23 trends die marketingjaar 2023 gaan vormen

Trendrapport na de grote hausse: TeamLewis doet het gewoon. Het zijn er 23: das geen toeval.

20 januari 2023, 14:31 9144 x gelezen

Van nano-influencers tot shoppen in de metaverse, een SEO-first mindset, duurzaamheid en inclusiviteit: het wereldwijde PR-bureau blikt vooruit op de belangrijkste marketing- en communicatietrends voor 2023 in een flashy rapport met 23 (marketing) trends. Die trends komen niet helemaal uit de hoge hoed, maar uit wat het best beschreven kan worden als een “rondje langs de velden”, intern en extern (zie ook toelichting onderaan). Wij houden hier normaal gesproken meer van wat gedegener (trend) onderzoek, maar voor deze besneeuwde vrijdagmiddag maken we gewoon een uitzondering. Deden we dat echt? Ja, we deden het.

1 Concurrentie om aandacht

De concurrentie om aandacht neemt verder toe. De recessie zal dit in 2023 nog scherper stellen. Het wordt het jaar van Competitive Storytelling.

2 ROI in budgettering kritisch onder de loep

In de budgettering zal er dit jaar meer steviger aandacht zijn voor ROI, maar emotionele betrokkenheid zal belangrijk blijven. De analyse zal zowel kwantitatief als kwalitatief uitgevoerd worden.

3 De uitfasering van third party cookies

Organisaties zullen in 2023 op dit vlak consolideren en prioriteit gaan geven aan first party data. Ook gaan ze aan de slag met het verkennen van de mogelijkheden van cookieloze targeting.

4 Data en onderzoek gaan storytelling aanjagen

Merken gaan onderzoekspartners inhuren om het internationele publiek beter te begrijpen en te bedienen. Verhalen en storytelling zonder dat er onderzoek en data aan ten grondslag liggen, worden “als mening buiten beschouwing gelaten”. Ik weet niet precies door wie dan, maar mogelijk gaat het hier om de consument, wat betekent dat er in tijden van desinformatie, fake news en manipulatie een prettige optimistische vibe hangt bij de mensen van TeamLewis.

5 Metaverse als middel om te differentieren

De metaverse zal van de grond komen als een middel ter differentiatie. Marketeers moeten de mogelijkheden en de potentiële veiligheidsrisico’s ervan gaan begrijpen.

6 Bereiken van jongere generaties met video en interactie

18- tot 25-jarigen consumeren al 3-4 uur video per dag. Marketeers moeten video en interactiviteit beter begrijpen als ze jongere doelgroepen willen (blijven) bereiken.

7. YouTube als een na grootse zoekmachine

Al jaren aan de gang, maar vooruit. Zoekgedrag is in verandering (of: transformatie): YouTube is de op één na grootste zoekmachine. Voor GenY geldt trouwens dat TikTok ook steeds vaker als het vertrekpunt van informatiezoekgedrag geldt.

8. Meer videocontent zal gebruik AI aanjagen

Intelligente tools als DALL-E en ChatGPT (zie ook de artikelen van Sander Duivestein en Edwin Vlems) stellen marketeers in staat om paid mediacontent te personaliseren.

9. Augmented Reality afbeeldingen gaan linken naar producten en locaties

Dit wordt de basis van unieke belevingsmomenten in de winkel en in andere fysieke ruimtes.

10. Klantervaringen worden ‘ultra-aantrekkelijk’ en ‘ultra-gelokaliseerd’

De voorspelling: “Er zal een nieuw tijdperk van direct messaging en interactieve merkmogelijkheden in lokale talen ontstaan ​​naarmate producten, locaties en zelfs mensen de media worden.”

11. Live stream effectief kanaal voor online marketing

In navolging van markten als China en Korea zullen livestreams wereldwijd een van de meest effectieve kanalen voor online marketing worden. Ze stellen het publiek in staat om rechtstreeks via een product of ervaring in contact te komen met influencers en beroemdheden.

12. De opkomst van de nano-influencer

Consumenten vertrouwen op aanbevelingen van influencers boven merkinhoud. Nano-influencers bieden mogelijkheden om zich te richten op niche, loyale volgers.

13. Meer gebruikers naar niche social media platforms

Meer gebruikers zullen zich wenden tot kleinere, snel opkomende sociale platforms zoals Twitch, Discord, BeReal en Huya Live. Deze meer niche platfomrnen gaan zich richten op het bouwen van veiligere en hechtere gemeenschappen.

14. NFT’s blijven hip

Helemaal niet populair (meer) bij het reguliere publiek, maar toch zullen innovators nog steeds NFT’s gebruiken voor bepaalde, targeted groepen. “NFT’s kunnen een gemakkelijke manier zijn om naamsbekendheid te vergroten en om een moderne aanpak te laten zien.” Das wel een beetje hijgerig natuurlijk, NFT’s gebruiken omdat je denkt dat je er aandacht mee kan krijgen; maar misschien kan het werken voor jouw business 😉

15. Emloyee advocay

Organisaties gaan meer en meer erkennen dat interne marketing externe marketing is (denk ook aan employer branding of internal branding, vaak over gelezen en geschreven hier op Marketingfacts, o.a. door Lara Molendijk en Chris Kersbergen).

16. Purpose

De purpose van merken wordt steeds belangrijker. Organisaties gaan “community causes” integreren om nieuwe interesse in hun merken en producten te wekken.

17. Klantenbehoud en -acquisitie steeds belangrijker

Sales en marketing moeten meer op elkaar zijn afgestemd op alle touch points, inclusief onderzoek, engagement en gesprekken.

18. Waarborgen van inclusiviteit

Er zal meer aandacht worden besteed aan het waarborgen van inclusiviteit. Overwegingen daarbij zijn onder meer het betrekken van veel meer mensen met uiteenlopende beperkingen, waaronder bijvoorbeeld motorisch, auditief en cognitief.

19. Duurzaamheid

Een groene aanpak wordt belangrijker. Toeleveringsketens zullen transparanter moeten worden naarmate klanten duurzame producten en diensten gaan eisen. Alles, van energie-efficiënte gegevensopslag tot de groene aanpak van bedrijven en organisaties, zal onder de loep worden genomen.

20 Scherper aan de wind varen op SEO-gebied

Er zal wat betreft SEO meer ingezet gaan worden op intergratie. Merken gaan inhoud creëren voor hun websites, social media kanalen en hun advertenties met een SEO-first mentaliteit. Op SEO-gebied gaat alles draaien om het toegankelijk en nuttig maken van  inhoud voor de gebruiker.

21 Cross-brand strategieeen gaan marketing optimaliseren

Cross-brand strategieën zullen de marketing optimaliseren. Data-aggregatie zal doelgroepsilo’s doorbreken en de merk customer journeys verbeteren.

22 Short form videocontent

Korte video’s (zie ook dit verhaal over YouTube Shorts) gaan belangijker worden in tijden van “fluctuerende aandachtsspanne” en toenemende content volumes. Het maken van “boeiende videoverhalen” is verplicht geworden.

23 Native ads zorgen voor 50% meer weergaven dan banners

Mits effectief ingezet, worden ze een topper wat betreft ROI, verwahten ze bij Lewis.

Over dit trendrapport

Voor dit trendrapport heeft het global Research & Analytics team van TEAM LEWIS talloze wereldwijde surveys, marktonderzoeksrapporten en social media data geanalyseerd om te begrijpen wat de belangrijkste onderwerpen en thema’s zijn als het gaat om marketing en communicatie. Hierbij is niet alleen gekeken naar belangrijke marketingaspecten zoals klantervaring, maar ook naar bredere technologische trends die naar verwachting een significante impact zullen hebben op de marketingwereld zoals AI en ChatGPT. Daarnaast is er ook feedback van zowel klanten als de teams in EMEA, VS en APAC verzameld.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!