijd zeer actief met overnames. Onlangs nog namen ze het Facebook marketingplatform AdEspresso over. Deze week komt het nieuws naar buiten dat Hootsuite haar focus richt op Snapchat. Met de overname van Naritiv krijgen gebruikers toegang tot analysegegevens van Snapchatgebruikers.
Ryan Holmes, de CEO en mede-oprichter van Hootsuite, licht de overname als volgt toe:
Snapchat is starting to surface on more of our roadmap. We want to be the best platform for their needs today but also down the road, and we think that video is going to become a huge need.
Hootsuite acquires Snapchat analytics tool from Naritiv https://t.co/fCMEhwJcSJ by @ingridlunden
— TechCrunch (@TechCrunch) March 21, 2017
Bron: Techcrunch
Google introduceert nieuw design zoekapplicatie voor mobiele app en website
Google kondigt een nieuw ontwerp aan voor haar zoekapplicatie op iOS en Android en de mobiele site. In het nieuwe design van de zoekapplicatie verschijnen tabs met directe links naar onderwerpen als sport, het weer, eten en drinken. Google licht het nieuwe design zelf toe:
The Google search box is great when you’re looking for a specific answer, but there are also moments when you just want to catch up on the latest for topics of interest.
De directe links verschijnen meteen onder het zoekvenster.
Bron: Google
Apple lanceert binnenkort nieuwe videoapp
Deze week maakte Apple bekend een nieuwe videoapp voor iOS te lanceren onder de naam Clips. Met de app kun je eenvoudig leuke video’s maken met tekst, effecten, grafische elementen en meer. Via de app voeg je eenvoudig content toe aan je video door een opnameknop of via foto’s en video’s in je bibliotheek.
Met livetitels maak je makkelijk geanimeerde bijschriften die verschijnen in het tempo van je stem. Met filters, emoij’s, tekstballonen en pijlen kun je je video’s opleuken. Clips biedt tevens keuze om muziek toe te voegen die zich aanpast aan de duur van je videofragment. Clips herkent wie er in beeld komt en doet slimme suggesties om je video te delen. Je kunt op de naam klikken van de persoon in beeld en zo de video delen met een bericht. Of je kunt hem delen via sociale platformen als YouTube, Instagram, Facebook of Vimeo.
Bron: TheNextWeb
Wat een fijne schrijfwijze, dit is zeker een interessant artikel die makkelijk leesbaar is.
Ik vroeg me af u weet, gezien u verstand heeft van de ontwikkelingen op social media, welke Instagram accounts populair zijn onder jongeren (13 t/m 24 jaar) of hoe dit te onderzoeken valt?