Community websites snelste groeiers

27 januari 2006, 16:43

Niet de gevestigde merken als Google en Yahoo zijn de snelste groeiers op internet, maar de door gebruikers gevulde community websites. Dat blijkt uit een onderzoek van Nielsen naar de snelst groeiende internetmerken in het Verenigd Koninkrijk.

Websites die adviseren over het gebruik van internet, zoals het opzetten van een blog of een shoppingsite, chatnetwerken en download-sites waren de snelste groeiers in 2005. Het snelst groeiende internet-merk van het afgelopen jaar is de website Piczo. Deze community site waar mensen met een tool hun eigen foto-website kunnen maken en onderbrengen, ontving in een jaar tijd 97 keer (9699 procent) zo veel unieke bezoekers. Het bezoekersaantal steeg van 12.500 in 2004 tot 1.2 miljoen in 2005. Op de tweede plaats staat de wenskaarten site AmericanGreetings, die in 2005 een het bezoekersaantal met 2151 procent zag toenemen. Ook peer-to-peer muziek site Limewire zag zijn publiek het afgelopen jaar explosief stijgen met 666 procent en is daarmee met 2,3 miljoen unieke bezoekers de grootste snelgroeier van 2005. Andere topper is de Britse versie van de door gebruikers gevulde encyclopedie Wikipedia die in 2005 een groei doormaakte van 326 procent. De toptien bestaat voorts uit de shopping directory Shopzilla, softwaretools-site Starware, muziekdistributeur OD2, internet telefonie aanbieder Skype, de games en chat-site van kinderzender Nickleodeon, en als hekkesluiter op nummer tien de inmiddels door Google overgenomen Blog-directory Blogger. In de lijst van populairste merken nam Google de toppositie over van Microsoft en MSN, en verdrong Apple Wannadoo van de tiende plaats. (MediaGuardian)

http://www.communicatieonline.nl/Nieuws/index.html

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!