5 jaar iPhoneclub.nl: terugblikken, apps, anekdotes en toekomstplannen

17 december 2011, 07:15

19 december 2006 om 21:31 uur postte Gonny haar eerste bericht over de iPhone: “De iPhone is er – maar niet van Apple”. Het ‘hobbyblogje’ van Gonny van der Zwaag (@gonny) en Jean-Paul Horn (@JeanPaulH) van vijf jaar geleden is inmiddels uitgegroeid tot een volwassen website, met twee full-time auteurs, betaalde freelancers en bovenal een vaste plek in de lijst van grootste Nederlandse websites. Dagelijks bezoeken bijna 100.000 bezoekers de site en worden de iTunesranglijsten gedomineerd door apps die op iPhoneclub.nl of iPadclub.nl zijn besproken. Ter ere van het 5-jarig jubileum blik ik in Dauphine in Amsterdam met ze terug en haal hoogte- en dieptepunten op.

Wat zijn voor jullie hoogtepunten van 5 jaar iPhoneclub.nl?

Jean-Paul: “Voor mij was het hoogtepunt het aannemen van personeel en het verhuizen naar een echt kantoor”. Gonny: “Van huiskamer naar kantoor. We hebben het idee dat we nu echt naar ons werk gaan en na afloop even wat rustiger aan kunnen doen.”. Inmiddels zijn er twee full-time medewerkers aangenomen: Bas Vroegop en Bart Breij. “Vroeger waren we altijd aan het werk, nu kunnen we hier relaxed zitten en zorgen Bart en Bas ondertussen voor de site. Als er crisis uitbreekt weten ze dat ze ons altijd kunnen bellen. We zitten tot december nog op een gedeeld kantoor met meerdere ondernemers, maar daar konden we lastig uitbreiden. Vanaf januari hebben we een eigen kantoor op de derde etage van Rokin75.com.

Een ander hoogtepunt was de introductie van de iPhone 3GS. Gonny: “Vooraf dachten wij dat de keynote niet echt veel zou losmaken, maar dat hadden we mis. Het toestel bleek voor de gewone gebruiker echt een reden om voor het eerst een iPhone aan te schaffen.” Ook de introductie van de iPad was een hoogtepunt. Tijdens de keynote werd pas de naam iPad bekendgemaakt. Jean-Paul: “Ik heb terwijl we naar de keynote zaten te kijken de aanvankelijke naam Appletablet.nl, net enkele daarvoor aangekondigd, zitten aanpassen naar iPadplanet.nl. Later hebben we dit veranderd naar iPadclub, omdat er steeds misverstanden waren over ‘club’ en ‘planet’.”

Jean-Paul: “Nog een ander hoogtepunt was onze eerste internationale scoop waarin wij als eerste echt duidelijke foto’s van de witte iPhone 3G konden tonen. Het moment dat andere sites ons als bron gebruikten, voelde als een erkenning. Mijlpalen werden ook gevierd op drukke dagen als we records haalden: voor het eerst 100.000 bezoekers op één dag, daarna 200.000 bezoekers en recent zelfs 300.000 bezoekers op één dag, toen iOS 5 beschikbaar kwam. Wat we ook leuk vonden, was het winnen van de historische, allerlaatste Dutch Bloggie voor Meest Populaire Blog.

Hoe ging het 5 jaar geleden eigenlijk?

Jean-Paul: “We werkten allebei in de consultancy, maar wilden heel graag de omslag naar media maken. We hadden afgesproken dat de eerste die een baan zou vinden in de uitgeefwereld, dat zou gaan doen. De andere zou gaan freelancen. Gonny kreeg als eerste een baan bij computerblad PCM. Ik ging als freelancer schrijven voor tijdschriften, bijvoorbeeld expertgidsen over draadloze netwerken, home entertainment en dergelijke. iPhoneclub is een idee van Gonny waar ik ben bijgesprongen toen het meer werd.”

Gonny: “Er waren in december 2006 veel geruchten over een telefoon van Apple en het leek me leuk een blog daarover te beginnen. Toen Cisco een apparaat met de naam iPhone aankondigde, was dat mijn eerste post. De naam iPhoneclub ontstond vanzelf, omdat we al de website Palmclub hadden. Ik ben gestart in WordPress, wat ook zonder technische kennis makkelijk in gebruik is. Op 9 januari 2007 werd de iPhone echt aangekondigd. Jean-Paul: “Eigenlijk vond ik iPhoneclub een te gezellige naam, omdat je rond die tijd ook de clubs van Het Net en Hobby Computer Club had. Gonny: “Maar nu zijn we er wel erg blij mee, het is erg herkenbaar en straalt communitygevoel uit. Alleen onze website AndroidPlanet hebben we zo gelaten, omdat die inmiddels al bekender onder die naam was.”

Hebben jullie ook dieptepunten gekend?

Jean-Paul: “Ja, voor mij zijn serverproblemen altijd erg vervelend. Er waren weinig Nederlandse WordPress-blogs die ervaring hadden met grote bezoekersaantallen en bij ons komt het bezoek ook nog vaak met grote pieken. Helemaal als het op een ongemakkelijk moment plaatvindt: tijdens keynotes en vakanties. Tijdens onze vakantie op Sicilië in 2010 lag de site er lange tijd uit. Vanuit de hotelkamer hebben we dat met beperkte middelen moeten oplossen. We zijn inmiddels wel gewend dat we ook tijdens vakanties toch altijd wat tijd moeten maken voor de website.”

Gonny: “Wat ook vervelend is: niet de credits krijgen voor nieuwtjes dat wij hebben ontdekt of mensen die artikelen ongevraagd overnemen. Gelukkig zijn we tegenwoordig een factor om rekening mee te houden en gebeurt het veel minder, maar we hebben al heel wat copycats langs zien komen. Of ‘oude media’, die moeite hebben met het feit dat blogs veel meer invloed hebben gekregen en nu eenmaal sneller scoops ontdekken, omdat ze 24 uur per dag met een onderwerp bezig zijn. Nederland is een land waar we elkaar succes niet zo makkelijk gunnen. Terwijl het vaak mensen zijn, die als geen ander zouden moeten weten hoe hard je moet werken om een bepaald succes te bereiken.”

Wat vinden jullie de slechtste apps van de afgelopen 5 jaar?

Jean-Paul: “Met kop en schouders ING Buddy, wat een slechte app was dat. Die sloeg helemaal nergens op. Gelukkig is hij nu door een heel goede nieuwe app vervangen waar ik wel weer redelijk enthousiast over ben.” Gonny: “Niet een specifieke app, maar de crap-apps in het algemeen. Ik vind de soundboard-apps (geluidjes) en fart-apps de ergste. Ik begrijp gewoon niet dat mensen die groep downloaden.” Jean-Paul: “Ja, die zijn erg. Ze krijgen vaak 1-sterwaarderingen en gaan mensen het downloaden. Blijkbaar willen mensen toch nog even zelf kijken hoe slecht de app is, denk ik. Ik snap de logica erachter niet.”

Wat vinden jullie goede apps als je 5 jaar terugkijkt?

Gonny: “Ik vind Reeder (red: een Google Reader rss-lezer) erg fijn, die gebruik ik de hele dag om bovenop het nieuws te zitten en check ik echt 20x per dag waarbij ik in ieder geval steeds zorg dat de mapjes Belangrijk en Breaking zijn gelezen. Maar Reeder werkt van alle rss-lezers op de iPhone voor mij het snelst en fijnst.”

De apps die ik verder het meest gebruik zijn Evernote, Runkeeper, Tweetbot en iBooks.” Jean-Paul: “Onze eigen iPC-app, waarvan binnenkort een 2.0 versie verschijnt, vind ik uiteraard erg fijn en gebruik ik zelf ook continu. We zijn er erg trots op dat die al 75.000 unieke maandelijkse gebruikers heeft en dat hij een 4,5-sterrenwaardering in de App Store heeft. Als ik iPC buiten beschouwing laat, vind ik NU.nl gewoon een slimme app. Goede user interface-keuzes, je kan offline lezen en er is goed over bepaalde zaken nagedacht. De Google Analytics-app en PositionApp gebruik ik als statistieknerd ook veel. Mijn meest gewaardeerde app is Boxcar, waarmee je pushberichten kunt maken van apps of diensten die dat zelf niet ondersteunen.” Gonny: “Er zijn heel wat apps die ik regelmatig en al lange tijd gebruik, zoals Aanbieding, maar dat wil niet zeggen dat het de beste app is.” Jean-Paul: “Ja, sommige apps blijven favoriet. Ik heb laatst een van de eerste apps, iHome van @sossienl, verwijderd. Die heeft heel lang op mijn iPhone gestaan. Dat was een soort startpagina naar mobiele websites op de iPhone toen er nog amper apps waren.”

Welke verwachtingen hadden jullie 5 jaar geleden?

Jean-Paul: “Eigenlijk geen. We zijn de website gewoon begonnen als hobby. Het werd pas serieus in 2009 met de introductie van de iPhone 3GS. Pas toen ging de site zoveel tijd opslokken dat we gingen nadenken over onze baan opzeggen en fulltime eraan gaan werken. Toen moesten we ook gaan nadenken over geld verdienen.

Hoe verdienen jullie geld?

Jean-Paul: “We hebben een aantal pijlers. (1) Advertenties via Adfactor en Buy Sell Ads, dat zijn display-advertenties en advertorials. (2) Affiliates met telecompartijen voor toestellen en abonnementen en de iTunes App Store. Daar krijgen wij een kickbackfee van. (3) Partnerdiensten: partnershop met accessoires en een reparatieservice en (4) contentsponsoring (bijv. bij de wekelijkse videopodcast iCulture Weekly, gesponsord door KPN). De verdiensten met de app (abonnementen op pushberichten) is geen pijler, want daar verdienen we zelf niets aan. Alle inkomsten gaan direct terug in de app en worden gebruikt voor doorontwikkeling. Binnenkort komt er een nieuwe versie van de iPc-app zonder betaalde push-abonnementen. Er komen wel advertenties in, die je kunt afkopen. En we hebben een nieuwe gesponsorde rubriek, de App top 5. De ranglijst bepaalt de redactie en wordt onafhankelijk samengesteld, de sponsor bepaalt de huisstijl en koppelt zijn naam daaraan, zoals ook met de iCulture Weekly is gedaan.”

Hebben jullie nog leuke anekdotes meegemaakt in de afgelopen 5 jaar?

Jean-Paul: “We hebben een paar jaar vanuit huis gewerkt. Dat leverde wel eens gekke toestanden op, dat bedrijven op bezoek kwamen in onze woonkamer. Jij bent daar destijds vanuit 9292ov ook geweest. Maar het voelde altijd ongemakkelijk.” Gonny: “Een andere bijzondere gebeurtenis was toch wel de Steve Jobs Memorial op het Leidseplein. We wilden met collega-Apple-sites iets speciaals doen. We hadden aanvankelijk wilde plannen, zoals het elk uur opvoeren van een mis door Father Roderick. Bij de Apple Store in aanbouw hebben we een gigantische foto van Steve opgehangen, met aan weerszijden ruimte voor persoonlijke boodschappen. We haalden er zelfs het nieuws mee (video).

Gonny: “Je beste teksten schrijven, onder druk van de camera en met de kans dat we wegens wildplakken zouden worden opgepakt door de politie. Best bijzonder. We wisten ook niet goed hoe Apple zou reageren, want officieel is natuurlijk ook nog niet bekendgemaakt dat de eerste Nederlandse Apple Store aan het Leidseplein gaat komen. Er geldt daar een aanplakverbod en wat we wel erg tof vonden is dat iemand van Apple naar de bouwopzichter is gegaan en heeft gevraagd om de borden te laten hangen.”

Gonny: “Ook wel kenmerkend is, dat we bijna altijd alles met z’n tweeën doen. Dat levert ook wel eens onhandige situaties op. In 2008 was er een persreis naar de WWDC georganiseerd, waar we Steve Jobs voor het eerst zouden zien spreken. Omdat alleen ik was uitgenodigd hadden we op eigen kosten een ticket voor Jean-Paul bijgeboekt. Maar toen werd de reis onverhoopt afgelast en door het vele omboeken kwamen we uiteindelijk in twee verschillende vliegtuigen naar San Francisco terecht. Urenlang niet met elkaar kunnen communiceren, wat hebben we elkaar gemist! Anderen snappen daar waarschijnlijk niets van, maar tegelijk is dat ook de sleutel tot ons succes: we voelen elkaar precies aan, we hoeven elkaar niets uit te leggen als er eens een nachtje doorgewerkt moet worden en we kunnen heel slecht zonder elkaar.”

“Mensen vinden ons wel eens zielig omdat we onze vakanties vaak koppelen aan een event. Zo gaan we straks in maart naar SXSW en plakken daar meteen een vakantie in Texas aan vast. Voor ons is het ideaal: wij houden juist van geekvakanties en vinden het geen probleem om tijdens de vakantie ook nog met de site bezig te zijn. Het alternatief is helemaal niet op vakantie gaan en dan hebben wij het toch een stuk beter voor elkaar. Omdat we online werken kunnen we zo lang wegblijven als we willen en ook overal terecht, als er maar goed (mobiel) internet is!”

Wat zijn jullie ervaringen met freelancers?

Gonny: “Nu we medewerkers in vaste dienst hebben, bevalt dat een stuk beter dan het werken met freelancers. Bij Marketingfacts zijn auteurs uit zichzelf al gemotiveerd om iets te schrijven, om zich bijvoorbeeld als marketingexpert te profileren. Bij telefoons of gadgets is dat veel minder. Zelfs als je een vergoeding betaalt is het lastig om te zorgen dat mensen frequent en consistent blijven schrijven en vooral op momenten dat jij ze nodig hebt. Blijkbaar zitten er ook te weinig mogelijkheden tot zelfpromotie in. Tegenwoordig hebben we drie medewerkers (2 voor iPhoneclub en 1 voor Androidplanet) die fulltime tijdens kantooruren werken en dat gaat heel goed. Nu kunnen we met een gerust hart op vakantie of een dag buiten de deur gesprekken voeren. iPhoneclub wordt dan door Bart en Bas gevuld en die doen het uitstekend.

Als er nou geen iPhone zou zijn, waar hadden jullie dan over gaan schrijven?

Jean-Paul: “We stoppen voorlopig nog niet hoor. Maar we weten nu wel dat je het alleen volhoudt en voldoende bezoekers trekt als je ergens echt passie voor hebt. Voor ons is dat technologie.” Gonny: “Andere onderwerpen waar ik zelf veel mee heb zijn design, eten en sport. Dat zijn gelukkig ook onderwerpen waar lezers passioneel over zijn.” Jean-Paul: “Als we slim zouden zijn, zouden we een blog over kinderen moeten opzetten, want dat is een echte ‘chantagemarkt’. “U wilt toch het beste voor uw kinderen?” Als uitgever intrigeert dat onderwerp mij mateloos.”

Wat zijn jullie verwachtingen over de toekomst?

Jean-Paul: “Nieuwe plannen smeden en blijven zoeken naar slimme uitbreidingen en nieuwe uitgeefmogelijkheden. Op korte termijn een nieuwe app en nieuwe manieren vinden om onze content te verspreiden, zoals bijvoorbeeld ebooks. En we hebben besloten om iPadclub en iPhoneclub samen te brengen onder de naam iCulture. Begin januari 2012 gaan we natuurlijk aandacht schenken aan 5 jaar iPhone en organiseren we een feest om 5 jaar iPhoneclub te vieren. Druk genoeg nog voor ons.”

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Gonny en Jean-Paul van harte gefeliciteerd, jullie hebben iets neergezet waar je absoluut trots op mag zijn!


    17 december 2011 om 14:02
    Mike van Hoenselaar

    Ik blijf het voor de rest van mijn leven meenemen dat ik ooit deel uitmaakte van zo’n geweldig team. Met veel liefde en plezier gedaan. Natuurlijk niets dan goeds voor de komende jaren.


    17 december 2011 om 15:01
    Daniel

    Gefeliciteerd met deze mijlpaal, jullie hebben de beste site die er te vinden is in de BeNeLux, en toch gaan jullie niet naast jullie schoenen lopen. Respect!


    18 december 2011 om 09:30
    Jan Willem Alphenaar

    Respect voor het harde werk en het daarbij horende resultaat.


    18 december 2011 om 19:00
    Jean-Paul Horn

    Iedereen ontzettend veel dank voor de geweldige reacties en de vele shares. Wordt enorm gewaardeerd en fijn dat we zoveel supporters hebben.


    18 december 2011 om 22:31
    Serge de Klerk

    Mooi verhaal! En wat een bizar aantal bezoekers zeg, erg knap.


    19 december 2011 om 20:45
    Frank

    “Wat ook vervelend is: niet de credits krijgen voor nieuwtjes dat wij hebben ontdekt of mensen die artikelen ongevraagd overnemen.”

    Ik wil niet overkomen als een azijnpisser, maar is dat ook niet een beetje wat jullie doen? De berichten die ik voorbij zie komen op websites als 9to5mac en MacRumors worden over het algemeen ongeveer tien minuten eerder gepost dan dat jullie het doen, waardoor het lijkt alsof jullie de berichten evengoed overnemen en simpelweg vertalen. Wat jullie onderscheidt van voorgenoemde blogs is dat jullie breder georiënteerd zijn. Maar ga alsjeblieft niet lopen vertellen dat jullie nieuwtjes nieuw zijn.


    16 juli 2014 om 13:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!