Bruto mediabestedingen op internet EUR 52 miljoen in eerste halfjaar 2004
In het eerste halfjaar van 2004 bedroegen de bruto mediabestedingen op internet bijna EUR 52 miljoen. De telecom/ict-branche adverteerde net als in het eerste kwartaal het meest op internet (EUR 11 miljoen). De branches media en financiele dienstverlening volgen met respectievelijk EUR 9,6 miljoen en EUR 7,9 miljoen. Dit blijkt uit de registratie van de mediabestedingen door BBC De Media en Reclame Bank.
Microsoft is verreweg de grootste adverteerder op internet met EUR 1,75 miljoen aan bestedingen in het eerste halfjaar. De softwaregigant is afkomstig uit de telecom/ict-branche, net als overigens twee andere bedrijven die in de top 5 van grootste online adverteerders staan: Telfort met EUR 1,4 miljoen en KPN met EUR 1,3 miljoen.
Retailers maken geen deel uit van de top 5 branches die adverteren op internet, maar postorderaar Gsmweb.nl is als retailer wel de op twee na grootste online-adverteerder met EUR 1,4 miljoen. Bekende postorderbedrijven als Neckermann en Wehkamp besteden online ‘slechts’ EUR 400.000. DSB Voorschotbank is verreweg de grootste online adverteerder van de financi?le dienstverleners met EUR 740.000. ING en Rabobank volgen met beide ruim vier ton aan bestedingen.
Ruim driekwart van het advertentiebudget op internet wordt uitgegeven aan buttons, banners, skyscrapers (gezamenlijk EUR 23 miljoen) en contentintegratie EUR 18 miljoen). Ongeveer 10% van de mediabestedingen op internet vindt plaats in de vorm van pop-ups (EUR 5,5 miljoen). De gemiddelde bruto mediabestedingen per maand op internet bedroegen in het eerste halfjaar van 2004 EUR 8,7 miljoen. De maanden maart en april waren met ieder EUR 10 miljoen tot nu toe het lucratiefst voor de exploitanten. Januari was tot nu toe de ‘zwakste’ maand met EUR 6,8 miljoen.
BBC registreert de internetbestedingen sinds januari 2004, waardoor nog geen inzicht bestaat in de ontwikkeling van de online bruto mediabestedingen in vergelijking met voorgaande jaren. Voorlopig leveren dertien van de belangrijkste exploitanten van IAB Nederland de data voor de registratie aan: MSN, Adlink, IP, Funda, IDG Communications, Ilse, Lycos, Veronica Digitaal, Wanadoo, Webads, Wegener Multimedia, Adformatie en Netdirect. Hiermee wordt inzicht verkregen in de mediabestedingen van ruim 1.500 websites en daarmee een groot deel van de markt.
Bron:
Persbericht BBC De Media en Reclame Bank