Foursquare in Nederland: de feiten

Foursquare in Nederland: de feiten

Foursquare zit op dit moment in een aardige stroomversnelling. De location based check-in service is sinds 2 jaar hard aan de weg aan het timmeren. Onlangs mocht het haar 10 miljoenste gebruiker verwelkomen, en sloot het een deal met verschillende online deal sites. Ook voor bedrijven is Foursquare steeds actiever, zo opende het onlangs de Business Pages voor het grote publiek. Maar hoeveel bedrijven maken in Nederland nu gebruik van de mogelijkheden van Foursquare?

Hier heeft Media Intelligence Lab onderzoek naar gedaan. Het bedrijf onderzocht 337 actieve Nederlandse restaurants. Dat houdt in restaurants die ook echt in business zijn en niet alleen ergens op een lijstje staan. Daarnaast heeft het desk-research gedaan om tot deze cijfers te komen.

MKB

Uit het onderzoek komt naar voren dat 63,2 procent van de restaurants via Foursquare als locatie te vinden is. Van deze bedrijven is 4,4 procent ook echt eigenaar van de venue. Ergo, 1 op de 25 bedrijven maakt gebruik van de gratis mogelijkheden voor bedrijven op Foursquare. Als we kijken naar het aantal bedrijven dat ook een speciale aanbieding (special) aan haar bezoekers biedt, is dit 1 procent van het totaal aantal bedrijven.

Gebruik

Er zijn op dit moment 150.000 Nederlanders die actief gebruik maken van Foursquare. Als je dit afzet tegen de internetpopulatie kom je op uit een kleine 1,4 procent. Zoals verwacht verschilt het aantal checkins per locatie enorm. Bij 71,1 procent van de onderzochte restaurants was minstens een keer ingecheckt. Per restaurant waren dit gemiddeld 23 mensen. Gemiddeld wordt op elke locatie 42 keer ingecheckt, waarbij bij de meeste locaties 16 keer wordt ingecheckt.

Daarnaast wordt er bij 41,2 procent van de restaurants tips achtergelaten. Verder had 70,6 procent van de restaurants een mayor op Foursquare. Mayors zijn gemiddeld verantwoordelijk voor 18,6 procent van de checkins van de bewuste venue.

Conclusie

Er zijn weinig grote bedrijven die zich in Nederland bezighouden met Foursquare. Ook laten de resultaten zien dat het MKB nog niet zeer actief is met Foursquare. Dan vallen deze cijfers nog wel mee, ik verwacht dat deze cijfers vrij optimistisch zijn omdat restaurants zich vrij goed lenen voor het gebruik van Foursquare tips en specials. Er valt nog een hoop te winnen.


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Voor ondernemers die eenvoudig willen weten hoe ze foursquare kunnen gebruiken: http://www.socialned.nl/foursquare-waarde-voor-je-netwerk/

    Laat je online doelgroep niet liggen!

    geplaatst op
  • Ik denk dat bedrijven ( Horeca,kledingwinkels, MKB ) veel actiever met Foursquare moeten gaan werken. Klanten stimuleren om bijvoorbeeld in te loggen en het liefst ook nog positieve feedback te geven.
    Echter is de functionalitiet van Foursquare nog te beperkt om ook concreet recommendations te geven ( naast het feit dat je een tekst/afbeelding kan toevoegen ). Hoe vaak gebeurt het wel niet dat mensen inloggen in een restaurant en dan als comment krijgen " Hoe was het eten "

    Daarnaast kan er ook nog een slag gemaakt worden door creatief om te gaan met Foursquare. Zet in de locatie bijvoorbeeld dat er een speciale actie/campagne is zodat klanten dit zien als een locatie aan het zoeken zijn in Foursquare.

    Ik denk dat Foursquare snel verder moet om het product verder te ontiwikkelen ( mensen die hier hebben ingelogd zijn ook hier en hier geweest ) Dit omdat Facebook volgens mij ook bezig is om zijn applicatie verbeteren.

    geplaatst op
  • N=204.... Lang geleden heb ik het vak marktonderzoek gehad en was het niet zo dat je minimaal 350 waarnemingen moet hebben voor interessante uitspraken?

    geplaatst op
  • Leuk om als horeca hier mee bezig te zijn maar wat levert het uiteindelijk op?

    Laat iemand een beslissing om een restaurant afhangen binnen te stappen af van het aantal checkins? Lijkt me niet

    geplaatst op
  • Vorig jaar rond deze tijd heb ik soortgelijk onderzoek gedaan onder de Nederlandse supermarkten, daar zag je ook erg interessante feiten en een tool, waarmee je zeer gericht onderzoek kunt verrichten. Check: http://www.lifestreamen.nl/2010/07/70-procent-albert-heijn-vestigingen-op-foursquare/

    Opvallende conclusie was: 70% Albert Heijn vestigingen op Foursquare, andere supermarkten blijven achter.

    geplaatst op
  • Ik ben het met Mark eens dat dit onderzoek nogal kleinschalig is om echt conclusies uit te trekken. Als ik dan naar de getrokken conclusies kijk, klopt daar ook niet zo heel veel van. Even op een rij:

    1. Een op de 25 restaurants maakt gebruik van FourSquare? Nee, die verhouding geldt voor de 63% restaurants die daadwerkelijk vermeld staan op FourSquare. Eenderde minder dus.
    2. Per restaurant wordt gemiddeld 42 keer ingecheckt door 23 mensen. Bij 70% van de locaties is minstens 1 keer ingecheckt, bij de meeste locaties 16 keer. Deze cijfers lijken me met elkaar in tegenspraak.
    3. Waar komen die 150.000 FourSquare-gebruikers vandaan, hoezeer klopt dat cijfer? Volgens mij geldt voor deze dienst hetzelfde als voor veel andere sociale media: de meeste gebruikers hebben één keer ingecheckt en daarna nooit meer. Dus: hoeveel actieve gebruikers zijn er daadwerkelijk?

    Natuurlijk kunnen horeca baat hebben bij FourSquare, maar laten we het met z'n allen ook weer niet overschatten. Zolang slechts 150.000 mensen foursquaren, word je er als horeca-ondernemer niet rijk van.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.