Je bekijkt een artikel van

De impact van communicatie: een handboek voor financials

18 oktober 2019, 11:10

Boekrecensie ‘Communicatie voor financials’

Welke boeken zijn interessant voor marketingprofessionals? Register Marketeers van NIMA recenseren de meest uiteenlopende vakliteratuur. Ditmaal: ‘Communicatie voor Financials’ van Theo de Joode, Bert van der Zaag en Karolijn Burgman, een studieboek dat financiën integraal behandelt vanuit communicatieperspectief en ethische waarden.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Als marketeer leun ik, als het gaat om financiële vraagstukken, persoonlijk graag op mijn collega’s van de financiële afdeling. Zij weten dat ik weinig affiniteit met het onderwerp heb en komen soms al van te voren hun hulp aanbieden. Het verzoek om dit boek te recenseren, was dan ook niet mijn eigen keus. Toch ben ik er achteraf wel blij mee. Het heeft me een mooie kijk gegeven op waar financials op het gebied van communicatie mee worstelen. Als verantwoordelijke voor zowel marketing als communicatie in de organisatie waar ik werkzaam ben, kan ik me nu veel beter inleven in de communicatiebehoefte van deze collega’s.

Leesbaar studieboek

Het is een echt studieboek, geschreven om uit te leren. De hoofdstukken bevatten naast een gedegen uitleg met voorbeelden, ook opdrachten en casussen. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting. Naast de technische kant van het financiële vak zoals KPI’s, kengetallen, analysemethoden, governance, risico’s en dergelijke, worden ook zaken behandeld die niet direct onder financiën vallen, maar de afdeling wel raken. Denk daarbij aan onder andere verbetertrajecten zoals Lean, Six Sigma en agility. Ook communicatieve vaardigheden zoals het geven en ontvangen van feedback en de verschillende vormen van onderhandelingen komen aan bod. Natuurlijk ontbreekt ook marketing niet; de SWOT- en scenario-analyses worden uiteengezet.

“Basisregel: ontvanger bepaalt kwaliteit van communicatie”

Dit boek geeft aanwijzingen hoe je als financial waardevoller kunt zijn voor je organisatie, als je weet wat er op andere afdelingen speelt, en over de impact van communicatie. Over hoe je bepaalde boodschappen binnen de organisatie brengt zodat de juiste energie ontstaat. De belangrijkste communicatieregel ontbreekt dan ook niet en die is mijns inziens: “De ontvanger bepaalt de kwaliteit van de communicatie.” Ken de ontvanger dus goed en weet wat die relevant vindt, zodat je vanuit deze persoon denkt.

De auteurs laten je zien dat een boodschap verschillende ladingen en begrippen kan hebben. Zo is een meldpunt een positieve variant op een kliklijn, en een reorganisatie kun je ook verwoorden als modernisering. Hetzelfde wordt bedoeld, maar de energie die het opwekt, is toch anders.

Het is een mooi boek dat lekker wegleest en ook voor niet-financials boeiend is. Een aanrader binnen de opleidingen voor financials en aanbevolen voor communicatiespecialisten.

Communicatie voor Financials

Auteurs: Theo de Joode, Bert van der Zaag en Karolijn Burgman

ISBN: 9789001886806

Uitgever: Noordhoff Uitgevers

Druk: eerste druk 2019

Trefwoorden: financieel, governance, risk, kengetallen, analyse, compliance

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!