Digitalisering top of flop? Dat bepaal je zelf

7 mei 2021, 13:02

Boekrecensie ‘Uit het transformatiemoeras’ van Menno Lanting

Menno Lanting weet alles over digitalisering. Hij begeleidt organisaties in de digitale transformatie. In zijn nieuwste boek ‘Uit het transformatiemoeras’ laat hij zien wat er zo vaak misgaat. Hoe lopen organisaties vast in het moeras? En wat moet een organisatie doen om wel resultaten te boeken?

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

‘De vijf faalfactoren bij de digitalisering van organisaties’, zo luidt de ondertitel van het nieuwste boek van Menno Lanting: ‘Uit het transformatiemoeras’. Al in de inleiding heeft de auteur me te pakken als hij zich afvraagt of transformatie wel de goede term is? Is er niet vaker sprake van een reparatie of optimalisatie van het bestaande systeem. Ik moest gelijk denken aan het plaatje van de eerste ‘auto’. Die zag er uit als een koets zonder paarden.

Tijd van repareren en optimaliseren is voorbij

Volgens Menno Lanting blijven we denken in hetgeen we al hebben, waardoor we niet de volledige potentie van het nieuwe weten in te schatten c.q. te benutten. Eigenlijk zegt hij daarmee dat de tijd van repareren en optimaliseren voorbij is en dat het nu aankomt op een transitie. Hiervoor benoemt Lanting vijf faalfactoren die je kunnen behoeden om vanuit het bestaande te blijven denken. Twee van de vijf hebben direct te maken met de kern van marketing. Namelijk het toevoegen van waarde. Zo noemt hij ‘penny wise and pound foolish‘, waarbij hij doelt op de focus op de technologie in plaats van op echt waarde toevoegen. De technologie is niet meer dan een van de middelen, die in afzienbare tijd algemeen goed zal zijn en dus niet meer het verschil zal gaan maken.

De vraag moet zijn welke rol de nieuwe technologie gaat spelen bij de gekozen waardeproposities. De tweede faalfactor met betrekking tot waarde toevoeging is nummer vijf, wat de auteur omschrijft als ‘bad karma’ daarmee bedoelt hij je blindstaren op de klant in plaats van waarde toe te voegen aan het ecosysteem. Hierbij blijven organisaties hangen in het ouderwets machtsdenken. Ze zetten zichzelf te veel centraal in plaats van hoe afnemers en leveranciers kunnen samenwerken om de waarde te vergroten. De andere drie faalfactoren hebben meer betrekking op hoe het management/leiding van een organisatie met digitalisering omgaat.

Het boek is een must read voor iedere marketeer

Het boek is een must read voor iedere marketeer. In hoeverre je met digitalisering bezig bent, doet er niet toe. Dit valt onder de categorie veranderende marktomstandigheden die zeker een effect zal hebben op je businessmodel. Het geeft je een andere kijk op het middel digitalisering. De faalfactoren met hun gevolgen zijn heel herkenbaar en laten zien dat digitalisering geen keuze is, het komt op je af. Hoe je er mee omgaat bepaal je zelf, wordt het een faal- of een succesfactor?

Uit het tranformatiemoeras

Auteur: Menno Lanting

ISBN: 9789047014539