Bluetooth marketing concepten uit China

18 januari 2007, 04:02

Pioco bluetooth advertising in actionGisteren las ik een artikel op Emerce dat SBS6 Bluetooth inzet om ‘Sterren dansen op het ijs’ te promoten: bij abri’s kunnen passanten via bluetooth een korte promofilm ontvangen. Adverteren via Bluetooth is al een paar keer op Marketingfacts besproken, maar staat toch nog redelijk in zijn kinderschoenen in Nederland. In China kom ik het echter al regelmatig tegen, zowel bij abri’s als bij grote evenementen. Daarom hier een paar voorbeelden van marketing actie’s die hier al gebruikt worden.

Marktleider voor Bluetooth advertising in China is het Shanghainese bedrijf Pioco, dat twee jaar geleden opgezet is door de Amerikaanse Chinees Steve Chao. Hij vertelde mij vorige week dat het bedrijf inmiddels exclusieve contracten heeft met onder meer JC Decaux, Coca-Cola (Olympische Spelen in Beijing volgend jaar!) en Nike voor mobile advertising in China. Pioco heeft de ‘standaard’ Bluetooth techniek zelf verder ontwikkeld, en is in staat niet alleen bluetooth berichten over grotere afstanden te versturen, maar ook om alleen aan een gebruiker die exact op een bepaalde locatie staat een bericht te sturen. Afstanden tot 300 meter zijn geen enkel probleem, wat interessant is voor bijvoorbeeld een voetbalstadion (denk aan het doelpunten terugkijken per bluetooth). Daarnaast zijn zij in staat veel gebruikers tegelijk een bericht te sturen, wat voor veel andere aanbieders nog een probleem is.

Hun eerste concept was het versturen van berichten (tekst, foto of video) per bluetooth, zoals nu ook gebeurt met ‘Sterren dansen op het ijs’. Dit werd onder meer op beurzen en bij evenementen ingezet, waar extra informatie over bepaalde produkten opgevraagd kon worden via bluetooth. Dit was zeer succesvol, op een game beurs werd een TV commercial van Coca-Cola door maar liefst 50.000 mensen gedownload (uit een totaal van 80.000 mensen die langskwamen), en bij een ander event werden 300.000 Coca-Cola wallpapers via Bluetooth verspreid.

De volgende stap die men zette was interactie met consumenten. Men kan niet alleen een bericht ontvangen, maar ook via bluetooth reageren. Er loopt momenteel een campagne in Shanghai waarbij je als consument met je mobiele telefoon een gigantisch LCD scherm kan bedienen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen wat er op dit LCD scherm, dat middenin de stad hangt, getoond wordt. Steve Chao verwacht hier nog een enorme ontwikkeling de komende tijd.

Daarnaast ontwikkelt Pioco nu campagnes gebaseerd op interactieve abri’s. Een voorbeeld hiervan is een reclame voor de Ford Focus die momenteel in de metro in Shanghai te zien is. Een foto van een knalgele Ford Focus wordt op de muur geprojecteerd en ernaast hangt een camera. Als je voor de camera staat wordt jouw foto in de auto geprojecteerd, zodat het lijkt alsof je de Ford bestuurt. Leuk bedacht, maar nog innovatiever is dat je hiervan direct per bluetooth een foto op je mobieltje kan ontvangen, uiteraard met een korte reclametekst van Ford eronder. Deze manier van bluetooth advertising is mogelijk omdat men in staat is alleen naar de gebruiker die voor de camera staat deze foto te sturen.

Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden natuurlijk. Zelf ben ik aan het kijken of Spill Group Asia bluetooth in kan gaan zetten voor het verspreiden van branded games in China, iets wat verder nog niemand doet. Ook zijn er ideen om in het openbaar vervoer user-generated content filmpjes van de video site Tudou.com met advertising te gaan verspreiden. Ik zie veel mogelijkheden voor deze technologie, en ben daarom benieuwd of dit ook in Nederland kan gaan doorbreken.

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

13 Reacties

    media

    Ik ben absoluut geen fan van push maar als je over afstanden tot 300 meter een gemiste goal kunt terugkijken via bluetooth zie ik zeker interessante toepassingen. Interessant bericht Marc!


    18 januari 2007 om 05:21
    venturo

    Marc, goed te horen dat de aanbiederskant Blue Tooth stevig omarmt en dat dergelijke technieken op schaal gebracht kunnen worden. Erg interessant. Overigens is een groot manco dat slechts heel weinig Blue Tooth dragers aan staan, laat staan dat ze gebruikt worden. Het motief ontbreekt veelal. Een doelpunt in stadion kan een motief zijn maar die nextgen Blue Tooth heeft weer nauwelijks penetratie. Overigens kijk ik persoonlijk liever naar een herhaling op een beeldscherm van 40 bij 30 meter maar goed 🙂


    18 januari 2007 om 08:36
    marcfonteijn

    Inderdaad, mogelijkheden volop. Als ik het zo lees dan loopt pioco ver vooruit met hun technologie vergeleken met wat er in Europa en VS verkrijgbaar is. Ik zie zelf vooral veel heil in de toepassingen die gebruik maken van de interactie mogelijkheden.

    Daarnaast is bluetooth ook bij uitstek geschikt om je telefoon je digitale ID te laten zijn. Daarmee kun je op een relatief eenvoudige manier een koppeling maken tussen bijvoorbeeld je off- en online identiteit.

    @albert 40×30 is leuk maar je kan het doelpunt daarna niet zelf nog even een tweede keer bekijken en mee naar huis nemen.


    18 januari 2007 om 10:00
    venturo

    Dat kijk ik op via 42″ op Talpa Marc:)


    18 januari 2007 om 10:27
    michel van velde

    @Albert; Vanwaar de negatieve houding ten opzichte van Bluetoothmarketing en altijd die vragen over het bereik? Het moge duidelijk zijn dat het bereik niet optimaal is als je niet communiceert dat er relevante content te halen valt. Daarom zie je dat succesvolle campagnes ondersteund worden met print en dan wel succesvol kunnen zijn. De vraag is of Bluetooth wel ingezet moet worden om de massa te bereiken? Wellicht is het interessanter om in nederland een kleine ‘geinteresseerde’ doelgroep te bereiken bij bijvoorbeeld dealers of op beurzen.

    Bluetooth wordt nu nog veel ingezet omdat het freepublicity technisch interessant is. Want laten we eerlijk wezen, met 5 abri’s is het bereik van de SBS actie zeer gering… toch?


    18 januari 2007 om 21:31
    venturo

    Michel ik ben niet negatief, het wordt inderdaad teveel ingezet als een (publicitair) kunstje. Maak het deel van close ratio marketing en ik ga het geloven, nog belangrijker dan gaat de principaal het geloven.


    18 januari 2007 om 21:37
    michel van velde

    Albert, ben je het met me eens dat deze publicitaire kunstjes er toe gaan leiden dat het principaal het gaat geloven. Dat zonder deze stuntjes de ingeslapen marketeers niet wakker geschud worden? Dat door deze kunsten de massa (consument) bluetooth leert kennen en er aan kan wennen. Dat als de massa het kent er pas echt kunstwerken gelanceert kunnen worden?


    18 januari 2007 om 21:44
    venturo

    Nee Michel er is een hoop lawaai rondom “narrowcasting” ook maar een succes? Zijn er believers onder principalen, heel weinig en dat heeft vooral met de leveranciers te maken. Niet met het product…


    19 januari 2007 om 06:02
    michel van velde

    Binnenkort weer eens afspreken om bij te kletsen?


    19 januari 2007 om 06:49
    george

    gek genoeg ben ik zo’n abri nog niet tegengekomen.

    Ik zie meer toekomst in interactieve touchscreen projecties waarop info gedownload kan worden naar de mobiele telefoon via bluetooth. Dan spam je niemand en heeft iedereen vrije keuze om zelf content naar zijn telefoon te downloaden.

    enneh inderdaad! bluetooth marketing is geen opta verhaal! Bluetooth marketing is opt in. Het is alleen hopen dat het goed ingezet gaat worden en niet vervuild wordt met spam.


    4 februari 2009 om 07:06
    Smithe907

    insecticide permethrin side effects in cats dfdfaafedfekceab


    30 juli 2014 om 21:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief