De impact van communicatie: een handboek voor financials

Boekrecensie 'Communicatie voor financials'

De impact van communicatie: een handboek voor financials

Welke boeken zijn interessant voor marketingprofessionals? Register Marketeers van NIMA recenseren de meest uiteenlopende vakliteratuur. Ditmaal: 'Communicatie voor Financials' van Theo de Joode, Bert van der Zaag en Karolijn Burgman, een studieboek dat financiën integraal behandelt vanuit communicatieperspectief en ethische waarden.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van 'Neuromarketing' en docent Marketing bij SRM.

Als marketeer leun ik, als het gaat om financiële vraagstukken, persoonlijk graag op mijn collega’s van de financiële afdeling. Zij weten dat ik weinig affiniteit met het onderwerp heb en komen soms al van te voren hun hulp aanbieden. Het verzoek om dit boek te recenseren, was dan ook niet mijn eigen keus. Toch ben ik er achteraf wel blij mee. Het heeft me een mooie kijk gegeven op waar financials op het gebied van communicatie mee worstelen. Als verantwoordelijke voor zowel marketing als communicatie in de organisatie waar ik werkzaam ben, kan ik me nu veel beter inleven in de communicatiebehoefte van deze collega’s.

Leesbaar studieboek

Het is een echt studieboek, geschreven om uit te leren. De hoofdstukken bevatten naast een gedegen uitleg met voorbeelden, ook opdrachten en casussen. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting. Naast de technische kant van het financiële vak zoals KPI’s, kengetallen, analysemethoden, governance, risico’s en dergelijke, worden ook zaken behandeld die niet direct onder financiën vallen, maar de afdeling wel raken. Denk daarbij aan onder andere verbetertrajecten zoals Lean, Six Sigma en agility. Ook communicatieve vaardigheden zoals het geven en ontvangen van feedback en de verschillende vormen van onderhandelingen komen aan bod. Natuurlijk ontbreekt ook marketing niet; de SWOT- en scenario-analyses worden uiteengezet. 

"Basisregel: ontvanger bepaalt kwaliteit van communicatie"

Dit boek geeft aanwijzingen hoe je als financial waardevoller kunt zijn voor je organisatie, als je weet wat er op andere afdelingen speelt, en over de impact van communicatie. Over hoe je bepaalde boodschappen binnen de organisatie brengt zodat de juiste energie ontstaat. De belangrijkste communicatieregel ontbreekt dan ook niet en die is mijns inziens: "De ontvanger bepaalt de kwaliteit van de communicatie." Ken de ontvanger dus goed en weet wat die relevant vindt, zodat je vanuit deze persoon denkt.

De auteurs laten je zien dat een boodschap verschillende ladingen en begrippen kan hebben. Zo is een meldpunt een positieve variant op een kliklijn, en een reorganisatie kun je ook verwoorden als modernisering. Hetzelfde wordt bedoeld, maar de energie die het opwekt, is toch anders.

Het is een mooi boek dat lekker wegleest en ook voor niet-financials boeiend is. Een aanrader binnen de opleidingen voor financials en aanbevolen voor communicatiespecialisten.

Communicatie voor Financials 

Auteurs: Theo de Joode, Bert van der Zaag en Karolijn Burgman

ISBN: 9789001886806

Uitgever: Noordhoff Uitgevers

Druk: eerste druk 2019

Trefwoorden: financieel, governance, risk, kengetallen, analyse, compliance

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens 'de markt' in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) 


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.