De Marketing Bullshit Index en hoe je het Melkmeisje van Vermeer wordt

23 november 2020, 12:03

Nieuws over innovaties en marketing in de week van Koot

De Marketing Bull Shit Index, Video meetings 3.0, Twitter Fleets en inspiratie, de ultieme profielfoto en geluid zonder koptelefoon of oortjes. Dit en nog veel meer in de nieuwe week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Amazon Echo Frames

In 2014 begon Google met de verkoop van de Google Glass. Het bleek niet echt een succes en een jaar later besloot men de productie en de verkoop te staken. Maar ergens voelt iedereen dat de positie van een bril, de functie van de glazen en het feit dat de armpjes lekker over de oren gaan een geweldige basis is voor een succesvol product. Dus na verschillende pogingen van Bose, Ray-Ban, Vue Lite, Focals en Vaunt is het nu weer de beurt aan Amazon. Deze week is de verkoop gestart van de Echo Frames. Beschikbaar in drie uitvoeringen, kun je een standaard bril (mogelijkheid tot het plaatsen van speciale opticien glazen) kopen met Amazon Assistent Alexa geheel tot je beschikking. Dus in plaats van oortjes kun je gewoon alles beluisteren, bellen, reminders instellen, boodschappen toevoegen aan je lijstje, podcasts luisteren en thuisapparaten aan/uitzetten.

#2 Sound Beaming

Nu we toch over geluid hebben is dit ook nog wel een interessant verhaal. Noveto Systems is een ‘sound beaming’ 3D-audiosysteem. Wat betekent dat? Deze techniek is in staat om te ontdekken waar je oren precies zijn en stuurt dan audio via ultrasonische golven richting je oren. Met andere woorden; jij hoort volledig goede kwaliteit audio zonder een device in of op je oren te hebben zoals airpods, buds of koptelefoon terwijl andere mensen in je omgeving dat geluid niet kunnen horen. Je kan dus rondlopen in je eigen ‘sound bubble’.

#3 The Marketing Bullshit Index

Onze grote vriend en marketingprofessor Mark Ritson laat vanuit Down Under weer eens van zich horen. Deze week introduceert hij de Marketing Bullshit Index. En waar je misschien verwacht dat de lijst enigszins voorspelbaar zou kunnen zijn is dit wel een behoorlijk opmerkelijk rijtje geworden. Er staan zeker een paar items in deze top-10 die ik helemaal kan begrijpen, maar ik ben het zeker niet eens met een aantal zijn keuzes. Het aardige is wel dat het je ook weer aanzet tot nadenken en dat zie ik dan maar weer als een mooie reden om het lijstje toch te bekijken.

#4 Video Conferencing

Het blijft dé doorbraak van 2020. Nu we inmiddels allemaal een beetje gewend zijn, we snappen wat alle basisfunctionaliteiten zijn, komen we inmiddels in de video conferencing 3.0-fase. Wat we gaan zien is een explosie van additionele mogelijkheden die gekoppeld kunnen worden aan de streamingdiensten en het voor de gebruiker wat leuker maken dan alleen het veranderen van je achtergrond. Dan kun je denken aan Xpression Camera. Deze tool maakt het mogelijk om jezelf tijdens het videogesprek een ander uiterlijk aan te meten. Van Einstein tot het melkmeisje van Vermeer. Je persoonlijke bewegingen (praten) worden keurig overgenomen door de persoon die je hebt gekozen. L’Oreal heeft ook een aardige optie. Je kunt je gezicht voorzien van virtuele make-up. Dus gewoon meteen uit je bed achter de laptop en dan een beetje virtuele make-up will do the job. En als laatste een heerlijk voorbeeld van creativiteit. Netflix kijken tijdens je werk waarbij je scherm eruitziet als een video conference-tool. Niet echt noodzakelijk tijdens de coronaregelingen maar zeker iets voor straks als we weer naar buiten kunnen.

#5 Twitter Inspiration

Iedereen kent inmiddels de lijstjes van de tien beste manieren om, de slimste lessen uit en de handigste enzovoort. Overzichten die in alle eenvoud laten zien hoe je het meeste rendement kunt halen uit het gebruik van een medium spreken vaak het beste aan. Zo ook dit kleine ‘handboekje’ voor het gebruik van Twitter. De beste merktweets verzameld in een ‘little Twitter Inspiration Handbook’. Keurig onderverdeeld in categorieën. Inspiratie in al zijn eenvoud.

#6 Twitter Fleets

En meteen maar weer even door over Twitter. Deze week was er de introductie van Twitter Fleets. Fleets zijn identiek aan de Snapchat Stories of Instagram Stories of Facebook Stories of LinkedIn Stories. Alleen dan onder de naam Fleets. Ze verschijnen in de vorm van tekst, afbeeldingen of video en verdwijnen na 24 uur. In tegenstelling tot tweets kunnen ze niet worden geretweet, leuk gevonden of beantwoord worden, behalve via directe berichten. Het idee is om de ‘Twitter-angst’ bij sommige mensen wat weg te nemen en het hierdoor meer toegankelijk te maken. Overigens merk ik inmiddels bij veel gebruikers al de nodige weerstand. Daarnaast kondigde Twitter een variant op Clubhouse aan, Twitter Spaces. Een audio-platform waarin mensen met elkaar in gesprek kunnen gaan in een ‘virtual’ space. De grote vraag is dan meteen in hoeverre Twitter in staat is om deze ‘spaces’ niet te laten exploderen als een kruitvat.

#7 Evolution of Global Advertising

Een mooie visualisatie van de wereldwijde uitgaven van advertentiebestedingen tussen 1980 en 2020. Veertig jaar beweging. Hoe zou het er over 40 jaar weer uitzien?

#8 Brand-Owned Virtual Assistants

Voice assistents beginnen nu echt terrein te winnen. Deze week waren er de introducties van een voice assistent voor de bevolking in IJsland. Voice assistents komen eraan voor Griekenland, Estland en Bulgarije. Het zal niet lang meer duren of bedrijven en merken moeten ook de stap gaan maken naar een bereikbaarheid via voice-technologie. Maar hoe doe je dat? Wat komt er allemaal bij kijken en hoe ontwikkel je een eigen voice assistent? Bij RAIN hebben ze daar een mooi rapport voor gemaakt. In vier delen krijg je alle informatie die hiervoor noodzakelijk is.

#9 Profile Pic Maker

Wie wil er nu niet een mooie profielfoto voor je social-mediakanalen. Maar die foto die het meest geschikt lijkt heeft vaak zo’n vervelende achtergrond. No problem. Met de Profile Pic Maker los je dat zo op en kies je een neutrale passende achtergrond om je plaatje te laten shinen.

#10 Short Trip

Hoe mooi kan eenvoud zijn. Gewoon omdat het een moment van rust creëert deze mooie animatie van Alexander Perrin. Beweeg met de pijltjes of met je vingers op de smartphone.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!