Link jij met Jusuf?
“Jusuf Ad Assalia uit Burkina Faso heeft uw profiel het meest bezocht. Ontdek meer over Jusuf.” Deze melding trok vanochtend mijn aandacht tijdens het inloggen op mijn LinkedIn account. Jusuf is 14 jaar oud, en slaat al jaren stenen kapot in een goudmijn. Nieuwsgierig als ik ben, bekijk ik het profiel van Jusuf aandachtig. Zoals verwacht verschijnt er binnen een aantal seconden een lay-over in beeld, waarin Unicef mij aanspoort om bij te dragen aan de strijd tegen kinderarbeid. Een opvallende campagne die de feiten keihard en visueel verwoord.
Unicef
Unicef voert al jaren actie tegen kinderarbeid. Ook dit jaar hebben zij een grootschalige campagne opgezet om aandacht te vragen voor 150 miljoen kinderarbeiders wereldwijd. De boodschap van deze actie is simpel. ‘Kinderarbeid. Dat pikken we niet!’ De campagne is afgelopen zondag van start gegaan met een sms-actie in het RTL-programma ‘Life 4 You.’ Unicef zet daarnaast het sociale netwerk LinkedIn in om kinderarbeid onder de aandacht te brengen. Ik sprak met Heske Verburg, campaignmanager bij Unicef, over de campagne. “Doelstelling is om met de LinkedIn actie uiteindelijk 1,3 miljoen mensen te bereiken met onze boodschap over Kinderarbeid en ze daarmee bewust te maken van het probleem. Daarnaast willen we dat minimaal 1500 mensen daadwerkelijk met Jusuf linken. Met de gehele campagne ligt onze doelstelling op circa 8 miljoen mensen.” Kortom, Unicef wil bewust maken en activeren. Met als doel te bewerkstelligen dat alle kinderen in bijvoorbeeld Burkina Faso niet meer opgeofferd worden voor mensonterend werk.
De campagne
Unicef heeft gekozen voor een crossmediale campagne, met als achterliggende gedachte dat deze zal leiden tot bekendheid én actiebereidheid bij de doelgroep. Daarbij speelt toegankelijkheid tot de problematiek een belangrijke rol. Het resultaat is een creatieve campagne gedurende de actieweek met gebruik van tv, radio, sms en internet. De campagne is gebaseerd op herhaling wat resulteert in herkenbaarheid/toegankelijkheid door bijvoorbeeld de terugkerende items in verschillende TV programma’s. De toegankelijkheid uit zich verder in de eenvoud van de sms-actie. Via het LinkedIn profiel van Jusuf wordt aandacht gevraagd voor de schrijnende leefomstandigheden van alle kinderen die moeten werken onder zware omstandigheden in ontwikkelingslanden. Je kunt het profiel van Jusuf ook aanbevelen aan derden, waardoor de campagne mogelijkheden tot referral exposure heeft.
Unicef wil belichten hoe je kunt ingrijpen als je wordt geconfronteerd met kinderarbeid. De slogan ‘Unicef geeft je de kans om kinderarbeid in West Afrika ook niet langer te pikken’ vat deze ‘awareness’ & ‘activation’ doelen strategisch samen. De boodschap wordt naast de LinkedIn campagne uitgedragen met meerdere TV spots en strategische samenwerkingen met o.a. Radio 538 en RTL boulevard. Deze samenwerkingen ondersteunen de grootschalig opgezette SMS actie. Diverse programma’s op RTL 4 voeren hierbij actie tegen kinderarbeid met de oproep ‘SMS en haal een kind uit een goudmijn.’ Daarnaast is er een nationale spreekbeurtactie georganiseerd, waarbij kinderen landelijk een spreekbeurt hebben voorbereid over kinderarbeid en kinderrechten.
Oordeel
Toegegeven, het LinkedIn profiel van Jusuf bevat een cynische ondertoon. Je kunt het vergelijken met een milde vorm van ‘shock advertising’. Maar zoals een goede campagne betaamt moet deze voor enige oproer zorgen. Daarbij ben ik van mening dat dat de campagne zich sterk profileert door middel van herhaling. De campagne is resultaatgericht, authentiek en spoort aan tot verbinding en activatie. Laat dat nou precies een aantal belangrijke kernwaarden zijn voor Unicef. Dicht bij je kernwaarden blijven en geen overdadig gebruik van de ouderwetse ‘push-manier’. Zo zie ik ze graag. Ook de onderlinge synergie tussen de campagne onderdelen in combinatie met de algehele merkbeleving maken het een geloofwaardig geheel. Unicef heeft naar mijn mening een samenhangende campagne afgeleverd. Een campagne die de doelgroep naar zich toe kan trekken en kan aansporen tot actie.
Zojuist zag ik dat Jusuf nu al meer dan 500 connecties heeft. Bekijk het LinkedIn profiel van Jusuf hier of link via de homepage van Unicef door naar de actiepagina.
Wat vind jij van deze campagne? Wil je alle bezoekcijfers na afloop van de campagne inzien? Let me know!
Credits
Merk: Unicef
Campagne: Stop Kinderarbeid
Website: Unicef
Bureau: Roorda Reclamebureau
Hierbij alvast wat tussentijdse statistieken van de campagne website.
20 november – 24 november
Aantal bezoeken: 12.498
Unieke bezoeken: 12.301
Gemiddelde tijd op de website: 9 seconden
Ja, ik ben zeer benieuwd naar de volgende stats van de campagnesite.
BVD en mijn warme groeten aan Jusuf,
robert