De successen van MessageBird’s Mayke Nagtegaal

18 maart 2019, 14:00

Het is de missie van MessageBird om het overgecompliceerde ‘customer communication’-domein simpeler en moderner te maken. De startup uit Amsterdam, een in 2011 opgericht platform voor cloud communication met een eigen telecom-infrastructuur, verbindt meer dan vijftienduizend bedrijven met hun klanten, via sms, voice en chat. Een gesprek met COO Mayke Nagtegaal.

Op dit moment wordt MessageBird gerund door een team met meer dan twintig nationaliteiten en vanuit kantoren in San Francisco, Singapore, Sydney, London, Hamburg en Shanghai. Wanneer we vragen om wat te vertellen over MessageBird, steekt Nagtegaal enthousiast van wal over hoe het bedrijf zo’n 50 miljoen euro aan financiering ophaalde en zo één van de grootste Nederlandse scale-ups van het moment werd.

“Er is niet veel nodig om succesvol te zijn”

“Nu klinkt het heel makkelijk, maar we zijn al anderhalf jaar bezig. Natuurlijk was het een heel grote mijlpaal voor het bedrijf. We hadden geluk dat we goede voorwaarden konden stellen en dat het goed voelde. In augustus 2017 konden we dan ook echt beginnen met groeien. Voor die tijd zaten we ‘gebootstrapped’ en hadden we geen externe financiering.”

Volwassen fase

“Het begon allemaal in een garage. In het begin heb je niet veel nodig. We zijn een techbedrijf, dus we kunnen overal vandaan werken. Maar na die financiering werd het team groter en waren meer faciliteiten noodzakelijk. We hebben daarmee wel laten zien dat er niet veel nodig is om succesvol te zijn. Ik denk dat dat nog steeds in het DNA van het team zit, ook al zijn we ondertussen verhuisd naar een groter kantoor en bevinden we ons in een meer volwassen fase.”

De kracht van het bedrijf schuilt in de verschillen tussen de mensen, zegt Nagtegaal. “Cultuur is het elkaar toestaan om authenthiek en krachtig te zijn in wie we zijn. We zijn nu met zo’n tweehonderd mensen. Vorig jaar was 44 procent van de nieuwe medewerkers vrouw, er zijn dertig nationaliteiten: dat vinden we belangrijk.”

Voorzichtig met recruitment

“Het MessageBird-team is nu veel groter”, vertelt Nagtegaal. “Het wordt daarmee steeds belangrijker dat we allemaal dezelfde koers varen, dezelfde richting op willen. Daar komt natuurlijk goede HR bij kijken. We zijn op zoek naar een HR-leider, maar we zijn voorzichtig met het invullen van die plek. Het is heel belangrijk om de juiste persoon te vinden, die echt gelooft in onze waarden. Wanneer het bedrijf groeit, is het goed om je prioriteiten op orde te hebben.”

“Als het erop aan komt, gaat het om het team en de dynamiek in het bedrijf”

“We nemen geen mensen aan alleen maar om meer te ‘hebben’ of om een groter bedrijf te zijn. We zoeken naar de juiste balans: we zetten technische mensen in, salesteams en functies in business support. Als het erop aan komt gaat het om het team en om de dynamiek in het bedrijf.”

Voortaan lees je op Marketingfacts met enige regelmaat interviews met startups uit de rubriek Digital Waves, een samenwerking tussen Silicon Canals en Node1.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!