Consumenten meer databewust, zorgen over privacy dalen

16 maart 2022, 12:00

GDMA Global Privacy Monitor 2022: Wereldwijd privacy-onderzoek

De Global Privacy Monitor 2022, een in opdracht van GDMA (de koepelorganisatie van branchevereniging DDMA) uitgevoerd onderzoek onder respondenten uit 16 landen wereldwijd, laat zien dat consumenten zich meer bewust zijn van hun rechten over het delen van persoonsgegevens. Tegelijkertijd dalen de zorgen over privacy en ziet de meerderheid het delen van data als essentieel onderdeel van de huidige maatschappij. Consumentenvertrouwen en een relevant, gepersonaliseerd aanbod vormen daarbij belangrijke voorwaarden.

Facts & Figures

  • Bekendheid met AVG is verdubbeld in alle landen ten opzichte van 2018. Bijvoorbeeld in Nederland: van 28% naar 66%.
  • 74% ondervraagde consumenten ziet persoonlijke gegevens als hun eigendom en is bereid om die te delen als ze er iets voor terugkrijgen
  • Voor 38% is vertrouwen in organisatie de belangrijkste voorwaarde om gegevens te delen
  • Groep met ‘weinig tot geen zorgen over online privacy’ groeit. Stijgende trend van 26% naar 31%.
  • Transparantie is cruciaal: 77% van alle consumenten vindt het belangrijk om te weten hoe gegevens worden verzameld en gebruikt.

Terzijde: (sociaal) wenselijk antwoorden, het daadwerkelijke gedrag en belangen

Goed om bij dit type onderzoek op te merken is dat consumenten zich aan alle kanten nogal eens anders gedragen dan ze zeggen. 69% maakt zich dus WEL zorgen om privacy, maar ongeveer iedereen accepteert cookies zonder voorwaarden te lezen, we maken massaal gebruik van Whatsapp (de foto’s die je deelt zijn vanaf het moment van delen officieel van Mark) enzovoort, enzovoort. Verder is het natuurlijk zo dat zowel de DDMA als de GDMA nogal de belangen vertegenwoordigen van datagedreven organisaties en dat je zonder toestemming van consumenten om hun data en gegevens bij je achter te laten…. niet zo veel datagedreven dingen kunt doen. Just saying.

Consumenten bewuster van rechten op het gebied van delen van data

Sinds de laatst gepubliceerde Global Privacy Monitor in 2018 is de bekendheid met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Europa significant gestegen. In alle Europese landen is het percentage consumenten dat bekend is met de in 2018 geïntroduceerde privacywet meer dan verdubbeld.

In Nederland is de bekendheid gestegen van 28% naar 66%. Consumenten worden zich dus steeds bewuster van hun rechten op het gebied van delen van data. Aanvullend ziet 74% van de mensen hun persoonlijke gegevens als eigendom dat ze kunnen delen in ruil voor een aanbieding, betere service of een relevanter aanbod.

Zorgen over privacy dalen, meerderheid ziet delen van data als essentieel

Hoewel zorgen rondom online privacy nog groot zijn – wereldwijd maakt 71% van de consumenten zich hier dus in meer of mindere mate zorgen om – is hier wel een dalende trend in zichtbaar.

De meerderheid van de consumenten wereldwijd (53%) is het erover eens dat het delen van persoonlijke gegevens essentieel is voor de huidige maatschappij. Het is normaal geworden, men voelt zich inmiddels vrij comfortabel bij het delen van persoonlijke gegevens. Bovendien is de groep die zich weinig tot helemaal geen zorgen maakt over online privacy en het delen van persoonlijke informatie door de tijd heen dus gegroeid, van 26% naar 31%.

Transparantie is daarbij wel een cruciale voorwaarde: 77% van alle consumenten geeft aan dat ze het belangrijk vinden om te weten hoe gegevens worden verzameld en gebruikt.

Vertrouwen belangrijkste voorwaarde voor het delen van data

Consumentenvertrouwen is voor organisaties van groot belang. 38% van de consumenten zien vertrouwen zelfs als de belangrijkste voorwaarde om gegevens te delen. Een andere belangrijke reden om gegevens te delen is een gepersonaliseerd aanbod.

Steeds meer consumenten (39%, t.o.v 29% in 2018) zien een relevant aanbod dat op hun behoeften is afgestemd als belangrijke motivatie om hun gegevens te delen. Je zou dus ook kunnen zeggen dat 61% niet zit te wachten op een relevant aanbod en zijn of haar gegevens liever niet deelt….

Over de GDMA

GDMA is de koepelorganisatie van marketingverenigingen over de hele wereld die zich richten op data-driven marketing. De organisatie bevordert wereldwijde initiatieven die gericht zijn op het voorzien wereldwijde trends, thought leadership en publicaties over alle disciplines en kanalen binnen de data-driven marketing industrie. Momenteel maken 28 marketingverenigingen deel uit van de GDMA.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!