Makelaars zien consument als grootste bedreiging

Makelaars zien consument als grootste bedreiging

Vorige week schetste het besluit van de leden van de NVM mijn verbazing. Wat wil het feit, de NVM verwierp een samenwerkingsvoorstel met 1900-1500 stemmen: een voorstel om al het nieuwbouwaanbod vanuit de NIKI database (ongeveer 80% van al het aanbod in Nederland) te koppelen met Funda. De reden hiervoor was dat de makelaars redeneerden dat indien de projectontwikkelaars hun aanbod op Funda konden plaatsen, zonder tussenkomst van de makelaar (jawel dat scheelt de makelaar een paar tientjes per project), de volgende stap zou zijn dat consumenten dit ook zouden kunnen doen en daarmee de rol van de makelaar uitgespeeld zou zijn.

Leest u dit goed? Ja dit leest u goed! Er zijn dus een groot aantal makelaars die hun enige toegevoegde waarde zien in het feit dat zij op Funda kunnen presenteren. Ik zeg een dikke vette #fail. Gelukkig zijn er, helaas een minderheid, veel makelaars die hun rol iets breder zien en daadwerkelijk hun klanten van dienst zijn door “echte” verkoopinspanningen te verrichten. Echter deze argumentatie toont maar weer eens aan dat de meeste makelaars compleet de weg kwijt zijn en inderdaad niks snappen van de nieuwe werkelijkheid.

Funda junkies…

Om maar even op laatstgenoemde groep door te gaan. Voor alle makelaars die Funda als hun laatste redmiddel zien, de werkelijkheid is anders. Funda heeft in haar huidige vorm niet het eeuwige leven. Funda zal zich in de komende tijd moeten aanpassen, anders zal het gordijn voor Funda binnen een paar jaar vallen. Het monopoliseren van informatie is geen duurzaam model. Ik denk dat Funda zich in de komende jaren zal moeten gaan openstellen, wil zij overleven. Dat zal moeilijk zijn met een NVM als grootste aandeelhouder achter zich. Deze NVM is monopolisering met de paplepel ingegoten en blijkbaar heeft deze vereniging niet door dat deze propositie onhoudbaar wordt. Ik zeg: “dare to share”. Wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen… Er zijn alternatieven voor Funda en deze rukken snel op. Al heb ik het volste vertrouwen dat Funda zelf deze ontwikkelingen zeker volgt en ook hierop passende antwoorden heeft. Echter met een conservatieve non-social-internet achterban, kan het soms moeilijk opereren zijn.

Alternatieven

Naast een groot aantal huizenzoeksites zoals Jaap.nl, huizenzoeker.nl, pararius.nl en zo nog wat sites, blijkt dat het aantal zoekbewegingen buiten Funda om groeiende is. Het aantal minuten dat tegenwoordig op Facebook gespendeerd wordt, stijgt explosief. Op het moment dat binnen de Facebook-omgeving huizen gepresenteerd worden, zal Funda niet meer bezocht worden. Tenzij Funda zelf dit gat induikt. Op zich zou Funda dit allang kunnen doen; het is geen rocketscience, met de nieuwbouwdata gebeurt het al. Echter zou dit wel betekenen dat er openbaar op de huizen gereageerd kan worden…. en daar zit menig makelaar natuurlijk niet op te wachten. Dit zal dus nog wel even uitblijven met alle commerciële risico’s voor Funda van dien.

Naast de tijd die men doorbrengt op Facebook en het huizen zoeken zich aldaar voltrekt, wordt er ook enorm veel gezocht naar huizen via Google. Niet elke huizenzoeker gaat exclusief naar Funda om te kijken naar een huis. Men oriënteert zich steeds breder. Hierdoor wordt het wellicht ook noodzakelijk dat de data van Funda vrijgegeven wordt, zodat derden hiermee nieuwe digitale etalages gaan opzetten. Dit zou een revolutie in het huizen verkopen kunnen betekenen in plaats dat we met z’n allen focussen op een presentatie op Funda. Er zullen nieuwe initiatieven komen die de verkoop van huizen persoonlijker gaan maken. Feit is dat de digitale wereld persoonlijker wordt en een consument (de klant van een makelaar) misschien meer gebaat is bij diverse digitale uitingen. Per slot van rekening presenteren makelaars het “off-line” huizenaanbod toch ook niet exclusief in één krant?

Kosten

Om terug te komen op het voorbeeld van de nieuwbouwhuizendata: deze data wordt centraal door de projectontwikkelaars ingevoerd en decentraal via diverse digitale etalages (ook wel websites, fanpages, portals, etc.) gedistribueerd. Hierdoor heeft de consument uiteindelijk altijd het meest actuele aanbod, via welke site dan ook. Er is geen dubbel werk omdat de data centraal opgeslagen en beheerd wordt, dus ook de “NVM” makelaar hoeft geen dubbele invoer te verrichten. Kortom, het argument van de NVM dat dadelijk particulieren ook “zomaar” hun huizen op Funda kunnen plaatsen en dat daarmee de rol van de makelaar ten einde is, is dom, heel erg dom.

Het zou mij niet verbazen als Funda binnenkort haar data gaat vrijgeven zodat de consumenten beter in staat wordt gesteld om hun huis te verkopen. Deze consument heeft namelijk het grootste belang bij een groot online bereik. Deze consument zal geholpen worden door de vele honderden, zo niet duizenden freelance makelaars die goed zijn in hun vak. Makelaars die zich graag laten beoordelen door oud-klanten via bijvoorbeeld de site “Wie is de beste makelaar” en die hierdoor geen toegevoegde waarde meer zien in lidmaatschap van de NVM, omdat deze haar beperkt in het uitoefenen van hun werk: namelijk klanten van dienst zijn.


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Goed herkenbaar stuk.
    Peer to peer aanbevelingen zullen steeds belangrijker worden.
    Ooit gepoogd met http://www.huis0001.nl een andere vorm v presentatie te introduceren met bijbehorende A3 fotoboeken vd huizen.
    Maar makelaars bleven liever via Funda werken.

    geplaatst op
  • Wie zijn kop in het zand blijft steken,zal zand happen!!!
    Wie zand hapt zit met zijn kop in het zand!!!
    Met zand in je ogen zie je niet meer scherp!!!
    Zandkastelen bouw je met je handen en niet alleen met je kop!!!
    Als een roepende in het zand der woestijn!!!

    geplaatst op
  • Via JAAP.NL is het al een jaar mogelijk om als consument zelf je woning te koop te zetten zonder tussenkomst van een makelaar. Ruim 6000 consumenten hebben dit al gedaan.
    Zij kunnen via de shop op JAAP.NL artikelen kopen die helpen met de verkoop van de woning zoals verkoopborden etc. Woningen worden overigens direct doorgeplaatst naar huizenzoeker.nl en de categorie koopwoningen op speurders.nl.

    geplaatst op
  • Ik had al gereageerd via mijn Twitteraccount @Foutemakelaar.

    Ik vind het een zeer interessant en kritisch stuk. Ik ben denk ik niet deskundig genoeg op gebied van Vastgoed maar wil toch de volgende vragen voorleggen aan jullie lezend publiek:

    1) Is het niet zo dat FUNDA (NVM) niet zomaar met alle partijen in zee kan gaan vanwege het kwaliteitslabel dat aan de naam NVM verbonden is?

    2) Ik denk bv. dat ook niet zomaar verhuurmakelaars zullen worden toegelaten vanwege het Wild West gebeuren in een deel van die markt. Daarbij denk ik wel dat er binnen de NVM het nodige kan worden verbeterd op gebied van verhuurbemiddeling.

    3) Interessante lijkt mij de ontwikkeling van de vastgoed markt. Liggen er niet kansen op huur/koop kontracten nu het zo moeilijk gaatr in de hele verkoopmarkt van Vastgoed? Veel eigenaren met dubbele woningen zullen gedwongen worden hun woning te huur aan te bieden. Veel kopers stellen koop uit en gaan liever huren. Veel mensen kunnen gewoonweg geen woning betalen en zijn daardoor gedwongen te huren.

    4) Tot slot een opmerking over de mogelijkheid om de kwaliteit van een makelaar via een website als @Debestemakelaar vast te leggen. Wie garandeert mij de betrouwbaarheid van die informatie. Als een bemiddeling goed verloopt wordt de klant gevraagd om de website te bezoeken en een goed bericht achter te laten, Als een bemiddeling niet goed loopt zal men het niet in zijn hoofd halen om dit te vragen. Daarnaast kan iedereen zomaar een beoordeling invullen ook al is er neit voor hem bemiddeld. PS Het lijkt erop dat @FouteMakelaar door @Debestemakelaar is geblokkeerd. Waarom weet ik niet, misschien ben ik iets te kritisch :)

    ZIE OOK MIJN ARTIKEL OP: http://www.vastgoedactueel.nl/index.php?option=com_k2&view=item&id=604:foutemakelaar-wil-keurmerk-verhuurmakelaar&Itemid=2#.TrqCBogFB-l.twitter

    geplaatst op
  • Ik ben het met jullie eens dat het niet goed is om nieuwbouw niet op funda te plaatsen. Dat jaap een succes is ben ik niet met jullie eens, want ik ben van mening dat de kwaliteit niet geweldig is. Daarnaast is het belangrijk om een goede site te hebben voor wonen en dat dient funda te zijn. Nvm is al lang geen monopolist en staat open voor nieuwe ontwikkelingen, maar funda had het verhaal nieuwbouw beter moeten presenteren en de kosten niet zo hoog moeten maken. Dan was een merendeel voor geweest! Dus het verhaal dat nvm makelaars niet openstaan voor vernieuwingen is onjuist.

    geplaatst op
  • Ik ben het met jullie eens dat het niet goed is om nieuwbouw niet op funda te plaatsen. Dat jaap een succes is ben ik niet met jullie eens, want ik ben van mening dat de kwaliteit niet geweldig is. Daarnaast is het belangrijk om een goede site te hebben voor wonen en dat dient funda te zijn. Nvm is al lang geen monopolist en staat open voor nieuwe ontwikkelingen, maar funda had het verhaal nieuwbouw beter moeten presenteren en de kosten niet zo hoog moeten maken. Dan was een merendeel voor geweest! Dus het verhaal dat nvm makelaars niet openstaan voor vernieuwingen is onjuist.

    geplaatst op
  • Zeer herkenbaar. Daarom ben ik begonnen met http://www.Facebook.com/huistekoop en met http://www.KiesuwBuren.nl.

    geplaatst op
  • "Het aantal minuten dat tegenwoordig op Facebook gespendeerd wordt, stijgt explosief. Op het moment dat binnen de Facebook-omgeving huizen gepresenteerd worden, zal Funda niet meer bezocht worden."

    Om bovenstaande reden heeft Makelaardij Hoekstra ,www.facebook.com/makelaardijhoekstra, vorige maand haar woningaanbod geïntegreerd in Facebook.

    Resultaten na maand 1: (verkeersbronnen naar website)
    1. Funda
    2. Twitter
    3. Jaap
    4. Facebook
    5. Huizenzoeker

    geplaatst op
  • @Foutemakelaar is niet geblokkeerd door @DeBesteMakelaar. Het betreft hier een misverstand !

    geplaatst op
  • @foutemakelaar - het is goed om kritisch te zijn, graag zelfs.
    Je vraagt je af of #WIDBM wel betrouwbaar kan zijn wanneer makelaars hun 'minder tevreden' klanten niet actief vragen om een beoordeling te geven. Vanuit de makelaar bezien is dat logisch. Echter, diezelfde klant kan ook zonder het verzoek van de makelaar zijn mening geven over die makelaar. Naarmate de site groeit en bekender wordt zal dat ook steeds vaker gebeuren.

    Vergelijk het vooral even met de eerste jaren van zoover.nl, die vergelijkingssite voor de reiswereld. Het eerste jaar waren die klein en onbekend, zelfs onbemind bij vele bedrijven in de toeristische branche, immers, er ging een wereld voor de consument open en de slecht opererende bedrijven in die branche gingen met de billen bloot.

    Dat gaat ook in de makelaardij gebeuren. Met of zonder de ondersteuning van de makelaar. Het zullen dan ook vooral de goede/betere makelaars zijn die baat hebben bij WIDBM en zich kunnen gaan onderscheiden van de rest. Makelaars die geen #WIDBM score hebben zullen gewantrouwd gaan worden door de consument die een (goede) makelaar zoekt.
    Kwestie van tijd.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.