Vaak werd het ons al gevraagd: zal Google met een betaalde versie van Analytics gaan komen. En eindelijk kunnen we daar positief op antwoorden. Vanaf vandaag bestaat er een betaalde versie. Allereerst zal het gelanceerd worden in Amerika, Canada en Engeland, maar later ook in andere landen.
Bekijk hier alvast het Google Analytics Premium introductiefilmpje.
Wat krijg je allemaal voor je geld?
Processor kracht
- Een gegarandeerde verwerking van maximaal 1 miljard hits
- Snellere verwerking van de dagelijkse data
- Een SLA met daarin garanties voor:
- 99.9% uptime voor de verzameling van data
- 99% uptime voor de rapportages
- 98% op het verwerken van de data binnen 4 uur
Geavanceerde Analyse Tools
- Een maximum van 50 Custom Variables waar je in de gratis versie maar 5 hebt
- De mogelijkheid tot het downloaden van rapporten zonder steekproef. In de gratis variant zal Google bij het analyseren van data in meer dan 500.000 bezoeken een steekproef gebruiken.
- Ongeaggregeerde downloads van grote rapporten met een maximum van 1 miljoen rijen per download
- De mogelijkheid om een model toe te passen op de onlangs gelanceerde Conversie Attributie tool. Dus de keuze om de gerealiseerde omzet bijvoorbeeld via het ‘equal share’ model te verdelen.
Support
- Een ‘eigen’ account manager
- Per mail en telefoon support 10 uur per dag 5 dagen per week
- Implementatie hulp en een implementatie controle
- Live en via webinars trainingen
- 24/7 support in noodgevallen als de SLA’s niet gehaald worden
Er zal geen verschil in uiterlijk komen met de gratis versie, alleen de data zal wat verser zijn.
Zullen toekomstige functionaliteiten alleen in de betaalde versie komen?
Google heeft aangegeven de gratis variant voorop te stellen. De betaalde versie is alleen gelanceerd om hele grote sites tegemoet te komen qua dataverwerking en maatwerk oplossingen. Ook functies die erg veel rekenkracht kosten zullen veelal alleen in de betaalde versie komen. Een voorbeeld daarvan is de mogelijkheid om een attributie model toe te passen volgens een vooraf gekozen verdeling.
Support voor de gratis versie zal altijd blijven via het wereldwijde partner netwerk. Met de lancering van V5 zijn ze in de gelegenheid om heel snel nieuwe functies te lanceren. En dat kunnen we na ons bezoek 2 weken geleden aan de Google Analytics Partner Summit alleen maar beamen.