De transformatie van de Decath

11 februari 2022, 10:00

Boekrecensie van ‘Decathlon, ons verhaal’ – Erik Aerts e.a.

Er verscheen een boek over het veelbesproken retailmarketingfenomeen uit Frankrijk, met daarin een uiteenzetting van de transformatie die het bedrijf doormaakte. Interessant en openhartig door de persoonlijke verhalen van betrokken medewerkers, maar geen standaardwerk voor lezers die er wijze marketing- of managementlessen uit hopen te halen.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en docent marketing aan de HU (Hogeschool Utrecht) en freelance marketing-adviseur. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Decathlon ons verhaal is een boek wat inderdaad het verhaal van Decathlon en haar medewerkers bevat. Velen van hen komen dan ook aan het woord. Ze beschrijven samengevat twee processen: Het transformatieproces van een sterk hiërarchische organisatie naar een vorm waarin de verantwoordelijkheden heel laag in de organisatie worden geplaatst en de organisatie ook een stuk platter is gemaakt. De ervaringen van medewerkers in dit proces worden uitvoerig besproken. Ik denk heerlijk om te lezen voor medewerkers van Decathlon, voor een buitenstaander gaat het op een gegeven moment vervelen. Het is veel van hetzelfde. Maar het is tenslotte ook wat de titel belooft: “ons verhaal”.

Het tweede proces of eerder de situatie welke beschreven wordt, is de grote marktverandering die er plaatsvond door de opkomende covid-pandemie. Winkels die plotsklaps moesten sluiten en de omschakeling naar online verkoop, waar men totaal niet op was voorbereid. Het transitieproces is dan nog in volle gang. Je leest hoe een bewegende organisatie daarmee omgaat. Beide processen kruisen elkaar ook soms, wat weer de nodige wrijving met zich meebrengt. Ook hier geldt dat het boeiend is indien je nauw betrokken bent bij de organisatie van Decathlon of toch minimaal affiniteit hebt met retail. Mooi is te lezen dat er veranderingen een andere dimensie krijgen indien er geen andere keuze is. De winkels moesten dicht, tegelijk was de vraag naar sportartikelen groot, en de organisatie was totaal niet ingericht op online verkoop. Je ziet dan hoe flexibel retail kan zijn, hoewel je best kunt spreken van een grote organisatie.

Al met al bevat het boek meer een verzameling persoonlijke verhalen dan dat het écht een inhoudelijk managementboek is. Prima al weggever in het kerstpakket van de medewerkers van Decathlon.

Decathlon ons verhaal

Auteurs: Erik Aerts, Katrien Wuytack, Koen Damman, Nathan Goddefroy, Mathieu Renier

ISBN: 978940147333

Uitgevrij: Lannoo Campus

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!