Boekennieuws.com

1 maart 2007, 08:41

Weblog Boekennieuws.com is een week of twee geleden gelanceerd en heeft vandaag op 1 maart al bijna 4000 lezers die geabonneerd zijn op de feed (bron: Feedburner / Ramon Stoppelenburg) verwacht vandaag 2.020 pageviews (bron:OneStat / Kjeld). Een raketlancering

mooie start, kunnen we wel zeggen. De opzet lijkt op die van Marketingfacts: een groep vrijwilligers zorgt voor het nieuws. In de afgelopen week zijn er voorpublicaties van de nieuwe boeken van Connie Palmen, Jan van Mersbergen en Dave Eggers verschenen.

Initiatiefnemer Ramon Stoppelenburg licht toe: “Ik ben bij een aantal uitgeverijen op gesprek geweest en heb met hen gesproken over marketingmogelijkheden voor hun eigen websites, maar òf ze waren daar te klein voor òf ze waren onderdeel van een grote paraplu-uitgeverij die innovativiteit onmogelijk maakten omdat de twee aanwezige web-technici de websites voor tien andere uitgeverijen moeten verzorgen. Dat deed mij realiseren dat ik het dan maar eens zelf moest proberen. Nederlandse boeken verdienen namelijk veel meer aandacht dan de eenmalige recensie in diverse dagbladen en daarom heb ik het initiatief genomen voor een officiële boekennieuwssite met een divers en dagelijks interessant overzicht van het laatste nieuws.”

Het nieuws wordt nu nog voor een deel overgenomen (met bronvermelding) van andere publicaties, maar het plan is het aandeel van het eigen nieuws snel te laten toenemen. Ramon: “Mede-schrijvers helpen om exclusieve berichten te schrijven. Dat is momenteel ook het leuke aan het hele project. In één maand is er al veel groei waargenomen en zijn diverse mensen hun eigen mogelijkheden gaan inzien. En dan kan het nog heel leuk worden.” Volgens Ramon staat Boekennieuws nu pas in de kinderschoenen en zal het niet bij een weblog blijven…

Als Ramon het duizelingwekkende tempo van scoops (Kluun zoekt een nieuwe oppas!), voorpublicaties en recensies kan volhouden, zie ik dit weblog nog tot iets heel moois uitgroeien, een marketingfacts van de boekenwereld. Het is in mijn ogen een typisch voorbeeld van hoe traditionele spelers dubben, wikken en wegen voor ze iets gaan doen, en een particulier initiatief van iemand met veel energie en een beetje hoogmoed alles kan veranderen. Nu nog eerlijk zijn over de statistieken.

De loopbaan van Richard Osinga (1971) is ongewoon en afwisselend: hij was diplomaat in Noord-Afrika, eigenaar van start-ups in Silicon Valley en Berlijn en ondernemer in de zorg. Hij is oprichter van world66.com, triposo, was lange tijd creatief directeur van Oberon en is nu een van de mede oprichters van Alii.care, een platform voor medisch specialisten om protocollen op een betere manier up to date te houden.

Categorie
Tags

23 Reacties

    RichardOsinga

    Ik heb lezen.tv ook wel eens bekeken, maar ik vond de interviews wat aan de lange kant. 45 minuten lang een pratend hoofd, dat is heel wat, dat is niet echt iets om even achter je Pc te bekijken.

    Maar wel een interessant initiatief, dat zeker!

    Ramon mailt me over lezen.tv : “BoekennieuwsTV is natuurlijk een leuke aanleiding om schrijvers aan het woord te laten over hun laatste boek, voor een korte pitch. En dan niet 45 minuten lang breedbeeld-resolutie-filmpjes zoals http://www.lezen.tv dat biedt, maar korte, uit te houden video’s waarin de auteur ook zelf een beetje uitgedaagd wordt om het kort en bondig te houden.”


    1 maart 2007 om 09:22
    Peter Gielissen

    liever geen misverstanden: lezen.tv heeft geen marketingdoelstelling, maar wil een volstrekt journalistiek onafhankelijke boekenportal zijn die lezingen aanbiedt, interviews, reportages en korte documentaires in video van bijna tv-kwaliteit. De publieke omroep, waar onze wortels liggen, heeft de traditie van het maken van lange, dragende, bespiegelende gesprekken met interessante auteurs uit bezuinigingsoverwegingen helaas overboord gezet. Analyseer je de ontwikkeling van de kijkcijfers door de jaren heen, dan blijkt zonneklaar dat er een stabiele doelgroep van circa 300.000 kijkers is die zich wenst te laten voeden met dit soort informatie. En langere producties niet geschikt voor internet? Dat lijkt me allereerst een smaakkwestie, maar daarbij ook een drogredenering: voor het eerst sinds ooit kan je zonder je video of je harddiskrecorder te programmeren: kijken, stoppen, opnieuw oppakken, overnieuw kijken, twee keer kijken, versnellen, vertragen, ermee omgaan alsof het radio is – ik bedoel ‘uitermate democratisch en dus helemaal op je eigen manier kijken’. Kort en bondig kan natuurlijk ook, en dient vast en zeker eveneens een doel, maar in ieder geval niet dit ene: mensen die iets te vertellen hebben uit de verf te laten komen, een denktrant te schetsen of een ontwikkeling te laten zien. En daar zijn wij dan voor.


    1 maart 2007 om 10:05
    RichardOsinga

    Duidelijk Peter! Ik zal proberen de momenten waarop ik kijk beter uit te kiezen. ‘ s Avonds op de bank ipv op het werk, even tussendoor. Ben wel met je eens dat deze aanpak past bij boeken en bij auteurs.


    1 maart 2007 om 10:18
    frans

    off-topic: “ligt toe” -> “licht toe”


    1 maart 2007 om 10:36
    RichardOsinga

    Oeps! gefixt.


    1 maart 2007 om 10:43
    Ulco

    Volgens mij is de image fake en hebben ze maar 3 subscribers… ’t Is niet voor niets dat ze de image zelf hosten. Wel leuk geprobeerd hoor :-S


    1 maart 2007 om 11:20
    Klaas Bruinsma

    @ Ulco: Ramon Stoppelenburg kennende sta ik daar niet van te kijken


    1 maart 2007 om 12:11
    RichardOsinga

    Ik zal Ramon ff mailen om dit opgehelderd te krijgen en dan het stuk aanpassen. Goed speurwerk (al vraag ik me af hoe Onestat meer dagelijkse bezoekers dan wekelijkse bezoekers kan rapporteren.


    1 maart 2007 om 12:19
    Klaas Bruinsma

    Omdat Onestat rommel is?


    1 maart 2007 om 12:35
    RichardOsinga

    Ik heb het artikel aangepast met de cijfers van OneStat. Baal er nogal van dat ik ‘erin getrapt ben’. Goed speurwerk in ieder geval.

    Heb om onderstaande discussie niet onbegrijpelijk te maken de oude cijfers doorgehaald.

    2000 pageviews per dag vind ik ook best ok – niet iets om je voor te schamen, zou ik zeggen.


    1 maart 2007 om 12:40
    Klaas Bruinsma

    Met alle respect, maar waar haal je die 2000 pageviews per dag vandaan dan? Ik zie in het totaal 2.300 pageviews (volgens de stats die Kjeld hierboven neergezet heeft, want de onestat pagina is opeens voorzien van een username en password) en is zo te zien sinds de pagina online is (twee weken of zoiets?) vandaag is het druk door dit artikel op Marketingfacts, maar gezien het aantal reacties op de posts loopt het er nog niet echt storm.


    1 maart 2007 om 12:53
    RichardOsinga

    Ik had gewoon het onderste cijfer van de OneStat statistieken gepakt: Prognosis today: 2.020

    Mooie tool trouwebs van Joost de Valk!


    1 maart 2007 om 12:59
    jerbe

    Dit is nou eens marketing! Vrijwel geen bezoekers, 1 persoon die je feed leest, en je weet een stuk over “raketlancering” op MF te krijgen 😉


    1 maart 2007 om 13:40
    Ramon Stoppelenburg

    Dank je wel Jeroen. En dat ook nog eens op de Nationale Complimentendag! Jij hebt bij deze een boek gewonnen!


    1 maart 2007 om 13:42
    Petra de Boevere

    Wahahahaha, de leugen regeert blijkbaar weer eens. Ging het in de blogosfeer niet over authentiek en zo ook?

    Wederom een bewijs dat je zo door de mand valt als je dat niet bent.


    1 maart 2007 om 13:55
    GG

    Een groep vrijwilligers verzorgd nieuws? Er staan alleen maar hele lange stukken gekopieerd van andere bronnen. Wel met bronvermelding, maar zonder fatsoenlijk links o.i.d. Krijgen ze vast ook nog eens last mee… als er meer bezoekers zijn,


    1 maart 2007 om 14:26
    media

    Tjsa, inderdaad een lekker suf verhaal. En Ramon, het kan niet iedere dag feest zijn; ik vrees dat je er dit keer echt voor moet werken 😉


    1 maart 2007 om 17:55
    Karel Kolb

    Misschien worden met readers alle lezers van de besproken boeken bedoeld?


    2 maart 2007 om 05:57
    Ramon Stoppelenburg

    @ Karel: goed bedacht, die neem ik mee!

    @ Marco: groot gelijk heb je. Uiteraard is Boekennieuws een aardig kost-veel-vrije-tijds-initiatief, naast een gewone burgerlijke fulltime baan.


    2 maart 2007 om 06:01
    media

    @Ramon: i know, maar geloof me, op termijn is het al die tijd meer dan waard geweest!


    2 maart 2007 om 06:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief