Consument ervaart folder als leukste reclamekanaal

29 september 2005, 03:41

Consumenten ervaren e-mail als kanaal voor reclame als tijdsbesparend, maar ook als misleidend. De reclamefolder vinden consumenten het leukste kanaal, terwijl postreclame wordt beschouwd als het meest innovatieve medium. De telefoon scoort slecht bij de consumenten: telemarkting wordt geassocieerd met irritatie en overbodigheid. Dat blijkt uit onderzoek van Wegener DM onder 22.000 consumenten die mee hebben gedaan aan de Grote Consumenten Enquete. Bij dit onderzoek ging het er vooral om in welke mate de verschillende kanalen van direct marketing en branches gewaardeerd worden, en wat de houding is van consumenten ten opzichte van diverse vormen van reclame. Het onderzoek wijst uit dat er zeven verschillende DM-consumentengroepen zijn te onderscheiden. Allereerst is er de actieve consument, die het leuk vindt om te worden benaderd. Daarna komt de actiegevoelige consument. Deze laat zich met name beinvloeden door de kans op het winnen van prijzen. De derde is de geinteresseerde consument, die open staat voor reclame maar het passief ondergaat. Het vierde type is de nonchalante consument. Deze heeft weinig voorkeuren en vindt alles best. De nummer vijf is de impulsieve consument, die vaak iets in een opwelling koopt en zich zelden laat informeren. Het zesde type is de traditionele consument en ten slotte is er de kritische consument, die veruit de grootste groep vormt.

28-09-2005

Bron : Tele Commerce nr. 9, p. 30, 1 1/2 p.

http://www.mkbnet.nl/Nieuws/bericht.phtml?nid=33884

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!