Boek: Content, zuurstof voor je klanten

Register Marketeers recenseren vakliteratuur

Boek: Content, zuurstof voor je klanten

Een nieuwe rubriek op Marketingfacts: NIMA Register Marketeers delen hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? Tweewekelijks recenseren Register Marketeers de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. We starten met 'Content! Zuurstof voor je klanten' van Antal de Waij.

Deze recensie werd geschreven door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer en marketinggeneralist met ruim 25 ervaring en een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

"Content is de motor van moderne marketing", aldus Antal de Waij. Daarin staat hij niet alleen. Content is meer dan ooit verworden tot een constante spilfunctie binnen marketingcommunicatie. Deze 'Dikke Van Dale' van de content laat zien hoe breed, complex en impactvol content is. Content trekt traffic naar de website, zoals naar de blog en/of productpagina’s. Content zorgt voor conversie optimalisatie en lead nurturing. Content is in owned media zoals e-mail zeer cruciaal, mits persoonlijk, afgewogen, interactief is en eventueel voorzien van user generated items zoals reviews.

De auteur wil iedereen die met content aan de slag gaat van een antwoord voorzien. Het volumineuze boek ligt dankzij de flexibele kaft lekker in de hand en is een fijn en volledig naslagwerk. Bovendien is er een online omgeving beschikbaar voor verdieping in de vorm van video’s en tools. Via de Facebook Messenger chatbot is een persoonlijke assistent beschikbaar die via zoeken op een pagina- of paragraafnummer toegang geeft tot een matrix met verdere informatie.

"Een maatstaf voor de professional om zijn content-architectuur te bepalen en tot een goed contentplan te komen"

De titel 'Co2ntent!' verwijst naar de zuurstof die content produceert om een vlekkeloze gebruikerservaring bij klanten te creëren. Met de klant als uitgangspunt, zijn de organisatiedoelen altijd te relateren aan de customer journey. De auteur adviseert via buyer persona’s content af te stemmen op klantkennis en daarmee per klantfase het juiste middel te kiezen. Alle middelen komen aan bod met functie en voorbeelden. De maar liefst 49 contenttypen hebben een eigen plek in de Content Marketing Canvas die als rode draad door het boek loopt.

Via twintig redactionele formats wordt gestimuleerd om schematisch en gestructureerd in de kalender te plannen. Met actualiteit, relevantie en urgentie als dragers. Ook zijn er methoden voor het vergroten van de levensduur van je content (evergreencontent). Om te optimaliseren moet de contentprofessional de effectiviteit continue testen aan de hand van doelgerichte KPI’s.

Tot slot is er aandacht voor samenwerking met andere organisatie-onderdelen. Voor de rollen, processen en mensen die de contentcultuur creëren. Al met al is dit boek een maatstaf voor de professional om zijn contentarchitectuur te bepalen en tot een goed contentplan te komen. Voor overige marketeers is het een standaardwerk die alle hedendaagse smaken, stijlen en middelen van marketingcommunicatie beschrijft.

Content! Zuurstof voor je klanten

Auteur: Antal de Waij

Uitgever: Van Duuren Management

ISBN: 978-90-8965-388-8

Kernwoorden: content, digital, media


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.