Twitterende boswachter als PR-kanon

15 augustus 2011, 03:19

Frans Kapteijns heeft zo’n beetje alles wat je als organisatie van een social media-ambassadeur kunt verlangen. Een grote schare volgers, veel en kwalitatieve interactie met zijn community en steeds weer op zoek naar de mogelijkheden van nieuwe platformen. Dat zou je misschien niet verwachten van een boswachter van 58. “Ik verstuur nu een stuk minder persberichten. Als het nieuwswaardig is, wordt het wel via Twitter opgepikt.”

Frans (inmiddels beter bekend als @BoswachterFrans) is al jaren het PR-kanon van Natuurmonumenten in Zuid-Nederland. Hij is een begenadigd verhalenverteller en dat bewees hij ook op 10 augustus tijdens een bijeenkomst van Social Media Club Den Bosch (SMC073). Hier gaf hij de primeur van zijn nieuwste vinding: een ‘twexcursie’.

Maar eerst even terug naar hoe boswachter Frans in aanraking kwam met social media. Eigenlijk was hij na zijn eerste tweet al overtuigd: “Ik wilde gewoon eens proberen hoe Twitter nu eigenlijk werkt. Acht minuten na mijn eerste tweet hing Omroep Brabant al aan de lijn en wilden ze een item doen over het onderwerp.”

Twee jaar later wordt hij gevolgd door bijna 2.500 mensen. En misschien nog wel belangrijker: veel mensen weten hem te vinden, hij beantwoordt alle vragen. Of het nu gaat om de aanwezigheid van teken in het bos of over de invloed van de regenachtige zomer op de flora en fauna. Zelf deelt hij interessante weetjes over en mooie foto’s van ‘zijn’ natuurgebieden.

Twibbon: per ongeluk succes

Overigens blijft het niet bij Twitter: Frans houdt ook Facebook-pagina’s bij van verschillende natuurgebieden, waaronder de Loonse en Drunense Duinen. De inzet van Twibbon was een ‘per ongeluk succes’: bijna 1.000 mensen hebben een Twibbon van Natuurmonumenten op hun avatar, terwijl het niet veel meer was dan een probeersel. LinkedIn wordt ook ingezet door Natuurmonumenten, maar op landelijke schaal (ruim duizend leden), net als het YouTube-kanaal.

De belangrijkste reden om zo actief te zijn op social media? “Het creëren van fans. Natuurmonumenten is van oudsher een organisatie met leden, maar mensen zijn steeds minder geneigd om ergens actief lid van te worden. We merken dat we ze met social media juist wel betrokken kunnen krijgen, met name als je je richt op lokale projecten.”

Zoek de twitterende boswachter

Als het aan Frans ligt, is dit pas het begin: hij is al aan het nadenken over bloggen, Layar en Foursquare. “En denk aan QR-codes: we willen geen bordjes in het bos zetten bij bijzondere plekken, omdat dat ontsierend werkt. Maar een QR-code is zo klein, dat zou makkelijk kunnen.” Daarnaast wil hij social media tools meer gaan inzetten bij activiteiten, zoals een speurtocht ‘Zoek de twitterende boswachter’ en, zoals genoemd, de twexcursie. Hierbij geeft hij een rondleiding door een natuurgebied en worden zijn verhalen met foto’s gedeeld op Twitter. Na afloop zijn deze tweets terug te vinden op een online kaart.

En of hij ook iets níet doet? “Persberichten, die verstuur ik een stuk minder. Als het nieuwswaardig is, wordt het wel via Twitter opgepikt.”

Freek Janssen
Content Strategist bij Philips

Creative strategists, with a (very) strong belief in two rules: (1) Put the audience first in every story you tell (2) Have a good time whilst doing so. Every piece of content create with enthusiasm, will be met with enthusiasm. I learned the storytelling metier in journalism. Then I helped businesses to improve the way they communicate; first at an international integrated comms agency, now in an integrated comms team at Philips. My sweet spot is building the bridge between strategy and execution. Specialties: storytelling, content strategy, messaging, media relations / PR.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Frheek

    Je hebt gelijk, @whaverhals! Gaan we aanpassen, thanks.


    15 augustus 2011 om 05:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!