Gartner IT Expo 2011 dag 2: Fabric computing, de cross-channel app en privacy in de cloud

12 november 2011, 07:52

Eerder schreef ik al een verslag van dag 1, waarbij het onder andere ging over HTML5, de kansen en bedreigingen van cloud computing en Google Enterprise. Na een rondje La Ramblas gisteravond, was ik weer klaar voor een nieuwe dag van information overload. In dit verslag van dag 2 van de Gartner ITXpo 2011 (foto’s) in Barcelona komen onder andere fabric computing, de toekomst van mobiele app ontwikkeling en privacy in de cloud.

Business Architecture: Integrating Business and IT

Als eerste koos ik een sessie over de integratie van Business en IT. Omdat GX Software zich meestal op de business kant richt (we leveren online marketing software) en we het spanningsveld tussen Business en IT goed kennen, leek me dit een interessante sessie. Dat bleek echter tegen te vallen, het had zo’n hoog abstractieniveau dat het lastig was om het af en toe naar concreetheid te brengen. Het probleem was dat het om multinationals en fortune 500 bedrijven gaat, die soms zulke diversiteit in problematiek hebben of zich op zo’n specifieke markt richten, dat het verhaal daardoor nogal generiek werd. Wel interessant was het Business Capability Model, dat in een aantal stappen in kaart bracht waar kansen en bedreigingen zaten.

Vervangt Fabric Computing het concept van de server?

De volgende sessie ging over fabric computing. Dat klinkt abstract, maar het komt erop neer dat de server (tot en met de applicatie die erop draait) steeds verder ‘uit elkaar gehaald’ wordt, en vervolgens als legoblokken in elkaar gezet wordt. Ik hoopte een presentatie te zien over softwarecompositie over Internet (web 3.0, RESTful design), waar GX Software zeer actief mee is, maar het was meer lowlevel gericht. De algemene trend van de mega vendors is dat er steeds meer commodity werking is op de servermarkt, waardoor ze naar bovenop schuiven, naar de applicaties, beheer etc.

In het verlengde hiervan ligt cloud computing, waarbij de server zelf niet meer bij de klant draait, maar in een serverfarm van de vendor. Dit levert uiteraard kostenvoordeel op voor de leveranciers, die die kosten (kunnen) doorberekenen naar de afnemers. Het voordeel hiervan is daarmee reductie van kosten, snellere time-to-market. Het nadeel is uiteraard meer vendor lockin, je wordt afhankelijker van de leverancier, en een generieke stack in plaats van een gecustomizede stack, waardoor het weer lastig is om concurrerend voordeel te halen. Alle grote spelers (IBM, Oracle, Cisco, HP, Dell, VMWare) doen mee met deze trend. Het probleem is echter dat niemand alles bezit (servers, storage, netwerk, managementtools en apps), waardoor vendors met elkaar moeten gaan partneren, en dat gaat lang niet alle spelers goed af. Met alle risico’s van dien voor de afnemers.

Interessant om op zo’n manier naar een beweging in de servermarkt te kijken. Gartner sloot af met een nieuw concept, vergelijkbaar met de Magic Quadrant en de Hype Cycle: de IT Market Clock, een klok waarop alle trends in vier fasen gepresenteerd worden. Deze methode kende ik nog niet, maar lijkt me een zeer welkome aanvulling op de al bestaande methodologieën.

Keynote: Visa Europe

De volgende ronde waren er sessies gegeven door vendors. Ik koos ‘The biggest history in the transition of IT’, een hyperig klinkende titel, door HP/Autonomy. Maar ik was niet de enige en dus was de zaal vol en kon ik er niet meer bij. Daarom even gewacht en naar de keynote sessie van Visa Europe gegaan. Dit was een zeer boeiende presentatie van de CEO en CIO van Visa Europe. Ik wist niet dat Visa Europe afgesplitst was van Visa Inc, en bovendien een not-for-profit was geworden. Wat volgde was een boeiend vraag- en antwoord gesprek tussen Gartner en Visa over de toekomst van de currency (niet de euro, alhoewel daar wel de nodige grappen over gemaakt werden). Een strijd is gaande tussen diverse grote spelers om de de facto betaalstandaard te gaan worden wereldwijd, waarbij heel veel spelers virtueel geld introduceren, van Google tot aan Starbucks. Ook zitten daar natuurlijk partijen bij als Amazon en Apple, die allen graag willen dat zij de poort worden voor betalingen, zowel virtueel als fysiek. Met de komst van NFC en nieuwere telefoons waar dit ingebouwd zit, gecombineerd met steeds verder penetratie van Internet in devices, gaat het snel die kant op en lijkt er een mega-oorlog op gang te komen tussen de grote spelers. Visa is door hun reach, kennis en doordat het een not-for-profit is een interessante kansrijke speler. Het zet het lokale spel dat in Nederland gespeeld wordt met chipknips, pinnen etc, duidelijk in een ander kader, en alleen al daarom was het boeiend.

The future of Mobile Application Development: An Intense Transition to Multichannel

Daarna volgde ik een sessie over mobile development. Dit had helaas relatief veel overlap met de sessie die ik gisteren volgde over web application development. Iedereen verwacht dat HTML5 de toekomstige de facto standaard voor mobile development gaat worden, maar ondertussen moet er nu een app uit. Allerlei leveranciers van cross platform development ontstaan dus om dit gat op te vullen, nu nog gesplitst in leveranciers voor zakelijke toepassingen en leveranciers voor consumer software (maar Gartner verwacht dat dit in 2015 bij elkaar komt). Terwijl dit zich ontwikkelt komen er in een hoog tempo bovendien nieuwe type user interfaces bij (de TV, auto, kiosk etc), die bij voorkeur door dezelfde architectuur aangestuurd moet gaan worden. Het kwam er dus, volgens de Gartner analist, op neer dat het een zootje was met allerlei nieuwe spelers en lage volwassenheid van de markt. Dat hadden wij ook al geconcludeerd, we hebben daarom al een tijdje geleden gekozen voor het pad dat in het verleden ook succesvol was: pak open source software voor mobile development (die in de development markt vaak winnen als het commodity wordt) en breng dit handig samen, en hou rekening met toekomstige cross channel mogelijkheden.

Privacy in the cloud (and other Fairy Tales)

De volgende sessie die ik volgde ging over privacy in de cloud en was de interessantste van vandaag. De Gartner analist had een redelijk overzicht van privacy wetgeving wereldwijd en wat volgde was een boeiende presentatie over de grote verschillen over de hele wereld, tot en met wet conflicten aan toe. Zo is het in sommige landen verplicht om PII (personal identifiable information) op te slaan, om te kunnen overhandingen aan bv de overheid of aan iemand die je aanklaagt, terwijl het in andere landen juist verplicht is om de data te verwijderen. De locatie die bepaalt onder welke juristrictie je valt, is ook niet zo gemakkelijk als je zou denken. Als je bv een Duits bedrijf bent met Nederlandse klanten, maar je datacenter staat in Ierland en je callcenter in India, dan val je onder alle vier de wetgevingen, die dus bovendien met elkaar in conflict kunnen zijn. Sommige partijen denken daarom na over ‘national clouds’, dus er land maar een datacenter gebruiken en klantgegevens altijd in het land zelf opslaan. Dat is natuurlijk ook niet bepaald efficient en goedkoop, want het schaalvoordeel van cloud gebruik valt daarmee grotendeels weg. In de markt is daarom, ondanks de zeer duidelijke kostenvoordelen, nog aarzeling over het gebruik van cloud. Gartner verwacht echter dat dit probleem binnen 1 tot 2 jaar veel minder als probleem wordt gezien, als steeds meer spelers het toch gaan inzetten en er meer ervaring mee opgebouwd wordt. Boeiend ook weer om dit op globale schaal te bekijken in plaats van enkel Europees of Nederlands.

The technology Driving F1’s Team Lotus: 0-220 mph in 22 weeks

De laatste ronde van vandaag bevatte weer vendor sessies en ik besloot mezelf een plezier te doen en naar een Dell sessie te gaan over de Formule 1. Niet dat ik zo’n F1 fan ben, maar ik was toch benieuwd. Er was een liveverbinding (over skype) met Abu Dhabi waar de volgende F1 ronde gehouden wordt dit weekend. Maar helaas was deze verbinding erg slecht, zodat het lastig te volgen was. Het was wel duidelijk dat er enorm veel technologie nodig is voor de F1. Alleen al om de auto te starten was een laptop nodig. Een F1 auto heeft bovendien meer dan 150 sensoren die constant gereden worden. Ook geleerd dat als je iemand uit de pitstop ziet rijden en een paar keer achter elkaar even hard ziet optrekken en dan weer ziet remmen, dat de correur dan niet aan het spelen is, maar een computer gestuurd programma draait om de banden snel warm te krijgen. Boeiend.

Afsluitend

Daarna nog een keer over de beursvloer gelopen, me weer vol gegeten met allerlei hapjes en de volgende conclusies over de afgelopen 2 dagen getrokken:

• Het meest opvallende was nog dat een hoop spelers er niet waren, met name de grote vendors. Het werd ons niet duidelijk waarom niet.

• Veel over mobile en nog meer over Apple. Relatief weinig over Android, ondanks dat het open karakter ervan de CIO zou moeten aanspreken.

• Apple en Google worden zeer serieus genomen.

• Social kwam gek genoeg nauwelijks aan bod. Vanuit een marketingperspectief is dat bijzonder. Ik vermoed dat de gemiddelde CIO (die toch vooral met interne procesautomatisering en productiviteitsverhoging bezig is) nog aan het zoeken is wat er met social kan.

• Hetzelfde geldt voor de multi-channel problematiek. In de marketing wereld kan je je hoofd niet keren en je wordt ermee geconfronteerd. Hier was het onderwerp volstrekt niet aanwezig.

• Cloud was werkelijk overal. Dit werd echter nauwelijks als businessvoordeel gepresenteerd, maar meer als thema dat technologisch benaderd werd. Wat is het, wat kan je ermee, wat zijn de risico’s, welke leveranciers zijn er etc.

Als afsluiter: het leuke van het bezoeken van dit soort congressen is en blijft dat je vrijwel alle thematiek al kent, maar dat de analisten er echt de tijd voor nemen om het profesioneel uit te zoeken en te toetsen aan de markt, wat een veel dieper inzicht geeft. Ik heb opnieuw weer bevestigd gekregen dat er nog zo ontzettend veel innovatie mogelijk is. Alleen al de thematiek ‘Internet of things’ opent een wereld van mogelijkheden als werkelijk alles voorzien is van sensors en IP netwerken. Payment gaat de komende jaren helemaal op de kop, op een globale schaal. De interesse in cloud is zo groot, dat gaat nog veel groter worden. De komende jaren wordt alleen maar meer disruptive en sneller! Als ondernemer en CTO kan ik daar alleen maar blij van worden!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!