Barend Raaff (Harver) spoelt old-school cv’s door het toilet

22 januari 2019, 14:00

Hij werkt voor bedrijven als Netflix, Heineken en Booking.com. Met veertien miljoen euro groeigeld in de oorlogskas is hij klaar om Amerika te veroveren. Deze nieuwe aflevering van Profile gaat over het vinden van talent en de invloed van Artificial Intelligence op ons werk van morgen. Remy Ludo Gieling gaat in gesprek met Barend Raaff, oprichter van Harver.

De Nederlandse startup Harver is opgericht door Barend Raaff. Harver maakt gebruik van de zelfontwikkelde selectietool TalentPitch, die kijkt naar werkervaring, taalvaardigheid en persoonlijkheid op basis van tests.

Verkeerde besluiten

Geen achtergrond als HR-professional, maar wel een softwareoplossing bedacht voor recruitment. Hoe zit dat? Raaff vertelt: “Ik heb met mijn vorige bedrijf veel samengewerkt met Randstad, waardoor ik inzicht kreeg in hoe recruitment werkt. Ook werkte ik voor een assessment-bureau, hierdoor kon ik al wat puzzelstukjes bij elkaar leggen. Met tien mensen zijn we deze wereld ingedoken met de vraag: wat gaat er nu fout?”

“Allereerst hebben sollicitanten niet altijd het juiste beeld van de organisatie. Tegenwoordig lijken alle functieomschrijving op elkaar: ‘Jong en dynamisch bedrijf met innovatieve teamplayers die het verschil willen maken’. Plak er een ander merk boven en je hebt voor iedere organisatie dezelfde vacature. Waar komt een sollicitant écht terecht en hoe ziet zijn werk eruit?”

“Sollicitanten hebben niet altijd het juiste beeld van de organisatie”

“Ten tweede worden besluiten genomen op basis van data die niet voorspellend is voor succes. Iedereen heeft een universitaire studie gedaan en er iets naast gedaan. Ten derde: de leercirkel bestaat niet. Hoe gaat het met de medewerker nadat hij twee jaar in dienst is. Is hij gelukkig? Hoe doet hij zijn werk? Kunnen we dat terugplotten op de oorspronkelijke hiring decision? Business en recruitment zijn aparte eilanden waardoor deze leercirkel niet bestaat. Deze drie elementen hebben we met Harver opgelost.”

Prekwalificatie

“Harver is een online platform waarmee bedrijven sollicitatie-ervaringen opbouwen. Met deze ervaringen kan je sollicitanten een écht beeld geven van de organisatie, hiervoor kunnen bedrijven video, tekst en foto’s gebruiken. Terwijl sollicitanten door deze experience heen gaan, verzamelen bedrijven data die wél voorspellend zijn voor succes. Hierbij kan je denken aan persoonlijkheid, cultural-match, intelligentie, maar ook praktische zaken zoals taalbeheersing of computervaardigheden. Dat dataprofiel verwerken wij doormiddel van algoritmes en vertalen we door tot een matching-score, waardoor een recruiter beter beeld krijgt of sollicitanten het binnen de organisatie gaan redden”, aldus Raaff.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!