Bol.com maakt producten vinden en kopen mogelijk via Layar

21 juni 2012, 21:47

Bol.com en Layar maken het vanaf vandaag mogelijk om de covers van boeken, DVD's en Blu-rays te scannen met je telefoon om meer informatie te verkrijgen of direct te bestellen. Of de foto van zo'n cover. Dit maakt het erg makkelijk om dat boek of die DVD in de kast bij je vriend ook snel in huis te hebben. Of die Blu-ray waarvan een recensie in OOR staat. Maar natuurlijk ook van de producten in een concurrerende mediawinkel…

Het interessante aan deze mogelijkheid is dat de nu gelanceerde functie de boek-, DVD- of Blu-ray-cover zelf herkent en dus geen streepjes- of QR-code nodig heeft. Als we ervan uitgaan dat deze functionaliteit goed werkt, komt dit de gebruiksvriendelijkheid voor de consument erg ten goede. Het valt zelfs voor te stellen dat dergelijke functionaliteit de al langer voorspelde integratie van offline en online teweegbrengt; een integratie die niet per se elke concurrent van Bol.com zal toejuichen.

Daarbij valt vooralsnog wel een voorbehoud te maken, want bij lancering bevat de database ca. 25.000 artikelen, terwijl deze catalogus op korte termijn -binnen enkele weken- moet verdubbelen. Dat zijn flinke aantallen, maar in de praktijk loop je waarschijnlijk snel tegen de beperking aan. Een kleine rekensom van het totale aantal producten in de categorieën Boeken, Muziek en DVD 5.422.875 bedraagt. Zelfs na de uitbreiding herkent de app dus slechts 1% van alle bij Bol.com beschikbare producten. Bol.com geeft zelf dan ook aan dat het om de meest populaire titels gaat.

Opvallend aan de functionaliteit is overigens dat deze niet in , dat deze zich binnen de Layar-app bevindt.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!