B2B contentmarketing 2013 benchmarks, budgetten en trends

De staat van contentmarketing in Noord-Amerika

B2B contentmarketing 2013 benchmarks, budgetten en trends

Uit onderzoek (n=1.416) van het Content Marketing Institute en Marketingprofs blijkt dat het Amerikaanse bedrijfsleven wederom meer heeft uitgegeven aan contentmarketing. B2b contentmarketeers geven gemiddeld 33% van hun marketingbudget uit aan contentmarketing. Dat is een toename van 26% ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast is 54% van plan de contentmarketing uitgaven komend jaar te vergroten.

De cijfers van dit rapport zijn vast onderdeel van het hoofdstuk Online branding & PR van het Marketingfacts Jaarboek 2012. Het Jaarboek is een samenvatting van de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Per hoofdstuk beantwoorden we de vragen ‘wat is het?’, ‘waar staan we?’ en ‘waar gaat het naartoe?’. Klik hier voor meer informatie en om te bestellen.

Ondanks dat het een mooi rapport is, kunnen we niet op alle cijfers aan. Om daar maar even me te beginnen, het rapport concludeert dat 91% van de respondenten contentmarketing toepast. Het feit is echter dat de respondenten zijn geworven middels een mailing aan leden van Marketingprofs en het Content Marketing Institute.

Kanalen

Uit het onderzoek komt naar voren dat social media de meest gebruikte distributiekanalen zijn (87% van de respondenten zet social media voor contentmarketing in). Het is voor het eerst dat social media de meest ingezette kanalen zijn. Vorig jaar stonden artikelen op je website nog op nummer 1. Ook nieuwsbrieven, blogs, case studies en video staan hoog op de lijst. Games/gamification, jaarverslagen en print nieuwsbrieven worden weinig ingezet.

Gemiddeld gebruiken bedrijven vijf social media sites. Pinterest en andere grafische netwerken zijn sterk in opkomst.

LinkedIn meest populair

Als we inzoomen op de sociale media dan zien we dat LinkedIn het meest favoriete kanaal is om b2b content te verspreiden. Ook Twitter, Facebook en YouTube zijn populair. De top 10 bestaat uit:

  1. LinkedIn (83%)
  2. Twitter (80%)
  3. Facebook (80%)
  4. YouTube (61%)
  5. Google+ (39%)
  6. Pinterest (26%)
  7. Slideshare (23%)
  8. Vimeo (12%)
  9. Flickr (10%)
  10. StumbleUpon (10%)

Contentproductie grootste uitdaging

Het zorgen voor voldoende content is voor Amerikaanse b2b marketeers de grootste uitdaging (29%). Naast de kwantiteit, is kwaliteit ook een zorg. Het zorgen dat de content die wordt geproduceerd leidt tot interactie is voor 18% de belangrijkste uitdaging. Opvallend: vorig jaar was dit met afstand (41%) de grooste uitdaging. 

Andere resultaten

  • Gemiddeld worden 12 verschillende contentmarketing instrumenten ingezet.
  • Bijna de helft bestempelt sociale media als effectief/zeer effectief. Dit percentage is gestegen in vergelijking tot vorig jaar. 
  • Naamsbekendheid vergroten, het werven van klanten en interesse opwekken bij potentiële klanten zijn de belangrijks doelen van contentmarketing.
  • Het produceren van voldoende content ziet men als de grootste uitdaging voor 2013. Maar ook het maken van content die voldoende interessant en afwisselend is blijft lastig.
  • Slechts 36% van de geïnterviewden vindt dat de content marketing van hun bedrijf effectief is. 

Meer weten over contentmarketing? Bert Anvelink beschreef onlangs het Content Marketing Survey rapport van Econsultancy op Marketingfacts.

Afbeelding: Amanda Peyton


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Interessante uitkomst vraag mij alleen af of dit amerikaanse onderzoek ook voor europa geld met vr gr Community4business

    geplaatst op
  • Hallo Hans,
    Nee, dit geldt niet in die mate voor Europa. Althans, in ieder geval niet voor Nederland. De TNS NIPO B2B Marketing Barometer van 2012 liet zien dat momenteel de helft van de Nederlandse marketeers content marketing inzet, wat niettemin een aardige groei is sinds 2011 toen het 36% bedroeg. Ik denk dat de werkelijkheid in de VS niet veel afwijkt van wat wij hier doen. De cijfers van het Amerikaanse onderzoek zijn namelijk zeer sterk geflatteerd, zoals Danny terecht opmerkt. Alleen 'leden' van het Content Marketing Institute en MProfs zijn uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek. Das namelijk lekker goedkoop. Het is zoiets als leden van de Ajax-supportersclub vragen hoe veel ze van Ajax houden en dan conclusies trekken over de Nederlandse bevolking. Het Content Marketing Institute is een commerciële organisatie (al doet de naam anders vermoeden) die er belang bij heeft dat marketeers flink gaan inzetten op content marketing. Dat is hun goed recht, maar ze zouden wat minder ronkend met cijfers om mogen gaan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.