Gartner ITxpo 2011: Hoe technologie kan bijdragen aan je business

10 november 2011, 05:01

Van maandag 7 november tot en met donderdag 10 november 2011 is de Gartner ITxpo 2011 in Barcelona. Voor diegenen die het event niet kennen: Gartner is het grootste IT analistenbureau ter wereld (4300 medewerkers, 1.3 miljard dollar omzet) en zij organiseren deze congressen op alle continenten wereldwijd. Gartner richt zich met name op de fortune 500 en vlak daaronder, de grotere organisaties dus, en wat meer op IT dan marketing. GX Software had een stand op de ITxpo in Orlando, maar niet op deze in Barcelona. Hans Willem (onze CMO) en ik (CTO) zijn naar Barcelona gereisd om te luisteren naar de problematiek van de hedendaagse CIO, en te netwerken met Gartner, analisten, concurrenten, collega’s etc. Een verslag van dinsdag 8 november.

Masters of Innovation: what CIOs can learn from the world’s best innovators

Als eerste een presentatie bijgewoond over innovators wereldwijd, van een restaurant tot aan een zeiler en een Koreaan die een miner removal system gebouwd heeft. De karakteristieken van innovatie werden beschreven en vervolgens aan reguliere CIO karakteristieken gekoppeld. Focus, helder doel, het probleem echt goed begrijpen in plaats van meteen een oplossing te bedenken en outside in denken, zijn diverse conclusies.

The Web Application Development scenario: a fragmented customer experience

Vervolgens ben ik naar een presentatie gegaan over Web Application development. Dit was dichterbij de dagelijkse praktijk, en het leverde aardige inzichten op. Zo zijn er volgens Gartner 9 miljoen .NET developers, 7 miljoen Java developers en maar 500.000 PHP developers, en dus is PHP onvolwassen. Javascript is wel volwassen, want dat wordt overal gebruikt. Verder kregen we een goed overzicht van de risico’s van native development voor mobiele applicaties, ten opzichte van HTML5. De verwachting van Gartner is dat de meeste bedrijven in de praktijk een combinatie gaan gebruiken en daardoor veel focusverlies hebben. Maar dat aan de andere kant, kiezen voor alles native een dure strategie is en HTML5 nog een beetje vroeg. Lange termijn zal HTML5 worden, maar de problemen bij HTML2 en 4 zullen ook hier optreden, aldus Gartner. In 2015 zal minstens de helft van de mobiele applicaties in HTML gemaakt worden, niet meer native, voorspelt Gartner. Gartner vewacht ook dat developers veel minder specialiseren in 1 taal, maar dat ze van alles kunnen, omdat de tools steeds diverser worden. Bovendien nemen Web APIs een enorme vlucht en als je als partij niet meedoet dan doe je toch mee, maar dan door bots die je site ‘scrapen’, dus je kan er maar beter mee bezig zijn. Interessant praatje dus.

Google Enterprise solution provider session

De volgende ronde waren er vendor sessies en ik koos de Google sessie. Ik was niet de enige, de zaal was helemaal vol, mensen moesten zelfs staan. Google legde de voordelen van cloud uit vanuit hun perspectief (cost reduction, rapid innovation, enhanced security, access from any device en intuitive teamwork) en nam risico door een live demo te geven van Google Apps. Een mooie demo waarin de voordelen van met name teamwork werden toegelicht. Vervolgens kwam er een vraaggesprek met 3 klanten van Google Enterprise, waarbij de grootste klant het inzette voor 30.000 medewerkers. Volgens deze klant had dit als effect dat de help/servicedesk in plaats van technische issues oplossen, veel meer gericht was op het helpen/troubleshooten bij het gebruik van de apps en was het erg prettig om eens een product te introduceren waar de gebruikers blij van werden. Het was natuurlijk een salespresentatie, maar desondanks toch interessant om te zien hoe Google Enterprise in de praktijk werkt. En de interesse van het publiek, van met name CIOs van grote organisaties, was duidelijk hoog gezien de grote hoeveelheid deelnemers aan de sessie.

Keynote olympic games

Na de (uitstekende) lunch volgende een plenaire keynote sessie met de CIO van de Olympische spelen in Londen in 2012. Een indrukwekkend verhaal van wat er allemaal achter de schermen moet gebeuren om zo’n event te begeleiden. Niet alleen een real-time website maar ook real-time sportdata moet onmiddelijk beschikbaar zijn voor alle journalisten, kijkers etc wereldwijd. Met 1 miljard bezoekers van de site en 4 miljard televisie kijkers wereldwijd, is de druk op het IT team aardig hoog om goed te presteren volgend jaar. De control room volgend jaar bestaat dan ook uit een ruimte vergelijkbaar met NASA in Houston: 500 plaatsen voor alle medewerkers, alle tafels en stoelen gericht op het grote scherm waar de activiteiten plaatsvinden. Zeer boeiend om het verhaal eens te horen, alhoewel zo’n uitzonderlijk event lastig te vertalen is naar de praktijk van de gemiddelde CIO.

Emerging trend: Digital convergence and the Internet of Everything

De volgende sessie ging over de digitalisatie van de gehele wereld en het effect ervan. ‘Pratende’ accessoires in de Apple store waarbij je, als je de Apple store inloopt, automatisch op de hoogte wordt gebracht van bijvoorbeeld compatibliteit, prijzen, etc per device, machine to machine communicatie en meer (futuristische?) mogelijkheden. Met de komst van Bluetooth 4.0 duurt deze toekomst misschien niet zo heel lang meer.

Cloud sourcing opportunities and risks

De laatste presentatie voor vandaag ging over de diverse mogelijkheden tot Cloud outsourcing, en vooral de risico’s die daarbij optreden. Parallel was overigens een andere sessie, over het bouwen van private clouds, die veel drukker was. CIOs houden overduidelijk van het beheer in eigen hand houden :). Deze presentatie was van hoge kwaliteit en gaf een goed overzicht van de voor- en nadelen van cloud. Marketing ziet cloud vooral als een manier om over de traagheid en het conservatisme van IT heen te komen, terwijl IT de risico’s ervan ziet met name op integratie en security vlak. Voordelen zijn natuurlijk: ready-to-go, simpelheid, pay-as-you-go modellen en geen support en approval van IT nodig. Daar staat tegenover dat veel van de cloud diensten slecht te customizen zijn; out of the box moet goed (genoeg) zijn en daar moet je het dan mee doen. Omdat alles op volume gericht is moet je vertrouwen op de vendor en zijn roadmap. Als voorbeeld werd een cloud dienst gebaseerd op SAP gegeven, waarbij diverse leveranciers een volledige stack van hardware, datacenter, OS en applicatiebeheer leverden. Omdat dit soort diensten veel meer concurrerend zijn en commoditisatie in de hand werken, zakt de prijs ook snel. Integratie is ook een thema: een hybride situatie is aan het onstaan van allerlei combinaties van public cloud, private cloud en on premise, waaroverheen integratie aan het plaatsvinden is. De aanbeveling van Gartner is dan ook, om goed te kijken waar je als organisatie een concurrerend voordeel wil behalen en waar je het wil inkopen. Uiteindelijk gaat het dus om ‘sourcing’: welk stuk van je IT infrastructuur moet uniek zijn ten opzichte van je concurrenten en welk deel niet. Een helder verhaal.

Verder

Na de sessies hebben we een tijdje rondgelopen op de beursvloer zelf waar een flink aantal spelers zichzelf presenteerden. Opvallende zaken van vandaag:

• De ‘megavendors’ (Oracle, IBM, SAP etc) waren niet aanwezig, maar waren wel op de ITxpo in Orlando.

• Er is een hoek social, content en collaboration, waar een eigenaardige verzameling bedrijven stonden van web content management tot aan cloud services (Red Hat).

• Jan Baan nog even gesproken die zelf actief was op zijn Cordys stand.

• Het ging heel, heel veel over cloud. Het ging veel over mobile. Het ging weinig over social. Opvallend.

• Als het over mobile gaat, dan gaat het over Apple, niet over Android.

• Google was zeer prominent aanwezig, zowel met Google Enterprise als met Google Chromebooks. Opvallend, je zou verwachten dat Google zich vooral op MKB en daarboven richt.

• Als je maar genoeg rondloopt, krijg je zoveel hapjes en drankjes dat je daarna de stad niet meer in hoeft om te eten.

2 Reacties

    tikkel

    @Martijn: Bedankt voor deze heldere samenvatting.

    Ik ben benieuwd naar je motivatie om zelf niet aan deze beurs deel te nemen.


    10 november 2011 om 08:12
    mvberkum

    Hey, dat heeft vooral met focus te maken, maar ook ons gevoel (wat bleek te kloppen) dat de ITXpo in Europa wat kleiner is dan in de US, alhoewel er nog steeds ook hier duizenden bezoekers waren.


    11 november 2011 om 09:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!