Constantijn van Oranje (TechLeap): “Impuls nodig voor startup-scene in Nederland”

22 oktober 2019, 13:00

Onder de naam TechLeap krijgt StartupDelta dit jaar een nieuwe impuls. Een gesprek met prins Constantijn van Oranje, de speciale gezant van de startup-sector in Nederland, over innovatie, unicorns en het mondiale spel.

Constantijn van Oranje is zelfstandig adviseur in bedrijfsinnovatie en mede-initiatiefnemer van Startup Fest Europe, en is daarnaast directeur ‘Digital Technology and Macro Strategy’ bij MAP in Londen en ‘edge fellow’ bij Deloitte Center for the Edge. De prins was van 20 januari 2017 tot december 2018 tevens lid van de ‘High Level Group of Innovators’, een groep van vijftien onafhankelijke leden die de Europese Commissie adviseert over innovatie en ondernemerschap.

“Wil Nederland het beste startupland van Europa worden, dan moet er een schep bovenop”

“TechLeap is het vervolg op StartupDelta om het Nederlandse start-up ecosysteem vooruit te helpen, met een hernieuwde nadruk op kapitaal, talent en markt in relatie tot snelle groei”, vertelt Constantijn van Oranje in gesprek met 7DTV. “Als de Nederlandse overheid en alle stakeholders in Nederland samen ons land tot beste startupland van Europa willen maken, moet er een behoorlijke schep bovenop. TechLeap heeft een nieuw programma en zet een grote stap vooruit om deze ambities waar te maken.”

Nederland mist unicorns

De lat lijkt hoog te liggen: vanaf 2020 moeten er tenminste twee unicorns per jaar opstaan. “Die lat ligt helemaal niet zo hoog, als je kijkt naar wat er in andere landen gebeurt. In kleinere landen met kleinere markten gebeurt dit ook. Twee unicorns per jaar is eigenlijk de ondergrens. De potentie is er.”

Wel moeten we ons daarbij bewust zijn van het feit dat het niet gaat om “leuke dingetjes”, zo zegt Van Oranje. “Het gaat er echt om of wij als Nederland concurrerend kunnen zijn in een veel groter mondiaal spel. We moeten ervoor zorgen dat we hier techbedrijven kunnen voortbrengen die zichzelf ook internationaal kunnen handhaven.”

Benieuwd naar de ambities van TechLeap.nl? Bekijk hieronder de hele aflevering met speciale gezant Constantijn van Oranje.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief