Beste Corendon, kunnen we vrienden worden?

Beste Corendon, kunnen we vrienden worden?

Ook professionele organisaties hebben vrienden nodig, om te worden gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund. Wil je als bedrijf volgers, dan moet je socialer worden. Wil je fans, dan zinniger. Voor vrienden moet je menselijk zijn. Daarom deze reeks persoonlijke brieven aan bedrijven, om hun marketing en communicatie te spiegelen aan sociaal en menselijk gedrag. Ditmaal de vraag aan Corendon: kunnen we vrienden worden?

Beste Corendon,

Het is weer carnaval. En ik kan het niet helpen, maar met carnaval denk ik toch steeds weer aan jou. Niet dat ik dan op vakantie ga, maar het zit ‘m in het anders voordoen dan je eigenlijk bent. 

Het begon een tijdje geleden toen ik hoorde dat jij niet was opgericht door Cor en Don, maar door een shoarmazaakeigenaar uit Haarlem. Ik was onder de indruk van het verhaal. Of het nu was omdat hij Nederlanders 'zijn Turkije' wilde laten zien, of omdat hij zo’n fascinatie voor vliegtuigen had: op een dag besloot hij zijn grotere droom na te jagen en begon een reisorganisatie. Na twintig jaar had hij je opgevoed tot een vloot van meer dan tien vliegtuigen en een bedrijf met een omzet van enkele honderden miljoenen euro.

Van Haarlemse shoarmabakker tot internationale reismiljonair, het is één van de meest inspirerende zakenverhalen uit Nederland, ooit. En met je spectaculaire 'Operatie Boeing 747' begin dit jaar is duidelijk dat je grootse jongensdromen blijft ondernemen. Wow!

Maar het gekke is dat jij je altijd heel anders voordoet. De meesten kennen je niet anders dan van de constante prijsstunts die je steeds weer vanaf zo’n beetje elke abri in Nederland opdringt. Daar kwamen vijf jaar geleden dan nog die mollige onbenullen bij. Cor en Don, ze zijn zo’n beetje het tegenovergestelde van jou: twee laconieke kantoorjongens die nul binding met Turkije lijken hebben, en de reisbusiness er even voor de grap tussendoor doen. Laatst nodigde een kartonnen lifesizer van deze twee leukerds me uit voor een selfie. Ik nam de foto, lachte er met wat vrienden om, en liep daarna gewoon weer verder. 

"Jij bent een fascinerend succesverhaal met een enorme gunfactor, maar je doet je voor als een stel lapzwansen"

Ik heb nog nooit iemand begrepen die dacht dat ie aantrekkelijker was door zich als een ander voor te doen. Bij jou is dit nog moeilijker te vatten: jij bent een fascinerend succesverhaal met een enorme gunfactor, maar je doet je voor als een stel lapzwansen. Daar snap ik echt niks van. Misschien heeft het er mee te maken dat Cor en Don ongeveer gelijktijdig kwamen met de wel heel erg algemene CEO die jouw inspirerende oprichter moest vervangen.

Maar Cor en Don waren er eerder. Misschien zijn het de cijfers die voor deze karikaturen pleiten, maar dat zou alles nog veel sneuer maken. Alsof Rowan Atkinson zou willen aantonen dat Mr. Bean toch echt veel geliefder is dan hijzelf, en dan kiest om maar niet meer zichzelf te zijn. Wat een dramatisch bewustzijn zou dat zijn.

Misschien is het het geloof in de maakbaarheid van een identiteit, en brandmanagers die altijd iets anders willen dan wat echt is. Professionele pleasers die zich voordoen als wie ze denken dat gewaardeerd wordt. Is Elvis cool? Trek gewoon een Elvispak aan, en je bent het. Word je liever als iemand anders gezien? Kijk in de verkleedkist voor de mogelijkheden. Je bent hoe je je voordoet, is de gedachte. Kies een mooie kleur, laat een fancy logo ontwerpen, geef een stylist de opdracht je te pimpen, en kies één of twee acteurs om je bedrijf een gezicht te geven. Het is kinderlijke branding van het niveau carnaval. 

En daar moet ik deze dagen dus aan denken. En ja, een hoop merken vieren deze maskerade met je mee. Maar bij jou is het verschil tussen je authentieke schoonheid en je ludieke profilering misschien wel het grootst. En hoewel ik met Cor wel een paar biertjes kan drinken, en met Don best even de kroeg door wil hossen; na vijf jaar ben ik zo onderhand wel uitgelachen. Woensdag is carnaval weer voorbij. Dan kunnen de maskers weer af en is het back to business. Dan ben ik gewoon weer Diederick. Ben jij dan gewoon Corendon?

Kunnen we na vastenavond misschien echte vrienden worden? 

Met vriendelijke groet,

Diederick

Credits afbeelding: Corendon, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen

0
0


Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Beste Diederick,

    Hier de 'wel heel algemene CEO' van Corendon, al weet ik niet goed wat je precies met die kwalificatie bedoelt. Deze wel heel algemene CEO had zich bij zijn komst één ding heilig voorgenomen: weg met Cor & Don. Een serieuze succesvolle reisorganisatie als Corendon heeft dat soort karikaturale typetjes toch niet nodig, dacht deze - wel heel algemene - CEO. Maar misschien, Diederick, dat ik toen nog een beetje teveel op jou leek. Dat ik mijn eigen voorkeuren en smaak verwarde met die van mijn klanten. Want Cor & Don ZIJN Corendon. Onze klanten houden van Cor & Don. De helft van onze klanten spreekt onze naam niet meer uit als Corèndon, maar als 'Cor en Don.' Sinds we Cor & Don als marketing-mascottes gebruiken is de bekendheid van ons merk omhoog geschoten. Zijn we een echte local hero geworden en zijn we in omzet en resultaten ruimschoots verdubbeld. De directe relatie tussen marketing en commercieel succes blijft altijd lastig te bewijzen. Vandaar ook dat er nog steeds veel matige marketeers zijn die hun ongenuanceerde mening de marketingwereld in mogen roeptoeteren. Marketeers die op basis van een tamelijk oppervlakkige marketing-carrière aan de randen van de Nederlandse reiswereld de reismarketingwaarheid in pacht menen te hebben.

    Dus nee, Diederick, Cor & Don stellen geen prijs op jouw vriendschap. Ze hebben me gevraagd je over te brengen dat ze zich heel senang voelen in hun rol als aanjagers van het vakantieplezier van heel veel Nederlanders. Dat ze het een grote eer vinden om door jou aangeduid te worden als de representanten van onze 'kinderlijke branding van het niveau carnaval'. Want als rechtgeaarde Brabander zou jij toch moeten weten dat carnaval niet is wat het voor veel buitenstaanders lijkt. Dat carnaval een diepgewortelde uiting is van verbroedering en saamhorigheid; iets waar onze steeds onpersoonlijker samenleving heel erg bij gebaat is. En hoewel je het jezelf helemaal niet realiseert, heb je daarmee een briljante vergelijking gemaakt met het ware vakantiegevoel. De zon, de palmen en het strand zijn het decor, maar de echte geslaagde vakantie kenmerkt zich door verbroedering en saamhorigheid. Met je gezin, met je vrienden, je familie en iedereen die mee wil doen. En daar staan Cor en Don voor. Alaaf!

    geplaatst op
  • Beste meneer van der Heijden,

    Bedankt voor uw reactie. Uw boodschap is duidelijk: u bent de baas! En het is ongehoord dat een minder iemand vanuit de marge zomaar zijn mening kan geven! Zo leren we elkaar weer een beetje beter kennen. Misschien zijn die maskers van Cor en Don bij nader inzien zo gek nog niet...

    Met vriendelijke groet,
    Diederick

    p.s. Met ‘de wel heel algemene CEO’ doelde ik natuurlijk op uw Grand Slam in de branche: directeur touroperating Oad, CEO Thomas Cook Nederland, CEO TUI Nederland, CEO ArkeFly, CEO Corendon. Een algemener CEO is er in de zonvakantiebranche niet te krijgen. Dat geeft zekerheid, verder niks speciaals.


    geplaatst op
  • Wow, onder de indruk van de reactie van Corendon. Sterk gedaan.

    geplaatst op
  • Heerlijk antwoord van de Algemen CEO en schrijver van het artikel is duidelijk op zoek naar profilering.
    Kennis van zaken niet voorhanden maar wel proberen goedkoop te scoren.
    Ik zelf ben geen Cor en Don fan net zo min als die eekhoorns van AH maar als het werkt.
    Marketing die je niet voor de spiegel maar voor het raam.

    geplaatst op
  • Hoewel ik het gevoel van de schrijver zeker begrijp: als in inspirerend succesverhaal. Een bedrijf, door passie, van niets naar iets opbouwen. Bij deze mentaliteit passen Cor & Don wellicht niet. Dan zou je wellicht meer 'klasse' verwachten. Maar eerlijk is eerlijk, hun aanpak werkt wel. En die sluit wel degelijk aan bij de doelgroep waar Cor & Don zich op richt. Dus dan is wel degelijk de juiste keuze gemaakt. Ik kan dan ook niet anders dan een buiging maken voor Steven van der Heijden.

    geplaatst op
  • Haha mooi. Een briefje met een dedain van een spreker/schrijver/goeroe die weet hoe het zit. Met een mooi verzonnen businessmodel waar hij zeker succes mee zal hebben versus de CEO die een echt bedrijf moet runnen. Schitterend en uit het hart, complimenten voor Steven van der Heijden dat hij dit gewoon doet. Je voelt gewoon dat hij voor zijn zaak staat.

    geplaatst op
  • Oef, het expliciet uitgesproken dedain van Steven van der Heijden van Corendon voor zijn klanten - met hun volkse platte smaak en voorkeuren - is zelfs voor een complete buitenstaander pijnlijk. Hij zegt: ja ik vind het zelf ook niks, onze reclameaanpak met die karikaturale typetjes, maar ja het volk vreet het he en dat zijn onze klanten. Zelfvoldaanheid waar eerder het Romeinse Rijk aan onderdoor is gegaan, een merk met minstens zoveel bestemmingen. En daarbij nog opgeteld het dedain voor iedereen die daar iets over waagt te zeggen. Tjonge.

    geplaatst op
  • Dankjewel, Erwin Wijman.
    En dankjewel, Youp van 't Hek: jouw column in het NRC van vandaag lijkt hier wel speciaal voor geschreven! https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/02/ironietsnut-a3871084

    geplaatst op
  • Erwin Wijman, journalist. Waarom citeer je zo opzichtig verkeerd? Dit heeft Steven niet gezegd: ' ja ik vind het zelf ook niks, onze reclameaanpak met die karikaturale typetjes, maar ja het volk vreet het he en dat zijn onze klanten.' Je legt dus woorden en interpretatie in de mond. Jij praat met dédain over de klanten van Corendon, Steven helemaal niet.

    En Diederick: ben jij nou merkspecialist, cabaretier of columnist? Een merkspecialist zou nooit een dergelijk stukje schrijven. Alsof merk en marketing beleid over smaak gaan. En alsof voorkeuren in deze branche gaan over verhalen of authenticiteit. Dit zijn echt niemendalletjes van de bovenste plank, borrelpraat niks meer en niks minder.

    geplaatst op
  • Mag ik iedereen wellicht even herinneren aan wát marketing ook al weer is...

    Marketing is een ondernemingsfunctie die onvervulde behoeften en wensen opspoort, definieert en hun omvang en winstpotentieel meet, bepaalt welke doelmarkten de onderneming het beste kan bedienen, vaststelt wat de meest geschikte producten, diensten en programma’s zijn om de gekozen doelmarkten (segmenten) te bedienen en een beroep doet op iedereen in de organisatie om MEE TE DENKEN MET DE AFNEMER (KLANT) OM HEM VAN DIENST TE ZIJN.

    Volgens mij is dát precies wat de heer Van der Heijden hier aangeeft; Als de klanten houden van Cor en Don, dan getuigt het juist van kracht om over de eigen schaduw van voorkeuren en persoonlijke smaakjes heen te stappen.

    En Erwin, dan kun je er zelf geen fan van zijn zonder dat dit gelijk betekent dat je op de mensen die er wel fan van zijn, neerkijkt. Zelf ben ik een groot fan van NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander.

    geplaatst op
  • Lieve Arno ík kijk nergens op neer, dat doet Steven. Lees zijn reactie maar. En lieve Stef datzelfde wil ik jou aanraden. Ik praat nergens met dedain over. Ik zou niet durven. Maar Steven doet dat wel. Lees Stevens reactie.

    geplaatst op
  • Best grappig eigenlijk hoe zoveel mensen 1 tekst zo totaal anders interpreteren. Ik applaudiseer inwendig om de reactie van de zeer algemene CEO. Had iedereen verwacht dat hij zijn bedrijf zou afvallen dan? Een koers bepaal je samen, niet hij alleen. En blijkbaar waren Cor en Don al uitgevonden en bleek het goed te werken toen ook eenmaal de andere marketingmechanismes erop afgestemd waren. Iedereen die marketing doet voor een groot bedrijf dat onwijs zichtbaar is, weet toch neem ik aan wel dat je niet zomaar ff op onderbuikgevoel je koers omgooit? En wat Diederik beschrijft is zijn onderbuikgevoel en echt heel makkelijk lullen. En hoewel ik ook wel zie en snap wat hij bedoelt te zeggen, kan het ook zo simpel zijn dat hij dan niet de doelgroep van Corendon is. Ik heb bij m'n vader in de woonkamer gezien hoe hij en de rest van de familie reageerden op de typetjes toen ze in de commercials de buis op kwamen. Dat is geen kattenpis. Je mocht als marketeers willen dat je die respons krijgt. Net als met de supermarktmanager van Appie of die gezelligerd van de Jumbo. Ook niet mijn ding, maar het werkt blijkbaar.

    Ik lees in elk geval geen dedain in de reactie van Steven. Het enige dedain hier komt van mensen die denken de waarheid in pacht te hebben over iets waar ze zelf eerst nog maar eens aan toe moeten komen. Ik vond het eigenlijk vooral een goeie dis van iemand die gewoon achter z'n eigen werk staat. En terecht.

    geplaatst op
  • Voor wie de 'brievenrubriek' van Diederick Janssens niet kent: lees deze eerdere blog voor de uitleg. "Terwijl marketing steeds meer gestuurd wordt door cijfers, wil ik het sociale effect hiervan laten zien."
    https://marketingfacts.nl/berichten/de-brieven-van-diederick-tussenstand

    geplaatst op
  • @Jeroen ik begrijp het sociale stuk van Diederiks verhaal hier niet zo. Waar baseert hij het allemaal op? Onderbuik? Cor en Don zijn mega-sociaal als je 't mij vraagt. Dat hoeft de topman of eigenaar niet in persoon te zijn. Dat doen Appie en Jumbo ook niet. En andere..

    geplaatst op
  • Het vervelende van een (dit) stukje tekst is dat dit zonder feitenkennis een website wordt opgegooid én dus per definitie multi interpretabel is. Zo gaat dat vaak met stukjes tekst, een email die verkeerd wordt gelezen, een appje dat lullig overkomt. Tip: ga lekker een podcast maken in een serie. Bel elkaar op of ga met elkaar aan tafel. Nodig Cor en Don en Steven uit voor een kop koffie. Doe eens gek: haal de brandmanager er ook bij. Stel open vragen, deel je mening en leer bijvoorbeeld van elkaar. Krijg je ook niet van die ongemakkelijke egostrijdjes....

    geplaatst op
  • Ik heb het advies van Daan opgevolgd ;) Podcast gemaakt met Steven, de reactie inspireerde mij voldoende. https://www.emerce.nl/interviews/steven-der-heijden-corendon-ceos-moeten-zich-maatschappelijke-debat-mengen

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.