Social media meest invloedrijke kanalen voor B2B

31 oktober 2011, 04:02

Zo luidt kortweg de conclusie van het omvangrijke onderzoek “Social Strategy for B2B Marketing 2011” van Global Web Index. IBM’s onderzoek was al groots opgezet, GWI heeft 17.425 ‘decision makers’ geïnterviewd. Communicatie via sociale media is uitgegroeid tot de meest invloedrijke manier voor B2B wereldwijd, met een voorsprong op face-to-face vergaderingen, advertising en conferenties. Daarnaast zijn B2B ‘decision makers’ ook het meest sociaal betrokken vergeleken met de gemiddelde internetgebruiker.

Gebruik sociale media

39% van de B2B-beslissers hebben gebruik gemaakt van een microblog (zoals Twitter) in de afgelopen maand. Daarentegen maakte 22% van de internetgebruikers daarvan gebruik. Zes op de tien decision makers is actief op sociale netwerken, tegenover de helft van de internetgebruikers.

Invloed van sociale media

Communicatie via sociale media is uitgegroeid tot de meest invloedrijke voor zakelijke aankopen wereldwijd. Deze overtrof vergaderingen, congressen en traditionele reclame in de meeste markten.

Wat betreft de impact:

Conversations on a social network led the category of what most influenced all decision makers at 15%, while direct mail was second at 13%. It was just a touch higher for senior decision makers at 16%, which was even with sales presentations for these senior leaders

Lokale nuances

Volgens het onderzoek zijn in landen als Australië, Spanje, het VK en Japan conversaties via sociale media meer gewaardeerd dan sales meetings. In landen als Turkije, Singapore, Zweden en Mexico zijn face-to-face meetings van groter belang voor beïnvloeding van het aankoop traject.

Content marketing

In een ander onderzoek, door HiveFire,kwam aan het licht dat B2B marketeers afstappen van traditionele marketing tactieken als SEM en meer gebruik maken van content marketing.

Percentages content marketing versus SEM:

HiveFire’s researchers found that an impressive 82 percent of B2B marketers now employ content marketing as a strategy in their marketing programs. Coming in at a distant second place is search engine marketing at 70 percent, followed by events at 68 percent, public relations at 64 percent and print/TV/radio advertising at 32 percent.

Doelen

Meer dan drie kwart (78 procent) van de ondervraagden geeft aan dat leads en sales hun primaire doelstellingen zijn, gevolgd door brand awareness. De populariteit van content marketing zit hem deels hierin, het vermogen om zowel leads als brand engagement te bewerkstelligen.

Geldt de impact van sociale media en content marketing ook voor jou?

Gianluigi Cuccureddu
Ecommerce marketing professional bij ZZP

Ondersteun organisaties en marketing professionals met het maximaliseren van hun ecommerce marketing investeringen. Focus gebieden: performance marketing, marketing technologie, google shopping, feed marketing, datafeed optimalisatie, SEA, BI/AI.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Walter Vos

    Interessant is wel dat Nederland bij de landen hoort waar face to face ontmoetingen als belangrijker worden gezien. We zijn zeker niet de meest extreme (slechts een paar procentjes) in dat opzicht maar we lopen er wel degelijk in ‘achter’.


    3 november 2011 om 08:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!