Bijna een op de drie mediabedrijven gebruikt AI

Liefst 30 procent van de mediabedrijven maakt gebruik van AI. Daarmee staat de sector in de top-10 branches waarin AI het meest populair is.

13 februari 2024, 15:00 1347 x gelezen

Dat blijkt uit onderzoek van Equote, op basis van recent gepubliceerde CBS-data. Uitgeverijen, film-, radio- en tv-producenten zetten AI volgens het CBS het meest in voor marketing, ICT-beveiliging en onderzoek, ontwikkeling en innovatie. ‘AI speelt een cruciale rol in de media- en entertainmentindustrie door het genereren van scripts, het personaliseren van kijkervaringen en het voorspellen van het succes van content. Het vereenvoudigt postproductieprocessen met efficiënte beeld- en geluidsbewerking, maakt content toegankelijk voor een internationaal publiek via vertaling en ondertiteling, en helpt bij het richten en analyseren van advertenties’, stelt Jaron Veldhuis, medeoprichter van Equote.

Bijna de helft grote bedrijven gebruikt AI

Met name de grotere bedrijven benutten de mogelijkheden van AI volop. Van de bedrijven met meer dan 500 medewerkers zet zelfs bijna de helft al kunstmatige intelligentie in. Het beveiligen van de ICT-systemen is daarbij het meest genoemde doel (26 procent). Ook middelgrote bedrijven noemen dit meestal als de voornaamste reden voor de inzet van AI. Kleinere bedrijven gebruiken AI daarentegen het vaakst voor marketing en verkoop of de boekhouding.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!