Je ziet het eigenlijk nog te weinig: Facebook-acties die middels responsive design ook geschikt zijn gemaakt voor mobiel gebruik. Laat staan dat er opzichzelfstaande mobiele varianten van Facebook-campagnes worden ontwikkeld. Acties in tabs op Facebook-pagina’s zijn namelijk standaard niet te bekijken vanuit mobiele Facebook-applicaties van bijvoorbeeld de iPhone, iPad of Android. Dat Facebook-acties via page tabs nog nauwelijks worden geoptimaliseerd voor mobiel is opmerkelijk te noemen, als je je bedenkt dat ruim 50% van de Facebook gebruikers het sociale netwerk (ook) bezoekt via hun smartphone. Een gemiste kans voor al die marketeers die voor hun merk een mooie Facebook-applicatie laten ontwikkelen en het onderdeel mobiel over het hoofd zien.
Community insights
Inzichten vanuit de community vormen de basis van elke succesvolle marketingactie. De fans dus, of de potentiële fans natuurlijk. De kunst is bepaalde (campagne)doelstellingen en merkeigenschappen te koppelen aan wat de community beweegt. De ervaring leert dat de behoefte om het bekijken van en deelnemen acties op mobiel groot is. “Waarom werkt het niet op m’n mobiel?” is standaard de meest gestelde vraag bij acties die alleen de desktopgebruikers bedienen.
Zwitsal Kadootje
Voor Zwitsal, een van de meest succesvolle en snelst groeiende Facebook-communities van Nederland, hebben we onlangs de actie ‘Geef een Zwitsal Kadootje’ bedacht en ontwikkeld. Het idee is simpel maar doeltreffend. Zwitsal deelt via Facebook vijf weken lang elke week 20 leuke kadootjes uit. Zwitsal-fans kunnen per week vijf vriendinnen kans laten maken op een kadootje naar keuze. In totaal kan de fan dus 25 keer meedoen. De vriendinnen van de fans kunnen op hun beurt ook weer kadootjes uitdelen. Leuk, sympathiek, en uiterst viraal.
Screenshot Zwitsal Kadootjes-activatie op de desktop
Het succes van de actie zat hem niet alleen in de eenvoud, voor een groot gedeelte is het toe te schrijven aan mobiele deelname. Voor deze actie is ook een opzichzelfstaande mobiele versie ontwikkeld. De desktopversie is uitgekleed en versimpeld voor overzichtelijk en doeltreffend gebruik. Hij is dus niet schaalbaar gemaakt voor mobiel, de Kadootjes-actie kreeg een dedicated mobiele applicatie.
Screenshot mobiele Zwitsal Kadootjes-activatie
Resultaat
De cijfers liegen er niet om. In vijf weken tijd hebben bijna 56.000 unieke bezoekers de actie bezocht. Hiervan is 51% geconverteerd tot deelnemer: ruim 28.500 Zwitsal-fans hebben dik 60.000 kadootjes verspreid over Facebook. Het bezoek op de mobiele versie was bijna even hoog als op de desktop: 34.310 unieke bezoekers op mobiel vs 38.658 unieke bezoekers op de PC.
Kortom: it’s time to take it seriously. Meer en meer tijd wordt op de mobiele versie van Facebook doorgebracht. Niet alleen wanneer we onderweg zijn, ook thuis op de bank of in bed is de smartphone veel gebruikt. Het wordt daarom ook tijd voor marketeers om Facebook op mobiel zó serieus te nemen dat dergelijke acties ook daar worden ondersteund.
Workaround
Het nadeel van dit verhaal is dat Facebook en mobiel nog niet hand in hand gaan als het gaat om applicaties voor pagina-tabs. De mobiele versie van Facebook.com (uitgekleed en geoptimaliseerd voor mobiel) ondersteunt geen pagina-tabs of apps binnen Facebook. Hier zijn verschillende redenen voor te bedenken, zoals nadelige gevolgen voor site performance door relatief zware apps en het vaak ontbreken van schaalbaarheid binnen apps, waardoor de meesten niet zullen passen in mobiele browsers.
De oplossing is een mobiele check inbouwen waardoor bezoekers op de juiste versie van je actie terechtkomen, afhankelijk van het platform dat ze gebruiken. Deze versies moeten wel apart worden ontwikkeld, of dat nu via responsive design is, of een dedicated mobiele variant van de campagne. Het is een extra investering, maar zoals we in het geval van Zwitsal hebben gezien: een investering die een significante bijdrage heeft geleverd aan het bezoek en daarmee mede bepalend is geweest voor het succes van de actie.
Ken jij meer mooie cases van Facebook acties die ook mobiel zijn ondersteund? Deel ze hieronder!