Spil Games: The state of gaming 2011

1 februari 2012, 12:27

Medio januari werd er al over geschreven op Marketingfacts: Spil Games heeft een goed jaar achter de rug. Het aantal unieke bezoekers nam het afgelopen jaar toe tot 170 miljoen (december 2011). Het State of Gaming verslag dat Spil zojuist heeft gepubliceerd geeft inzicht in speelgewoonten van de online gamers op haar platformen. Hieruit blijkt nog maar eens hoe populair online spellen zijn. Uit cijfers van comScore blijkt dat bijna de helft van de wereldwijde online gemeenschap online spellen speelt, waarbij Spil Games op nummer één staat. Over het algemeen hebben gamers over de hele wereld 11 miljard spellen gespeeld in 2011 – dat zijn 350 spellen per seconde. In 2010 waren dat er nog 10 miljard. De tijd die zij doorbrengen op de sites is toegenomen van 38 tot 85 minuten per maand.

3,1 pageviews per maand

De populariteit van online gaming is ook te merken op de Spil platformen GirlsGoGames.nl, Spel.nl en Spelletjes.nl. Het aantal spelers steeg afgelopen jaar naar 170 miljoen, een stijging van 40 miljoen vergeleken met het voorgaande jaar. Daarmee is Spil Games wereldwijd het grootste online gaming platform. Maandelijks kan het platform op zo’n 3,1 miljard pageviews rekenen.

CEO Peter Driessen zegt over de groei: “In het afgelopen jaar hebben we gemerkt dat meer mensen meer online spellen spelen – en voor langere tijd achter elkaar. Het voordeel van platforms voor sociale spellen zoals de onze, is dat ze spelers aanmoedigen te creëren, contact te maken en te delen. In 2011 zijn de online spellen volwassen geworden en we verwachten dat het aantal spelers blijft groeien, zodat dit soort spellen de meest populaire blijven.”

Sociale elementen populair

Sociale spellen zijn vooral populair onder de meiden. Pet Party werd door hen het meest gespeeld. Aan het eind van 2011 waren vier van de vijf populairste spellen voor vrouwen sociale spellen of spellen met sociale elementen. Tieners spelen het liefst racespellen, vooral als ze daarbij hun prestaties met hun vrienden kunnen delen. In 2011 hebben ze meer dan 33.610.844 topscores ingezonden.

In Nederland was het populairste spel vorig jaar Happy Harvest terwijl Bubble Shooter wereldwijd het populairst was. De drukste dag van het jaar was 17 december en de meesten speelden een spel op zaterdag. De stad met de meeste online gamers was, of all places, Barneveld.

Infographic

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief