De meest interactieve merken op Instagram

2 augustus 2015, 09:31

Dat Instagram hot is, is onder meer te merken aan allerlei lijsten en weetjes die over Instagram gepubliceerd worden. Tot nu lag de focus in die lijstjes op het aantal volgers van de accounts. Lijstjes op basis van het aantal interacties op de gepubliceerde afbeeldingen en video’s waren er tot nu toe nog niet.

Het overzicht van de Most Popular Brands on Instagram kan je al een tijdje bekijken. Op dit ogenblik is Nike de meest populaire brand op Instagram met meer dan 16 miljoen volgers. Afgelopen week verscheen er hier nog een bericht over een onderzoek van Social Inc dat inzicht gaf in de grootste Nederlandse merken op Instagram. Het meest populaire merk is KLM met net geen 125.000 volgers. Op de mijn blog had ik daarvoor al een lijst met de 10 meest populaire Belgische Instagram-accounts van bedrijven, organisaties en merken gepubliceerd. In België wordt de lijst aangevoerd door Tomorrowland met iets meer dan 1 miljoen volgers.

Een lijst met de meest interactieve Instagram-accounts is er echter nog niet. Er zijn twee mogelijkheden van interacties op de gepubliceerde afbeeldingen en video’s. Een Instagram-gebruiker kan een like doen, of de gebruiker kan een reactie geven. In deze blog zet ik de Instagram-accounts met de meeste likes en reacties onder elkaar, op wereldniveau, voor Nederland en voor België.

Wereldwijd

De lijst van Most Popular Brands on Instagram volgens het aantal gemmiddeld aantal likes op de laatste 24 berichten wijkt af van de lijst volgens het aantal volgers. De rangschikking wordt hier aangevoerd door 9GAG, met maar liefst gemiddeld 547.890 likes op de laatste 24 berichten. Het meest populaire merk – Nike – komt nog op de tweede plaats met gemiddeld 403.955 likes per bericht. De top 10 kan je hieronder bekijken.

Als er gekeken wordt naar het gemiddeld aantal reacties op de laatste 24 berichten, komt opnieuw 9GAG naar voor als merk met de meeste interacties. De 24 laatste berichten op de 9GAG Instagram-account kregen gemiddeld maar liefst 38.779 reacties. The Ellen Show komt op de tweede plaats met gemiddeld 4.778 reacties. Het meest populaire merk – Nike – komt pas op de 4de plaats met 3.823 reacties.

Nederland

In het onderzoek van Social Inc. waren inititeel een 130-tal Instagram-accounts opgespoord. De interacties op deze accounts geven eveneens een interessant beeld. Vooral op de accounts van voetbalploegen en media-merken zijn er veel interacties. De lijst van Nederlandse merken op Instagram volgens het aantal gemmiddeld aantal likes op de laatste 24 berichten wordt aangevoerd door AFC Ajax, waar er gemiddeld 9.435 per bericht waren. Op de tweede plaats komt het vrolijkste weekblad van Nederland, Donald Duck.

Als er gekeken wordt naar het gemiddeld aantal reacties op de laatste 24 berichten, komt hier de Instagram-account van Radio 538 bovenaan te staan. De 24 laatste berichten op de deze Instagram-account kregen gemiddeld 331 reacties. Het aantal likes per bericht voor de laatste 24 berichten varieerde sterk, van minder dan 10 likes tot enkele berichten met meer dan 1000 likes. Het populairste bericht was een afbeelding naar aanleiding van een meet & greet die kon gewonnen worden. Op de tweede plaats komt de account van het sprookjespark Efteling met gemiddeld 191 reacties.

België

Het onderzoek werd uitgevoerd op een 600-tal Instagram-accounts van Belgische bedrijven, organisaties en merken. De scope is dus iets ruimer dan de twee overige lijsten. De rangschikkingen worden hier ook aangevoerd door gekende merken. De Instagram-accounts van Belgische muziek-events lijken veel interacties te kennen, naast natuurlijk ook accounts van voetbalploegen. De lijst van Belgische bedrijven, organisaties en merken op Instagram volgens het aantal gemmiddeld aantal likes op de laatste 24 berichten wordt aangevoerd door Tomorrowland, een zeer populair jaarlijks festival dat volledig draait rond elektronische muziek. De laatste 24 berichten kenden gemiddeld 29.844 likes. Op de tweede plaats staat de tweede account van dit festival, met aanzienlijk minder likes, nog steeds gemiddeld 1438 likes per bericht. De account van Tomorrowland is overigens ook de Belgische account met het grootste aantal followers, meer dan 1 miljoen.

Als er gekeken wordt naar het gemiddeld aantal reacties op de laatste 24 berichten, komt hier Tomorrowland naar voor als account met de meeste interacties. De 24 laatste berichten op de 9GAG Instagram-account kregen gemiddeld 412 reacties. Op de tweede plaats komt de account van het Rock Werchter festival met gemiddeld 55 reacties.

Conclusie

Het is iets minder evident het aantal interacties op de berichten van een Instagram-account op te zoeken, maar het geeft wel een interessant inzicht in de mate waarin de account er in slaagt belangstelling op te wekken voor de gepubliceerde berichten. De analyse van het gemiddeld aantal interacties op de laatste 24 berichten is natuurlijk een momentopname. Voor sommige accounts was er zelfs al grote variatie voor de laatste 24 berichten.

Zoals te verwachten kennen de wereldwijd actieve merken het hoogste aantal interacties. In Nederland zijn liggen de aantallen van de interacties hoger dan in België – de Nederlandse accounts kennen doorgaans meer volgens dan de Belgische accounts, wat een mogelijke verklaring zou kunnen zijn voor het hogere aantal interacties.

Het zal interessant zijn om op te volgen in welke mate het aantal interacties op de berichten zal evolueren. De accounts zullen ongetwijfeld meer volgers bekomen, de uitdaging zal er in bestaan het aantal interacties ook te doen toenemen.

B.V.L.G. zijn mijn initialen. Bedenkingen van en over mezelf, over business, over IT, over het webgebeuren en over alles rondom mij

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!