ReclameReview: Albert Heijn
Waar denk je aan als je denkt aan kerstmis? Juist, gezelligheid. Of aan zeurende familieleden, geforceerd aardig toen tegen elkaar en verplichte bezoekjes, dat kan natuurlijk ook. Maar goed, als we de nieuwe kerstcommercial van Albert Heijn mogen geloven, dan gaat het tijdens de feestdagen om maar één ding: dat je er een feest van maakt. In deze commercial van anderhalve minuut zien we hoe AH dit mogelijk maakt voor mensen die daar hun kerstboodschappen doen. Deze aanpak is niet erg origineel volgens sommigen. Ik hoor graag wat jullie mening is.
Credits:
Bureau: TBWANEBOKO
Creatie: Marjon Hoffmann, Jeroen van de Sande
Klant: Marc Liem, Roland Simon, Werner van Vessem
Regie: Werner Damen
De doelstelling:
Mensen bewegen om bij Albert Heijn hun kerstboodschappen te doen.
De uitwerking:
Albert Heijn heeft het beste feestassortiment voor december. Maar december wordt pas echt bijzonder als je iets van jezelf aan toevoegt. Aan het gerecht. Of aan de presentatie. Daarvoor biedt Albert Heijn hulp en inspiratie. Zo moedigen we heel Nederland aan: “Maak er een feest van!”
Het oordeel:
Oubollig? Ja. Vaker gedaan? Ja, ook. Is het daarom slecht? Nee, dat vind ik te ver gaan. Wat vooral opvalt ten opzichte van de reguliere AH-commercials is dat deze kerstversie minder op humor gericht is, maar vooral op gezelligheid. Dat je zelf iets aan de producten toevoegt is natuurlijk wel heel erg ‘een beetje van jezelf en een beetje van Maggi’. En de gezelligheid die hier zo duidelijk benadrukt wordt, wordt in ongeveer elke kerstcommercial aangehaald. Daarom snap ik best dat sommige mensen teleurgesteld kunnen zijn in deze commercial omdat ze meer verwachten van AH. Persoonlijk vind ik dat hij gewoon de kerstboodschap goed communiceert: maak er een feest van! Eigenlijk willen we met zijn allen ook gewoon een gezellige tijd hebben. Niets meer, niets minder. In deze commercial laat Albert Heijn zien dat zij onze gezelligheid graag faciliteren. Prima toch?
Ik ben het volledig met je eens dat ze de kerstgedachte en bijbehorende sfeer goed uitdragen. De sneeuw, de gezinsleden en de muziek dragen eea goed uit. Wel snap ik de kritiek dat het weinig origineel is. Het is wat je zelf al stelt een afgeleide van Maggi, hier had wel wat meer eigen creatviteit gemogen. Ook vind ik dat ze gezien de lengte van 1,5 minuut weinig (onderscheidende) producten laten zien die je bij AH zou moeten kopen. Alles op de weegschaal leggend vind ik het wel een prima kerst-commercial van AH!
Even meekijken. Vader Jelle weet niet de weg in de supermarkt, maar maakt wel een lekkere kalkoen klaar. Zijn vrouw Ineke staat te klunzen. Zus van Max is braaf want ze hangt koekjes op in de kerstboom en Max haalt ze er weer af om op te eten. De man van Inge is ook ondeugend want die snoept van de taart.
Dan opeens geeft Jelle zijn zelf gebraden kalkoen aan Ineke, want een vrouw hoort natuurlijk te koken en zij mag geen flater slaan. Kortom, mannen horen ondeugend te zijn en horen eigenlijk niet in de keuken te staan.