Google Analytics lanceert betaalde versie: Premium

Google Analytics lanceert betaalde versie: Premium

Vaak werd het ons al gevraagd: zal Google met een betaalde versie van Analytics gaan komen. En eindelijk kunnen we daar positief op antwoorden. Vanaf vandaag bestaat er een betaalde versie. Allereerst zal het gelanceerd worden in Amerika, Canada en Engeland, maar later ook in andere landen.

Bekijk hier alvast het Google Analytics Premium introductiefilmpje.

Wat krijg je allemaal voor je geld?

Processor kracht

  • Een gegarandeerde verwerking van maximaal 1 miljard hits
  • Snellere verwerking van de dagelijkse data
  • Een SLA met daarin garanties voor:
    • 99.9% uptime voor de verzameling van data
    • 99% uptime voor de rapportages
    • 98% op het verwerken van de data binnen 4 uur

Geavanceerde Analyse Tools

  • Een maximum van 50 Custom Variables waar je in de gratis versie maar 5 hebt
  • De mogelijkheid tot het downloaden van rapporten zonder steekproef. In de gratis variant zal Google bij het analyseren van data in meer dan 500.000 bezoeken een steekproef gebruiken.
  • Ongeaggregeerde downloads van grote rapporten met een maximum van 1 miljoen rijen per download
  • De mogelijkheid om een model toe te passen op de onlangs gelanceerde Conversie Attributie tool. Dus de keuze om de gerealiseerde omzet bijvoorbeeld via het ‘equal share’ model te verdelen.

Support

  • Een ‘eigen’ account manager
  • Per mail en telefoon support 10 uur per dag 5 dagen per week
  • Implementatie hulp en een implementatie controle
  • Live en via webinars trainingen
  • 24/7 support in noodgevallen als de SLA’s niet gehaald worden

Er zal geen verschil in uiterlijk komen met de gratis versie, alleen de data zal wat verser zijn.

Zullen toekomstige functionaliteiten alleen in de betaalde versie komen?

Google heeft aangegeven de gratis variant voorop te stellen. De betaalde versie is alleen gelanceerd om hele grote sites tegemoet te komen qua dataverwerking en maatwerk oplossingen. Ook functies die erg veel rekenkracht kosten zullen veelal alleen in de betaalde versie komen. Een voorbeeld daarvan is de mogelijkheid om een attributie model toe te passen volgens een vooraf gekozen verdeling.

Support voor de gratis versie zal altijd blijven via het wereldwijde partner netwerk. Met de lancering van V5 zijn ze in de gelegenheid om heel snel nieuwe functies te lanceren. En dat kunnen we na ons bezoek 2 weken geleden aan de Google Analytics Partner Summit alleen maar beamen.


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Interessant, enig idee wat het gaat kosten?

    En verwacht jij dat veel partijen in Nederland dat ook gaan doen?

    geplaatst op
  • De kosten mochten we op het laatste moment niet noemen, maar er zijn blogs die het wel doen, google maar op "google analytics premium pricing".

    En ja, in eerste instantie dacht ik dat het te duur zou zijn, maar na een paar gesprekken denk ik zeker dat het voor velen interessant kan zijn. Veelal wordt voor de concurrenten veel meer betaald, vaak omdat die met een pageview staffel werken waar je goed voor betaald. Maar wat zijn veel partijen, ik denk max 50 partijen in NL? #wildegok

    geplaatst op
  • Voor deze functionaliteiten vind ik $150.000 per jaar beetje overdreven.

    geplaatst op
  • Wow, $ 150.000,-

    Da's een hoop geld. Als het klopt. Maar juist als ze er zo geheimzinnig over doen zal er wel onderhandelingsruimte zijn.

    150.000 dollar is een flinke stap als je gewend bent dat Google Analytics gratis is.

    Als die prijs klopt, dan denk ik niet dat er 50 partijen in Nederland zijn die het gaan betalen. Ik schat het eerder op een stuk of 10. Want je moet wel grote volumes halen wil je de nauwkeurige data kunnen toepassen om winst te maken. En daarmee moet je dan eerst weer die 150 terugverdienen plus de extra manuren, voordat je echt winst gaat halen.

    geplaatst op
  • @Remi: Als je weet hoeveel bedrijven nu andere High-End Web Analytics tools draaien als Core Metrics, Unica en Omniture en wat daarvoor betaald wordt dan denk ik dat de potentiële markt die het kan en wil betalen groter is dan 10. Of ze uiteindelijk gaan overstappen naar GA is een ander verhaal ;-)

    geplaatst op
  • De kracht van Google zit ook niet in het geven van support, dus denk dat de stevige prijs toch ook vooral dient als een soort van 'ontmoediging' om van de betaalde versie gebruik te gaan maken.

    geplaatst op
  • @David: daar zit je op het gebied van Google Analytics toch fout mee. Wij als partner kunnen rechtstreeks schakelen met de mensen in Mountain View. En technische ondersteuning zijn ze erg sterk in.

    geplaatst op
  • @ Andre: Akkoord, maar dat is bij partners en dat is wat anders dan eindgebruikers. Als ze de prijs veel lager zouden insteken, wordt GA premium ineens bereikbaar voor veel meer partijen. Ik denk niet dat ze zitten te wachten op een vrachtlading aan vragen van kleine gebruikers. Bij Google AdWords en ook bij hun eigen Android telefoon zag en zie je dat ze veel moeite hebben met het op tijd en goed afwikkelen van de vele support aanvragen.

    geplaatst op
  • De nieuwe futures zijn natuurlijk prachtig, maar het budget zal voor 99,9 procent van de Nederlandse etailers niet op te hoesten zijn.
    Of is het mogelijk om meerdere sites in het account te hangen? Dan wordt het weer een heel ander verhaal.

    geplaatst op
  • @David: mee eens.

    @Jacquline: je kunt inderdaad meerdere sites in het account hangen, dat scheelt dus weer ;)

    geplaatst op
  • @Jancoklijnstra, Ja ik weet dat high-end analytics tools ook dat soort bedragen vragen, dus in die zin is het wellicht niet zo raar.
    Maar tegelijk staat het haaks op Google's visie dat waar mogelijk alles generiek en algoritmisch en zonder support op te lossen moet zijn. De support waar @AndreScholten het over heeft is alleen beschikbaar voor zo'n honderd/ twee honderd bedrijven. Dat is ook niet op te schalen naar duizenden, want dat worden die engineers waar jullie nu mee schakelen helemaal gek.
    En volgens mij is die support juist doorslaggevend bij zo'n bedrag.

    Wat dat betreft ben ik het met @davidvandam eens. Google doet dit met tegenzin. Puur om wat grote partijen die meer support vragen te weerhouden over te stappen naar een concurrent van Google. Maar dit is bedoelt voor de elite. Waarschijnlijk valt er, afhankelijk van je AdWords spend, wel wat te onderhandelen. Maar alleen als Google je als een uitermate interessante adverteerder ziet.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.