Eerder deze maand schreef ik dat volgens onderzoek van Newcom Facebook in Nederland meer gebruikers heeft dan Hyves. Het onderzoek kreeg veel aandacht in diverse media, maar tegelijkertijd kon ik me niet voorstellen dat Facebook écht al groter was. Om dit te verifiëren had ik afgelopen week contact met Hyves en comScore. Uit cijfers van beide partijen blijkt dat het zo’n vaart nog niet loopt…
Gebruikersaccounts
Op het moment van schrijven heeft Hyves volgens eigen statistieken totaal 11,4 miljoen leden. Daarvan zijn er 9,6 miljoen leden Nederlands. Van al deze leden loggen er 5 miljoen leden minimaal 1 keer per maand in (Hyves Juni 2011). De meest accurate manier van vergelijken met Facebook is door de statistieken van SocialBakers erbij te pakken. SocialBakers haalt haar data uit de advertentietool van Facebook en is daarom zoals eerder beschreven niet altijd even precies. Daaruit blijkt dat het aantal Nederlandse accounts momenteel 4.568.620 bedraagt. Daarmee staat Nederland 26e op de lijst van de landen met de meeste Facebook gebruikers.
comScore
comScore meet haar resultaten met behulp van paneldata. Wereldwijd heeft comScore 2 miljoen panelleden, in Nederland zijn dat er 5.000. Het surfgedrag wordt bij de panelleden thuis gemeten en meet dus real life behaviour. comScore heeft voor Marketingfacts de ontwikkeling van de grote sociale media in Nederland gedurende het afgelopen jaar geplot in een tabel. Hier is naast Hyves en Facebook ook Twitter meegenomen.

Hoewel Facebook en Hyves steeds dichter naar elkaar toe groeien is Hyves dus nog altijd groter dan Facebook (mei 2011). In mei had Hyves afgerond 7.7 miljoen unieke bezoekers. Facebook had er diezelfde maand zo’n 7 miljoen.
Uit de grafiek is af te lezen dat Hyves tot december 2010 groeide en die maand haar topmaand beleefde met 8.6 miljoen unieke bezoekers. Daarna nam het aantal unieke bezoekers af tot het in mei weer een opleving kreeg. Het mag duidelijk zijn dat het marktaandeel van Facebook sterk is gegroeid het afgelopen jaar. In mei had Facebook de helft meer unieke bezoekers (+49.7%) dan het jaar ervoor. Het verschil tussen Hyves en Facebook bedraagt echter nog altijd 700.000. Wanneer comScore een extrapolatie maakt op basis van de huidige gegevens is de schatting dat Facebook Hyves pas over 6 maanden zal passeren.

Twitter is echter nog sterker gegroeid het afgelopen jaar. Het aantal bezoekers aan Twitter nam met 67,7% toe tot 3,7 miljoen. Interessant is dat deze cijfers meer inzicht geven in het daadwerkelijk gebruik van Twitter. Van Twitter wordt vaak gezegd dat het veel accounts heeft, maar een stuk minder actieve gebruikers. Met 3,7 miljoen unieke bezoekers is de actieve doelgroep echter behoorlijk groot.
Unieke bezoekers vs. Gebruikersaccounts?
Wat opvalt bij het aanhoren van deze cijfers zijn de verschillen in unieke bezoekers versus het aantal gebruikersaccounts. Voor Hyves geldt dat het aantal unieke bezoekers tussen het aantal leden en het aantal actieve leden ligt (9,6m > 7,7m > 5m). Bij Facebook ligt het aantal accounts juist sterk onder het aantal unieke bezoekers (6,9m > 4,6m). Natuurlijk zit je met een verschil van methodologie maar dat verklaart niet het grote verschil tussen Hyves en Facebook.
Dit hebben we voorgelegd aan comScore US, die hier ons het volgende over kunnen vertellen:
“Search activity drives public profile visitation, which we’ve seen account for some difference in number of visitors. Typically the difference is going to be less than 10%. However, this discrepancy may play a larger role in a market like the Netherlands where Facebook is not a lot of people’s primary social networking site, but might still show up high in search results.”
Interessant is dat comScore hetzelfde effect ziet in Amerika, waar iedereen haast een Facebook account heeft. Het effect wordt daar berekend op 10%. Dat het in Nederland hoger is, komt waarschijnlijk omdat er meer bezoekers (die geen FB account hebben) via search op Facebook.com komen. Je hebt dan veel meer bezoekers op facebook.com dan Facebook accounts.
Demographics
Wanner we kijken naar de demographics laten cijfers van comScore zien dat Facebook met name populair is onder 25-35 jarigen. Hyves daarentegen is met name populair onder 15-24 jarigen. Wat dat betreft zien we vergelijkbare patronen als in het onderzoek van Newcom. Wat ook interessant is, is de man-vrouw verhouding. Zo is te zien dat op Hyves beduidend meer mannelijke bezoekers zijn. Met name zijn er bovengemiddeld veel 15-24 jarige mannelijke bezoekers. Facebook kent juist weer veel vrouwelijke bezoekers. Met name vrouwen tussen de 15-24 en 25-34 zijn frequente bezoekers. Die eerste doelgroep is echter ook erg sterk op Hyves aanwezig.

Time on site
Wat verder opvalt is dat Hyves een veel grotere time on site kent dan Facebook. Waar een Facebook bezoeker gemiddeld 131 minuten per maand op de site doorbrengt, ligt dat bij Hyves op 268 minuten. Met name (vrouwen) tussen de 45 en 54 jaar oud brengen veel tijd door op het Nederlandse sociale netwerk. Vrouwen tussen de 45 en 54 brengen maandelijks ruim 403 minuten op de site door. Een Hyves bezoeker blijft gemiddeld 3,2% langer op de site ten opzichte van vorig jaar.
Conclusie
De cijfers van Hyves en comScore laten duidelijk een ander beeld zien. Hoewel Facebook en Hyves steeds dichter bij elkaar komen, streeft Facebook Hyves nog niet voorbij. Lang zal het echter niet meer duren, volgens de data van comScore 6 maanden. Wat deze cijfers wel hebben uitgewezen is dat de hoge cijfers van Newcom niet te verklaren zijn door het niet meenemen van mensen van 14 jaar en jonger. comScore meet immers ook vanaf 15+ en toch komen er andere cijfers uit. Daarnaast laten beide onderzoeken zien dat de jongste deelnemers beduidend vaker Hyves bezoeken. Hyves weet mensen daarnaast nog altijd langer op de site vast te houden; de time on site is flink hoger dan op Facebook. In hoeverre deze feiten de komende tijd zo blijven, dat is de vraag. De tijd zal het uitwijzen.
Rectificatie
comScore Europe heeft laten weten dat er een miscommunicatie is geweest over de panel-grootte. Helene Azevedo, Marketing Manager bij comScore: “Tot op heden hebben we een panel van 17.500 personen en niet 5.000 personen. Om aan de eisen van STIR te voldoen moet dit panel in januari 2012 uit minstens 20.000 personen bestaan.”.