Google Analytics lanceert nieuwe versie

18 maart 2011, 10:11

Gistermiddag op de Google Analytics User Conference (die binnenkort ook weer in Nederland is) in San Francisco heeft Google eindelijk de bekendmaking gedaan van de nieuwe layout. Officieel mogen we het niet alleen een layout update noemen maar is het een compleet nieuwe versie geworden. Er zijn flink wat functionaliteiten toegevoegd zoals bijvoorbeeld een “report finder”, een verbeterde help functie, events als doelen en geavanceerde dashboards. Deze nieuwe functionaliteiten zullen in de komende weken over alle accounts uitgerold worden, maar hier alvast een sneak preview van de nieuwe layout:

Het scherm is nu eenvoudiger en logischer ingedeeld. Er is meer ruimte voor bijvoorbeeld de tabel, de kolommen zien er overzichtelijker uit en de vette koppen die voorheen boven de tabel stonden zijn nu boven de grafiek geplaatst. Ook is de filteroptie die voorheen onder de tabel stond nu naar boven geplaats, wat een meer logische plek is. Daarnaast is het menu ‘schoner’ gemaakt en logischer ingedeeld:

De helpfunctie is verbeterd. Op dit moment worden er onderwerpen getoond die te maken hebben met de rapporten die op dat moment bekeken worden:

En voor de mensen die een heleboel accounts en profielen onder 1 login hebben staan is het nieuwe profieloverzicht een verademing:

Je kunt nu veel beter zoeken naar het gewenste profiel.

Het oude dashboard wat niet door heel veel mensen gebruikt werd is nu vervangen door een op maat te maken flexibel dashboard:

Dit dashboard kun je aanvullen met de nieuwe widget editor:

En het is nu ook mogelijk om zelf extra dashboards aan te maken, je bent dus niet meer gebonden aan 1 enkel dashboard.

Een extra visualisatie optie die is toegevoegd aan de zoekwoord en verwijzende sites rapportages is de “Term cloud” visualisatie:

Hiermee is snel te zien welke woorden veel bezoek, omzet, of weigeringen hebben. Voor een snelle analyse moest je voorheen externe tools gebruiken om zoiets te visualiseren, en dat kan nu binnen de interface zelf.

Tot slot

Buiten de genoemde wijzigingen zijn er nog een paar kleinere zaken als bijvoorbeeld de mogelijkheid om een event als doel in te stellen en de mogelijkheid om vooraf een filter in te stellen voor een Custom Report. Daarnaast missen er ook nog zaken die nog wel komen: de PDF export, de Email-Report functie, de link-met-adwords mogelijkheid, en de in-page analytics functie. Naar verwachting zullen deze snel in de nieuwe versie zitten.

Google geeft zelf aan dat deze nieuwe update een flinke verbetering is qua gebruiksvriendelijkheid, al is het wel weer even zoeken naar de nieuwe locaties van bepaalde onderdelen. Tevens biedt de achterliggende vernieuwde technologie een platform waarop sneller ontwikkeld kan worden. We kunnen dus nog meer handige aanvullingen verwachten in de toekomst. Als partner van Google op het gebied van Google Analytics hebben we achter de schermen al een paar maanden met de nieuwe layout gewerkt, en ik moet zeggen dat het een flinke stap voorwaarts is. Het werkt net even wat logischer en vooral sneller dan de oude layout.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

18 Reacties

    Jeroen Sijbom

    Dat ziet er veel belovend uit Andre! Ik ga er direct mee aan de slag vandaag. Ik zie dat ik het op 1 van mn account ook beschikbaar is nu!


    18 maart 2011 om 10:32
    Eelke Kuipers

    Ziet er goed uit, bedankt voor de update André! Er was ook wel ruimte voor verbetering in een aantal opzichten. Goed om te zien dat Google dat nu goed gaat oppakken.


    18 maart 2011 om 10:48
    Gitta

    Zo dat ziet er inderdaad een stuk professioneler uit. Ik word ook wel erg blij dat ik meer dashboards kan aanmaken. En de cloud visualisatie is ook top. Superdank voor de update André. ik ga het ook direct even uitproberen, ben erg benieuwd naar alle nieuwe snufjes.


    18 maart 2011 om 11:04
    Rene

    Cool!

    Er staan nog een aantal dingen op m’n lijstje maar Google is goed bezig.


    18 maart 2011 om 11:54
    Ruud Jobse

    Vooral de aangekondigde, verbeterde logica in het menu lijken me een timesaver; ik sta in de wachtrij voor de beta test.


    18 maart 2011 om 13:03
    Arno Meijerink

    De genoemde Google Analytics User Conference is op 19 mei. Programma wordt nader bekend gemaakt op http://www.gauc.nl – nu hebben we de toezegging van Nick Mihailovski en een aantal andere keynotes van Google die je op 19 mei aan de tand kan voelen over deze nieuwe versie!


    18 maart 2011 om 14:01
    Remi

    Mooi dat het beheer van accounts en profielen nu beter is ingericht.

    Maar nog steeds geen MCC functionaliteit toch? Jammer, ik vind het echt onbegrijpelijk dat Google dat nog steeds niet opgelost heeft.


    18 maart 2011 om 14:13
    Hans de Bruin

    Ik zou graag doeltrechters aanmaken en deze al met bestaande data uit het profiel vullen. Weet iemand of dit in deze versie mogelijk is?


    20 maart 2011 om 08:16
    Auke Molendijk

    @ Hans Wat jij wilt kan niet in de (nieuwe) Google Analytics interface. Er is wel een tool waarbij je met de historische Google Analytics data trechters kunt instellen, deze tool heet Paditrack. Wellicht kun je dus deze tool gebruiken.


    20 maart 2011 om 16:03
    Hans de Bruin

    @Auke, bedankt voor de tip! Helaas maar max 5 stappen, maar het kan inderdaad in deze tool! Hoop dat dit snel aan GA toegevoegd wordt. Dit is iets wat al jaren in Nedstat (en vast veel andere pakketten) mogelijk is.

    Verder is Google Analytics natuurlijk een fantastisch pakket!


    20 maart 2011 om 19:23
    André Scholten

    @Hans: je kunt hetgeen wat PadiTrack doet ook zelf handmatig doen, al is het wel wat handwerk. Je maakt eerst een segment voor bezoeker die stap 1 gezien hebben, dan een segment voor mensen die stap 1 en 2 gezien hebben, dan stap 1, 2 en 3, enz. Kost wel wat tijd, maar kan voor belangrijke funnels ook goede inzichten opleveren.


    20 maart 2011 om 20:23
    Hans de Bruin

    @andre Slimme workaround! Thanks.


    21 maart 2011 om 06:10
    Olaf Pijl

    Ben benieuwd! Hopelijk wordt het ook mogelijk om doelen binnen verschillende profielen in te stellen, zoals je dat nu ook voor filters en gebruikers kan doen. Dat zou veel instel- en testtijd schelen!


    21 maart 2011 om 08:42
    Sam

    Voor wanneer is de ‘update’ gepland? Bij mij ziet het er nog allemaal hetzelfde uit.


    24 maart 2011 om 14:22
    Roy Huiskes

    Werkt als een trein trouwens, ik heb op een heel ander account dan opgegeven binnen 2 dagen mail gehad dat ik toegang had tot de nieuwe versie, maar helaas was het alleen een e-mail…


    24 maart 2011 om 14:49
    MelanieSpeek

    Ik ben erg benieuwd, ik ga me meteen aanmelden.


    28 maart 2011 om 12:42
    MelanieSpeek

    Ik ben erg benieuwd, ik ga me meteen aanmelden.


    28 maart 2011 om 12:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!