Onderzoek: de populairste merken in Nederland op Instagram

4 juni 2015, 13:00

We <3 Instagram. En dat doen we gemiddeld genomen 21 minuten per dag. Instagram is duidelijk ‘on the rise’ en is door Forrester zelfs tot het meest engaging network verklaard. Mensen zijn natuurlijk leuker dan merken, desondanks volgt 32 procent van de Instagrammers meer dan 5 merken. En merken kunnen óók heel leuk en inspirerend zijn. Vooral als ze creatief gebruikmaken van de mogelijkheden. Om erachter te komen hoe merken in Nederland het doen, hebben we meer dan 200 merken onderzocht.

Een paar van mijn eigen favorieten: NOSKort, dat je het nieuws in 15 seconden brengt, bouwbedrijf Heijmans dat naast een kijkje achter de schermen hun innovatieve oplossingen goed voor het voetlicht weten te brengen en het Rijksmuseum, want kunst en geschiedenis in mijn feed, daar word ik blij van.

Hoe zit het met merken in Nederland?

We kennen allemaal de internationale voorbeelden van merken als Nike met miljoenen volgers. Ik was benieuwd hoe het staat met de populariteit van merken in Nederland op Instagram. Zijn ze actief op Instagram? Met hoeveel volgers doe je het goed als merk? Welke merken zijn de toppers in hun branche? Om het antwoord daarop te vinden hebben we meer dan 200 merken onderzocht.

Zie hieronder alle uitkomsten.

Wat feiten

Hoe doen merken in Nederland het op Instagram? De #Instafacts:

  • 200+ merken onderzocht
  • 70 procent is aanwezig op Instagram
  • 20 procent daarvan heeft meer dan 10.000 volgers, 30 procent tussen de 1000 en 10.000 volgers en 50 procent minder dan 1000 volgers.
  • In de top-25 heeft 36 procent van de merken meer dan 50.000 volgers.
  • 2 merken hebben meer dan 100.000 volgers (KLM en Ajax).
  • Fashion (6), magazines (6) en voetbal (4) domineren de top-25.
  • Fashion heeft de meeste volgers totaal per branche.
  • 64 procent van de magazines hebben meer dan 10.000 volgers.
  • 16 procent van retailmerken hebben meer dan 10.000 volgers.
  • Alle eredivisieclubs zijn aanwezig op Instagram.
  • 4 van de 10 musea zijn actief.
  • Van de 18 onderzochte automerken hebben 10 een Nederlands account, de automotive branche lijkt Instagram net te ontdekken.
  • Retail lijkt Instagram nog niet echt omarmd te hebben: er zijn 37 retailmerken bekeken, slechts 5 ervan hebben meer dan 10.000 volgers, de rest volgt op grote afstand. 10 merken zijn helemaal niet aanwezig zijn op Instagram.
  • In de categorie radio & tv zijn het naast de topper radio538 vooral de publiek omroepen die enthousiast Instagram inzetten. De NPO en NOS zijn met meerdere Instagram-accounts actief: NPO3fm, NPO Zapp, NOSKort, NOS op 3, NOS Jeugdjournaal.
  • Een aantal internationale merken heeft een specifiek Nederlandse aanwezigheid, zoals bijvoorbeeld Elle, Ikea, Ben & Jerry’s, Samsung, Coca-Cola.

Think like an advertiser, present like an artist

Je doet het op dit moment als merk in Nederland relatief gezien al vrij goed als je boven de 5.000 volgers zit. Kansen genoeg dus om er vol voor te gaan. “Instagram is not a photo company, Instagram is a communication company”, volgens de oprichter Kevin Systrom. “What’s happened with Instagram is that everyone has become an artist”.

En merken kunnen daar lering uit trekken. Zet Instagram niet in als het zoveelste platform, maar vertel je merkverhaal met beelden. De keuze voor 15 seconden video lijkt ook niet toevallig gekozen te zijn.”The timing of 15 seconds is very interesting. They know that advertisers have a historical comfort level with purchasing 15-second spots“, zegt Rachel Tipograph, director of global digital and social media van GAP. “I don’t think that number was random.

5 redenen om met jouw merk op Instagram aanwezig te zijn

De grootste Nederlandse merken op Instagram

Hier dan het overzicht van de grootste Nederlandse merken op Instagram, met hieronder de top-20 (hier vind je het gehele overzicht).

Mis je een merk in de lijst? Geef het aan me door via dit ultragemakkelijke formulier.

Met dank aan Ivan Karl Jover (larkvain) voor het gebruik van zijn foto als afbeelding bij deze blogpost.

Showrunner, (data) storyteller, trendsniffer, inquirer. Ik help merken met het bedenken, organiseren en maken van rake content. Met extra speciaal veel <3 voor data en research.

Categorie
Tags

21 Reacties

    Mark

    Ik mis Body & Fit in de lijst, dit merk doet het echt fantastisch op Instagram (maar misschien zeg ik dit ook wel omdat ik daar werkzaam ben 😉 ).

    Persoonlijk vind ik Instagram al een geruime tijd het mooiste social media platform voor zowel privé als zakelijk gebruik. Ik ben echter benieuwd wat de komst van ads met het platform gaat doen, zelf ben ik er geen voorstander van.


    6 juni 2015 om 08:37
    jolante

    Hoi Mark, ik zie nu dat jullie het goed doen inderdaad! En ook in meer dan 10.000 foto’s getagged, nice. Hoe lang zijn jullie al bezig op Instagram? De hele fit cultuur is inderdaad mega op Instagram. Dank voor het toevoegen op de lijst!


    6 juni 2015 om 17:52
    jolante

    Inmiddels komen er nog een aantal mooie aanvullingen binnen, zoals Filling Pieces (180k) ik kende het tot nu toe niet maar het is een tof Nederlands sneaker merk. Body & Fit (29,1k), Baxshop (4123), De Kuyper Cocktails (1226) Prorail (827), LookoLook (274). De supportersvereniging van Ajax, Ajaxlife heeft 52,8K volgers.


    6 juni 2015 om 18:05
    jolante

    Hoi Dylan, dank! Ik zal ‘m toevoegen aan de lijst. We zijn gestart met een lijst van de 100 grootste adverteerders, dit is een hele mooie aanvulling. Ik denk erover om een maandelijks overzicht te maken.


    7 juni 2015 om 17:25
    jolante

    Hoi Gerard, veel dank! Het is ‘handmatige’ research, Instagram heeft nog weinig selectiemogelijkheden. Maar ik ben erg blij met alle toevoegingen, zo wordt de lijst steeds completer. Volgende maand zal ik een update maken.


    8 juni 2015 om 09:01
    Gérard

    Leuk. Erg benieuwd naar de nieuwe top 25 🙂


    8 juni 2015 om 09:15
    jolante

    Hoi Christian, dank! Ik deed een check maar inderdaad NL en jouw bedrijf (start-up?) zie ik. Mooi volgers aantal op Instagram. Succes!


    8 juni 2015 om 19:18
    Christian Luiten

    Ja een startup en dankje!


    9 juni 2015 om 07:12
    Hairmoso

    Leuk artikel!

    @Dylan: Heel scherp BALR groeit met dag meer en meer! Instagram is voor hun een belangrijk kanaal!


    9 juni 2015 om 10:43
    Rembrandt

    Mooie lijst!

    #FITGIRLCODE mag eigenlijk niet ontbreken!


    11 juni 2015 om 18:34
    jolante

    @Rembandt, dank je! Helemaal eens. Er komt ook zeker een update.


    12 juni 2015 om 10:40
    jolante

    Morgen, vrijdag 10 juli dus, de volgende update, ik heb jullie suggesties meegenomen en de merken die aangemeld zijn via het formulier. Een flink aantal merken erbij en een fonkelnieuwe top 10. Tot morgen!


    9 juli 2015 om 16:08
    Carmen

    Hi Jolante,

    In de lijst staat dat de Volkskrant ook actief is op Instagram, maar dat klopt niet helemaal. Namelijk alleen het Volkskrant Magazine heeft een actief account. Maar wellicht heb je die twee samen gepakt ;-).

    Groetjes!


    13 juli 2015 om 12:53
    M.Willems

    Erg interessant! Ik ben juist geïnteresseerd in de merken die geen Instagram hebben. Welke heb je onderzocht, en dan vooral, welke retailmerken? Voor welke merken zie jij kansen?


    6 oktober 2015 om 17:25
    jolante

    FYI: De Instagram Brand Monitor is voortaan te raadplegen via: http://www.instamonitor.nl


    22 oktober 2015 om 20:10
    Sebastiaan Jopp

    In deze lijst mis ik Body Engineers, vind sowieso dat de eigenaren Tavi Castro en Sandra Prikker beide nederlands nooit in lijsten tevoorschijn komen.


    20 november 2015 om 11:22
    Hoi

    Lol jullie missen @doemaarniet met 709k volgers


    17 december 2015 om 23:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!