Onderzoek: de populairste merken in Nederland op Instagram

Onderzoek: de populairste merken in Nederland op Instagram

We  <3 Instagram. En dat doen we gemiddeld genomen 21 minuten per dag. Instagram is duidelijk ‘on the rise’ en is door Forrester zelfs tot het meest engaging network verklaard. Mensen zijn natuurlijk leuker dan merken, desondanks volgt 32 procent van de Instagrammers meer dan 5 merken. En merken kunnen óók heel leuk en inspirerend zijn. Vooral als ze creatief gebruikmaken van de mogelijkheden. Om erachter te komen hoe merken in Nederland het doen, hebben we meer dan 200 merken onderzocht.

Een paar van mijn eigen favorieten: NOSKort, dat je het nieuws in 15 seconden brengt, bouwbedrijf Heijmans dat naast een kijkje achter de schermen hun innovatieve oplossingen goed voor het voetlicht weten te brengen en het Rijksmuseum, want kunst en geschiedenis in mijn feed, daar word ik blij van.

Hoe zit het met merken in Nederland?

We kennen allemaal de internationale voorbeelden van merken als Nike met miljoenen volgers. Ik was benieuwd hoe het staat met de populariteit van merken in Nederland op Instagram. Zijn ze actief op Instagram? Met hoeveel volgers doe je het goed als merk? Welke merken zijn de toppers in hun branche? Om het antwoord daarop te vinden hebben we meer dan 200 merken onderzocht.

Zie hieronder alle uitkomsten.

Wat feiten

Hoe doen merken in Nederland het op Instagram? De #Instafacts:

  • 200+ merken onderzocht
  • 70 procent is aanwezig op Instagram
  • 20 procent daarvan heeft meer dan 10.000 volgers, 30 procent tussen de 1000 en 10.000 volgers en 50 procent minder dan 1000 volgers.
  • In de top-25 heeft 36 procent van de merken meer dan 50.000 volgers.
  • 2 merken hebben meer dan 100.000 volgers (KLM en Ajax).
  • Fashion (6), magazines (6) en voetbal (4) domineren de top-25.
  • Fashion heeft de meeste volgers totaal per branche.
  • 64 procent van de magazines hebben meer dan 10.000 volgers.
  • 16 procent van retailmerken hebben meer dan 10.000 volgers.
  • Alle eredivisieclubs zijn aanwezig op Instagram.
  • 4 van de 10 musea zijn actief.
  • Van de 18 onderzochte automerken hebben 10 een Nederlands account, de automotive branche lijkt Instagram net te ontdekken.
  • Retail lijkt Instagram nog niet echt omarmd te hebben: er zijn 37 retailmerken bekeken, slechts 5 ervan hebben meer dan 10.000 volgers, de rest volgt op grote afstand. 10 merken zijn helemaal niet aanwezig zijn op Instagram.
  • In de categorie radio & tv zijn het naast de topper radio538 vooral de publiek omroepen die enthousiast Instagram inzetten. De NPO en NOS zijn met meerdere Instagram-accounts actief: NPO3fm, NPO ZappNOSKort, NOS op 3, NOS Jeugdjournaal.
  • Een aantal internationale merken heeft een specifiek Nederlandse aanwezigheid, zoals bijvoorbeeld Elle, Ikea, Ben & Jerry’s, Samsung, Coca-Cola

Think like an advertiser, present like an artist

Je doet het op dit moment als merk in Nederland relatief gezien al vrij goed als je boven de 5.000 volgers zit. Kansen genoeg dus om er vol voor te gaan. "Instagram is not a photo company, Instagram is a communication company”, volgens de oprichter Kevin Systrom. “What’s happened with Instagram is that everyone has become an artist”.

En merken kunnen daar lering uit trekken. Zet Instagram niet in als het zoveelste platform, maar vertel je merkverhaal met beelden. De keuze voor 15 seconden video lijkt ook niet toevallig gekozen te zijn."The timing of 15 seconds is very interesting. They know that advertisers have a historical comfort level with purchasing 15-second spots", zegt  Rachel Tipograph, director of global digital and social media van GAP. "I don't think that number was random."

5 redenen om met jouw merk op Instagram aanwezig te zijn 

De grootste Nederlandse merken op Instagram

Hier dan het overzicht van de grootste Nederlandse merken op Instagram, met hieronder de top-20 (hier vind je het gehele overzicht).

Mis je een merk in de lijst? Geef het aan me door via dit ultragemakkelijke formulier.

Met dank aan Ivan Karl Jover (larkvain) voor het gebruik van zijn foto als afbeelding bij deze blogpost.

Credits afbeelding: larkvain, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
7


Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Ik mis Body & Fit in de lijst, dit merk doet het echt fantastisch op Instagram (maar misschien zeg ik dit ook wel omdat ik daar werkzaam ben ;) ).

    Persoonlijk vind ik Instagram al een geruime tijd het mooiste social media platform voor zowel privé als zakelijk gebruik. Ik ben echter benieuwd wat de komst van ads met het platform gaat doen, zelf ben ik er geen voorstander van.

    geplaatst op
  • Hoi Mark, ik zie nu dat jullie het goed doen inderdaad! En ook in meer dan 10.000 foto's getagged, nice. Hoe lang zijn jullie al bezig op Instagram? De hele fit cultuur is inderdaad mega op Instagram. Dank voor het toevoegen op de lijst!

    geplaatst op
  • Inmiddels komen er nog een aantal mooie aanvullingen binnen, zoals Filling Pieces (180k) ik kende het tot nu toe niet maar het is een tof Nederlands sneaker merk. Body & Fit (29,1k), Baxshop (4123), De Kuyper Cocktails (1226) Prorail (827), LookoLook (274). De supportersvereniging van Ajax, Ajaxlife heeft 52,8K volgers.

    geplaatst op
  • Je mist trouwens nog een enorm merk, #BALR

    ZIE http://instagram.com/bybalr

    Wordt de lijst ook ge-update?

    geplaatst op
  • Hoi Dylan, dank! Ik zal 'm toevoegen aan de lijst. We zijn gestart met een lijst van de 100 grootste adverteerders, dit is een hele mooie aanvulling. Ik denk erover om een maandelijks overzicht te maken.

    geplaatst op
  • Hi Jolante,

    Je mist er nog één. Namelijk FHM Nederland op https://instagram.com/fhm_nederland

    Groetjes

    geplaatst op
  • Hoi Gerard, veel dank! Het is 'handmatige' research, Instagram heeft nog weinig selectiemogelijkheden. Maar ik ben erg blij met alle toevoegingen, zo wordt de lijst steeds completer. Volgende maand zal ik een update maken.

    geplaatst op
  • Leuk. Erg benieuwd naar de nieuwe top 25 :-)

    geplaatst op
  • Hi Jolante,

    Je mist Avant Arte nog https://instagram.com/avant.arte/

    Groetjes

    geplaatst op
  • Hoi Christian, dank! Ik deed een check maar inderdaad NL en jouw bedrijf (start-up?) zie ik. Mooi volgers aantal op Instagram. Succes!

    geplaatst op
  • Ja een startup en dankje!

    geplaatst op
  • Leuk artikel!

    @Dylan: Heel scherp BALR groeit met dag meer en meer! Instagram is voor hun een belangrijk kanaal!

    geplaatst op
  • Mooie lijst!

    #FITGIRLCODE mag eigenlijk niet ontbreken!

    geplaatst op
  • @Rembandt, dank je! Helemaal eens. Er komt ook zeker een update.

    geplaatst op
  • Morgen, vrijdag 10 juli dus, de volgende update, ik heb jullie suggesties meegenomen en de merken die aangemeld zijn via het formulier. Een flink aantal merken erbij en een fonkelnieuwe top 10. Tot morgen!

    geplaatst op
  • Hi Jolante,

    In de lijst staat dat de Volkskrant ook actief is op Instagram, maar dat klopt niet helemaal. Namelijk alleen het Volkskrant Magazine heeft een actief account. Maar wellicht heb je die twee samen gepakt ;-).

    Groetjes!

    geplaatst op
  • Hi Carmen,
    Inmiddels is er http://instagrambrandmonitor.nl, Volkskrant is ingedeeld bij media-nieuws maar moet dus media-magazine zijn begrijp ik. Passen we binnenkort aan.

    geplaatst op
  • Erg interessant! Ik ben juist geïnteresseerd in de merken die geen Instagram hebben. Welke heb je onderzocht, en dan vooral, welke retailmerken? Voor welke merken zie jij kansen?

    geplaatst op
  • FYI: De Instagram Brand Monitor is voortaan te raadplegen via: http://www.instamonitor.nl

    geplaatst op
  • In deze lijst mis ik Body Engineers, vind sowieso dat de eigenaren Tavi Castro en Sandra Prikker beide nederlands nooit in lijsten tevoorschijn komen.

    geplaatst op
  • Lol jullie missen @doemaarniet met 709k volgers

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.